fbpx Identificarea inovatiei: O noua era a evaluarii | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Identificarea inovatiei: O noua era a evaluarii

În acest interviu, Dr. Preuss, co-fondator și Director de Produs în cadrul cut-e Group explică de ce cut-e a căutat să dezvolte un nou mod de a măsura inovația și creativitatea – introducând evaluarea făcută de sparks.

Dr. Preuss s-a format în domeniul psihologiei aplicate în business și are un doctorat în știința calculatoarelor. Începând cu 1989, anul de start a carierei sale, a coordonat cu succes proiecte de consultanță HR și dezvoltare de IT pentru organizații cum ar fi Beiersdorf, Credit Suisse, L'Oreal, 3M și Siemens. Ariile lui principale de expertiză includ analiza locului de muncă, cunoștințe de inginerie și e-HR – demonstrând valoarea pe care o pot aduce evaluările online și soluțiile de dezvoltare – având nenumărate articole publicate în aceste arii.

Dezvoltat de Dr. Preuss și echipa lui de la cut-e, sparks este un nou instrument de evaluare, care adresează creativitatea. La cut-e, Achim este responsabil cu dezvoltarea de produs a sistemului IT pe care cut-e îl folosește pentru a facilita accesul la instrumentele online, precum și de rețeaua de parteneri cu acoperire tehnologică cu care lucrează cut-e.

Cut-e: Inovația este un concept dificil de descris și de definit, și totuși este cu siguranță o calitate importantă în multe companii. De ce este inovația așa de importantă în organizațiile de azi?

Dr. Preuss: Da, este greu să definești conceptul și totuși știm că inovația este unul dintre factorii cheie care permit companiilor să câștige avantaj competitiv. Poate că sunt în căutarea soluției pentru îmbunătățirea procesului de business, a unei linii de servicii sau de produs, însă pentru a putea face toate acestea implică să inovezi și să te uiti într-un nou mod la lucruri. Și, ca să mergem mai departe, orice pas inovativ implică oameni care au abilitatea de a crea, de a defini și articula acea inovație. Credem că acest lucru este valabil atât pentru ceea ce este cunoscut drept “inovație sustenabilă”, unde sunt făcute multe mici îmbunătățiri la ceva ce este deja dezvoltat, cât și pentru ceea ce se numește “inovație disruptivă”, unde, de exemplu, este creată o piață complet nouă pentru un produs sau serviciu complet nou. Drept urmare, cred că inovația este de o importanță centrală în ceea ce privește competitivitatea unei organizații, dar și factorul cheie pentru prosperitatea întregii economii.

Cut-e: Cu o așa importanță pe care o joacă, cum definiți inovația? Este același lucru ca și creativitatea?

Dr. Preuss: Pentru a avea loc, inovația implică doi factori: faptul că este o idee nouă, apoi faptul că această idee nouă este utilă – și, bineînțeles această utilitatea poate fi demonstrată numai prin implementarea ideii. Orice proces de rezolvare a problemei care să conducă la inovație, are nevoie de creativitate. Oricum, creativitatea, spre deosebire de inovație nu implică ca și criteriu utilitatea. Iar aceasta, în esență, este diferența dintre inovație și creativitate.

Cercetarea noastră arată faptul că procesul de inovație are loc de obicei de-a lungul a patru stagii. Începe mereu cu identificarea problemei pentru care se caută o anume soluție. În următorul stagiu, sunt generate diferite idei pentru rezolvarea acestei probleme. Cu siguranță, câteodată aceste două stagii nu au loc respectând ordinea menționată: câteodată ideile sunt generate și ajung să fie aplicate și să fie văzute drept utile, doar după ce pot rezolva o problemă specifică și concretă. În cel de-al treilea stagiu, începem să ne uităm la modul în care ideea este implementată: diferite opțiuni sau abordări sunt evaluate și este făcut un plan pentru a implementa abordarea aleasă. La final, în cel de-al patrulea stagiu, începem să comunicăm ideile și felul în care vor fi puse în practică și în mod tipic. Aceasta implică inițiativă, tenacitate și networking cu aceia care au influență.

Credem că progresul de-a lungul celor patru stagii s-ar putea să nu fie linar, cu stagii care se suprapun și care se întrepătrund, implicând o multitudine de abilități care sunt foarte rar găsite într-o singură persoană, ceea ce subliniază importanța de a aduce la un loc echipe de oameni care au abilitățile potrivite pentru a putea vedea acest proces de la un capăt la altul.

Creativitatea este un element central al acestui proces de inovare – chiar dacă, atunci când toată echipa este la un loc, de cele mai multe ori este trecut cu vederea. Creativitatea nu este doar o abilitate esențială pentru generarea și comunicarea ideilor, dar este de asemenea importantă atunci când sunt identificate problemele; fară ea, câteodată doar problemele evidente sau irelevante sunt identificate.

Cut-e: Cu așa o importanță, cum a fost măsurată creativitate sau evaluată în trecut?

Dr. Preuss: Cercetările inițiale făcute de psihologul Guilford în anii 1950 sugerează faptul că, creativitatea funcționează diferit de argumentarea logică, așa că este un factor independent al inteligenței. În mod tipic, testele cognitive sunt construite în jurul prezentării de “problemă închisă” – ceea ce implică faptul că este prezentată o întrebare sau o problemă pentru care există un răspuns corect. Bineînțeles, această abordare este complet împotriva conceptului de creativitate unde este esențială gândirea “în afara cutiei”și să lași un spațiu deschis pentru ca să poată avea loc creativitatea.

Un mod de a gestiona toate acestea în cadrul unui test de creativitate este să incluzi ceea ce este în mod obișnuit cunoscut drept “exercițiu de business” în care, celui care parcurge testul îi este prezentată o problemă practică de business, având mai apoi sarcina de a crea cât mai multe soluții posibile. Tipul acesta de test funcționeză bine în cadrul unui centru de evaluare dar nu este practic în cadrul unei evaluări online, unde răspunsurile la probleme ajung să fie împărtășite printre cei care susțin testul de cele mai multe ori bineînțeles prin social media și internet. Pentru a evita ca acest lucru să aibă loc, este nevoie de o rezervă constantă de exerciții de business nou create, și acest lucru implică faptul că nu va fi niciodată un test standard, capabil să ofere referințe.

O altă abordare pentru măsurarea creativității este folosită în Testul Torrance de Gândire Creativă (TTGC) direct bazat pe cercetările făcute ale lui Guilford de gândire divergentă. În acest test, celui care parcurge testul îi este cerut să creeze imagini cu anumite obiecte date și apoi să dea un nume și un titlu acestor imagini; cercetări vaste în ceea ce privește acest tip de test sugerează faptul că este foarte aproape de esența creativității. Problema este că acest test nu este potrivit pentru administrarea online nesupravegheată și, ca și în cazul abordării bazate pe exercițiile de business, trebuie să fie notată manual de catre experți într-unul din aceste teste. Acest lucru le face nepractice în notarea multor persoane care parcurg testul și destul de departe de obiectivele bazate pe criterii psihometrice.

Cut-e: De ce a avut cut-e inițiativa prezentă de a dezvolta un mod de a evalua creativitatea și de a fi primul pe piață cu un astfel de instrument?

Dr. Preuss: Am fost martorii unei creșteri generale în ceea ce privește importanța creativității – și clienții noștri ne-au întrebat de ceva timp cum să o indentifice. Similar cu tendința generală din evaluare, ei se uită să măsoare inovația eficient și obiectiv – și vor ca acest lucru să fie făcut prin administrare online nesupravegheată, cu un scor generat în întregime automat.

Cut-e: Ce provocări apar odată cu rezultatele de evaluare online ale testelor de creativitate și inovație? Cum au fost ele depășite?

Dr. Preuss: Destul de sincer, la începutul cercetării noastre, nu eram chiar sigur că este posibil să proiectezi și să dezvolți un test online care să fie capabil să fie notat instant și în mod acurat, fiind totodată unul care să nu poată fi împărtășit între cei care au făcut testul, ceea ce ar implică invalidarea rezultatelor.

Am experimentat diferite formate pentru un astfel de test de ceva timp și toate s-au dovedit a fi lipsite de succes, și niciunul dintre acestea nu a fost așa de promițător precum este modul de bază a testului Torrance. Atunci am redefinit problema întrebându-ne: ar fi posibil să construim o inteligență artificială care simulează un expert ce poate să noteze testul Torrance în mai puțin de o secundă? Această abordare a adus soluția.

După ce demonstrăm în mod empiric că în principiu această abordare funcționează, am reproiectat test-ul în mod complet astfel încat să devină potrivit pentru implementarea online nesupravegheată. Aceasta înseamnă că trebuie să fie independent de abilități de desenare, independent de limbă și fără să dea curs oportunităților de a crea soluții de tipul “best practice”.

Cut-e: Așadar, spune-ne mai multe despre sparks

Dr. Preuss: Sarcina celui care face sparks este ca prima dată să producă imagini care sunt compuse din diferite forme și obiecte și să dea acestor imagini titluri specifice. Este o evaluare directă, livrată online prin computer și durează 15 minute pentru ca testul să fie completat.

Cel care parcurge testul va găsi pe fiecare ecran nou unul sau mai multe obiecte, care deși nu pot fi șterse, pot fi modificate în ceea ce privește mărimea și poziția, și care pot fi rotate. Cel evaluat este rugat să adauge alte obiecte la cele deja existente pe ecran și să creeze o imagine – adaugând un titlu acestei imagini.

Mai apoi persoana care face testul are ca sarcină să creeze cât se poate de multe imagini originale diferite. În afară de a crea cât se poate de multe imagini, nu există o problemă clară, deci totodată nu există o soluție clară.

Notarea are loc prin utilizarea diferitelor componente de inteligență artificială (IA) care interacționează fiecare cu fiecare și în mai puțin de o secundă de la completarea testului, scorul este deja disponibil. Pentru a verifica dacă titlurile imaginilor au sens și sunt acceptabile, una dintre componentele IA are o interfață direct cu Google. De la numarul de căutări pentru cuvinte separate și combinații de cuvinte pe care Google le livrează, componenta sparks IA este capabilă să obțină, pentru toate limbile definite, o evaluare care este echivalentă cu cea a unui expert.

Sparks îi oferă celui care parcurge testul, scoruri bazate pe norme, pentru cei trei factori: Fluență, Flexibilitate și Originalitate și de asemenea un scor Total de Creativitate.

Cut-e: Cum v-ați uitat la validitatea și soliditatea instrumentului sparks?

Dr. Preuss: Atunci când dezvolți un test, soliditatea testării-retestării pentru o măsurătoare repetată după 2 săptămâni ar trebui să fie peste 0.7 pentru ca toți factorii să fie considerați foarte buni – și acesta este cazul cu sparks.

Am fost capabili să demonstrăm validitatea lui sparks bazată pe diferite criterii, comparând rezultatele sparks cu cele ale Testului Torrance de Gândire Creativă (TTGC). Testul TTGC completat a fost inițial evaluat de experți, persoane cu experiență relevantă în interpretarea lui și apoi comparat cu scorurile automate generate de sparks. Corelația pentru fiecare dintre factori, folosind TTGC și sparks, a fost de cel puțin 0.8. Acest lucru înseamnă că ne putem asuma același nivel de previziune validă pe care îl face sparks, precum este cea facută de TTGC. Corelația dintre sparks și testele de argumentare abstractă sunt scăzute (0.18) și acel fapt susține teoria că sparks măsoară gândirea divergentă. În prezent conducem alte studii cu diferite grupuri țintă pentru a investiga conexiunea dintre sparks și evaluarea 360 care include fațete ale inovației.

Cut-e: Care a fost reacția la adresa sparks din partea celor care au făcut testul?

Dr. Preuss: Până în prezent a fost una foarte pozitivă. Am coordonat un studiu de acceptare în cooperare cu Universitatea Fresenius de Științe Aplicate și interfața testului cu utilizatorul a fost primită cu laude maxime din partea celor implicați. Se pare că nu există avantaje pentru cei care parcurg testul și care au experiență anterioară pe partea de design sau de grafică pentru software: studiul nostru a arătat faptul că cei fără experiență cu instrumente grafice nu au fost mai înceți în progresul făcut de-a lungul testului, față de cei care foloseau deja tipul acesta de instrumente.

Timpul de finalizare a testului este de 15 minute – o durată de timp destul de mare pentru un format nesupravegheat, dar studiile preliminare indică faptul că perioada de 15 minute asigură o balanță optimă între eficiența și acuratețea testului. Faptul că nu sunt răspunsuri corecte în cadrul testului, a generat o oarecare nesiguranță inițială pentru cei care au făcut testul și care erau obișnuiți cu evaluări controlate, dar acest lucru nu a fost văzut drept neprimitor sau ciudat și de fapt, tipul acesta de reacție este de multe ori prima reacție pe care o au cei care sunt puși în fața unui test de personalitate.

Cut-e: Deci cum poate fi folosit sparks?

Dr. Preuss: Dacă sparks este folosit în diagnoza procesului de decizie – așa cum se întâmplă în situațiile de selecție – este important să nu fie folosit în mod izolat. Noi oferim sparks ca parte din Suita Inovativă.

Suita Inovativă combină sparks cu un instrument de personalitate (shapes) și un test logic de gândire abstractă, (scales lst). Cu aceste instrumente împreună, suntem capabili să obținem un scor care acoperă cele patru faze ale procesului de inovație și un subscor pentru fiecare dintre cele 12 competențe.

Atunci când sparks este folosit ca parte din Suita Inovativă, este un bun suport pentru companiile care vor să se uite în etapa de screening la aplicanții care au potențial inovativ și să construiască echipe care, împreună este probabil să creeze inovații pentru organizație.

Cut-e: Privind înainte, cum vezi dezvoltarea sparks ?

Dr. Preuss: Sunt un număr de proiecte în desfășurare care implică cercetarea sparks.

Una dintre întrebările cercetării se uită la diferențele interculturale ale creativității. Cu sparks, este posibil să testăm, prima dată eficient grupuri mari de oameni din diferite culturi și să analizăm rezultatele în mod sistematic.

Un alt aspect pentru programul nostru de cercetare și dezvoltare ulterioară face referire la ceea ce numim “para-datele” sparks. Pe măsură ce o persoană interacționeză cu sparks, toate interacțiunile sunt stocate iar acest fapt duce la Big Data și un nivel intra-individual. Sunt multe indicații care sugerează că acest mod de a procesa datele asigură informații de valoare adițională despre cel care parcurge testul și care poate fi folosită psihometric pentru a oferi profesioniștilor din HR viitoare informații relevante.

Mai multe informatii despre sparks gasiti aici.

Categorie
Încă nu există conținut.

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.