11 date științifice ca să înveți orice mai repede (2)
Și chiar să îți mai amintești apoi ce ai învățat!
Continuăm lista celor 11 ponturi bine cercetate și argumentate pe care știința ni le oferă pentru a ne ajuta nu doar să învățăm, ci și să ne amintim ce am învățat. Iar datele pe care aceasta ni le oferă, controversate sau nu, sunt extrem de interesante. Rămâne de văzut și din proprie experiență și cât sunt de utile. De aceea, nu ar strica ca, măcar o dată, să ținem cont de ele și să vedem cum asta ne poate influența pozitiv în învățare. Căci, așa cum spunem, că ne place sau nu, orice am face, oricâți ani am avea și oriunde am fi, avem nevoie de învățare. Că doar nu de poamană ne numim de două ori "sapiens"! (sic)
6. Subiectele incitante sunt mai "lipicioase" decât cele plictisitoare
Atunci când eram copii, eram atrași invariabil către tot ce era mai ciudat sau mai atipic, dar, odată ce am experimentat...educația clasică, această tendință a cam dispărut. Păcat. În cazul copiiilor, este important să menținem acest spirit viu, iar în cazul nostru, al adulților, este nevoie să nu uităm că, deși bine ascuns, acest spirit încă mai există și este bine de scos la lumină și valorificat atunci când învățăm pentru că el este unic și produce unicitate. Ca să îi înțelegem și mai bine importanța, este acest spirit care ne face și acum să ne amintim, spre exemplu, mirosul din casa bunicii sau cum arată în detaliu locul unde ne strângeam cu prietenii să ne jucăm după școală, deși, paradoxal, am cam uitat, de exemplu, cam ce făceam mai exact anul trecut pe vremea aceasta. În acest sens, autorul și fostul campion american în concursurile de memorie, Joshua Foer, a memorat un întreg set de cărți într-un interval de mai puțin de 2 minute pentru că a asociat fiecare carte unei imagini atipice.
7. Citirea rapidă poate condensă momentele de învățare
În acest caz, premisa este simplă: dacă poți citi mai repede, poți învăța mai repede. Deși ai putea crede că citirea rapidă poate cere mult efort, există programe și metode care te pot ajuta să o înveți gradual. Astfel, antrenându-ți creierul să proceseze mai repede cuvinte, poți să te obișnuiești să citești șiruri întregi de cuvinte, iar efectul asupra învățării în general este unul uriaș.
8. Practică, practică și iar practică
Un studiu în domeniu arată faptul că jonglarea conduce la producerea materiei cenușii. Atunci când oamenii au încetat această activitate, materia cenușie a dispărut. Nu este nimic deosebit în această activitate, ci doar importantă repetiției. Neurologii numesc acest proces "croire" și se referă la noi cai care sunt croite sau create prin a face același lucru în mod repetat până la punctul în care acesta nu se va mai uita niciodată. Sau, cu alte cuvinte, abilitățile respectă principiul "folosește sau vei pierde."
9. Folosește ceea ce știi pentru a învăța ceea ce nu știi
Dacă întâlnim ceva ce nu cunoaștem, este bine să ne gândim dacă respectivul lucru nu are cumva legătură cu ceva ce am învățat deja. Aceasta se numește învățare prin asociere. De exemplu, cuiva îi poate plăcea foarte tare fotbalul, dar poate avea probleme cu aritmetica. Dacă persoana este ajutată să vadă similaritățile și legăturile dintre cele două domenii, ea va avea mult mai multe șanse să înțeleagă apoi și conceptele de aritmetică.
10. A căuta ceva ce ai uitat, în loc să te chinui să îți amintești, nu este un lucru rău
De mici, ar trebui să învățăm cum să ne confruntăm cu problemele dificile pentru că asta ne învață disciplina. Dar dovezile sugerează că a petrece prea mult timp asupra unei probleme poate face mai rău. Unii cercetători au descoperit că momentele acelea numite academic "lapsus" sau tradițional "am pe limbă, însă nu pot zice" ce rămân nerezolvate ne pot crea o stare de "eroare" în care memoria asupra acelui concept sau lucru se înlocuiește cu memoria acestui moment de tip "lapsus".
Soluția? Dacă știi că știi, dar, pur și simplu, nu îți aminteșți, caută pe Google sau întreabă un prieten! :)
11. Învățându-i pe alții, te ajuți și pe tine
Oamenii de știință au numit asta "efectul protejatului". Atunci când iei ceva ce ai învățat și îl exprimi prin cuvintele proprii, nu doar că dovedești că stăpânești respectivul lucru, ci și îți rafinezi propria înțelegere asupra lui. Prin distilarea informației în piese mai mici, cu mult mai digerabile, cel care predă trebuie să câștige un anumit grad de intimitate cu subiectul.
Referitor la acest principiu, unul din studiile în acest sens arată că frații mai mari sunt mai inteligenți decât cei mai mici pentru că ei transferă cunoașterea mult timp după ce ei au primit-o.
referință: sciencealert.com