360 de grade feedback
Un subiect fierbinte in cercetare in afaceri este ideea ca surse multimpe de feedback pot oferi o perspectiva mai buna asupra performatei si eficientei oamenilor (Harris & Schaubroeck, 1988, Londra, Smither, & Adsit, 1997, Murphy, Cleveland, & Mohler , 2001).
O multime de abordari sunt regasite sub numene de “feedback 360 de grade” care include un mix de evaluarei atat de la superiori/supervizori, subordonati colegi si chiar clienti, uneori si auto-evaluare.
La o privire de supragata ideea de a cauta surse multiple de informatii are foarte mult sens. Cu toate acestea exista probleme serioase, inerente, ale abordarilor de tip 360.
Ce nu functioneaza?
- Superiorii au o alta perspectiva a performantei fata de colegi
- Evaluatorii au standarde diferite
- Clientii iti evalueaza performanta din alt punct de vedere
- Fedback-ul 360 poate genera neintelegeri si dezacorduri
- Oamenii cand primesc feedback din mai multe surse cu siguranta vor ignora partile care nu le convin.
Faptul ca vor primi si feedback pozitiv din anumite surse ii va face pe subiecti sa fie selectivi cu feedbak-ul pe care il primesc si asta va duce la ignorarea aspectelor negative.
In timp ce ideea de feedback 360 este foarte interesanta, aplicarea ei pare construita pentru esec.
Sursa: Advances in Organizational Psychology, A Ian Glendon, Bryony M. Thompson, Brett Myors, 2007, Australia