5 moduri de a-ți îmbunătăți gândirea critică
Odată cu schimbările tehnologice rapide care aduc cu ele probleme unice și complexe de rezolvat, gândirea critică a devenit o abilitate extrem de importantă pentru a fi dezvoltată. Dar care sunt principalele trăsături ale unui gânditor critic? Și cum îți poți trezi abilitățile în acest domeniu?
O mulțime de oameni tot folosesc termenul de "gândire critică", dar par să o înțeleagă în moduri diferite.
Înseamnă că te gândesti negativ la toate? Că ești prea critic?
Sau poate înseamnă că ești într-adevăr logic și bun la rezolvări de puzzle-uri?
Unii pot concluziona că gândirea critică este o abilitate predominant folosită în mediile academice pentru a argumenta diferitele aspecte ale unei probleme printr-o evaluare atentă și aprofundată. De aceea, este posibil să nu considerăm că este o zonă relevantă pentru viața noastră de zi cu zi.
Însă, într-o lume în care suntem supraîncărcați de informații, gândirea critică este cheia.
Iată 5 modalități ușoare de a-ți forma și dezvolta gândirea critică în viața de zi cu zi:
1. Observă-ți răspunsurile la mediile sociale
În mod deliberat și cu intenție, uită-te la un video sau un titlu și apoi examinează-l mai departe pentru a afla ce se află în spatele lui. De obicei, tindem să luăm lucrurile de bune, așa cum ne apar, însă, spre exemplu, atunci când folosești social media cum îți folosești abilitățile de gândire critică?
2. Chestionează-ți ipotezele
Le facem în doar câteva secunde, dar gânditorii critici sunt curioși și caută să găsească CE-ul și DE CE-ul din spatele tuturor lucrurilor.
Devino mai judecat atunci când ți se prezintă o situație și încearcă să afli unde se fac presupunerile sau ipotezele. Probabil le facem atât de automat în atâtea situații, fără să ne gândim. Ei bine, acum este momentul să schimbăm acest lucru și să întrebăm DE CE?
Descoperă evenimentul dedicat profesioniștilor in învățare și dezvoltare organizațională- Learning Network Festival Cluj 2018- Design. Delivery. Technology. 2 zile, 16 de facilitatori, 10 workshopuri, 6 prezentări best practice!
3. Adoptă o perspectivă diferită
Intră în mintea celorlalți atât cât poți! Aici, intervine empatia. De asemenea, implică-i și pe alții în procesul de luare a deciziilor. Dacă ești suficient de norocos să activezi într-un mediu de lucru multicultural, află cum văd alții aceeași problemă. Vei descoperi așa informații și perspective valoroase.
4. Ia-ți timpul necesar pentru a reflecta
Întotdeauna va părea că nu este timp suficient pentru asta, însă transformă gândirea și reflecția într-o prioritate în orice proces de luare a deciziilor.
Poți construi timp de reflecție de-a lungul zilei- chiar și momentele de 5 minute acum, 5 minute mai încolo pot face diferența, deoarece un pic mai mult timp permite să se desfășoare acest proces de gândire atent și o luare mai bună a deciziei, devenind în timp o setare implicită.
5. Fii onest și deschis
Comunică în mod clar, nu fabrica și nu falsifica cunoștințele. Pregătește-te corespunzător pentru întâlniri și prezentări, astfel încât să nu trebuiască să "completezi lacunele" pe baza pregătirii tale proaste. Încetinește puțin ritmul și nu îți asuma foarte multe. Ia-ți timp să faci lucrurile în mod corespunzător și bine.