8 sfaturi despre networking de la profesionisti
Sa faci networking inseamna ceva mai mult decat a schimba carti de vizita: este o abilitate rara si esentiala care te ajuta in toate instantele: noi clienti si oportunitati, branding personal si multe altele.
Forbes ne prezinta intr-un articol recent cele mai utile tips & tricks si sfaturi provenite de la profesionistii in networking.
1: Ofera inainte de a astepta sa primesti
Una din cele mai mari si obisnuite greseli in networking este sa te repezi sa ceri o favoare. De fapt, cheia in networking-ul de succes este mai intai sa daruiesti si abia apoi sa obtii ceva. Iar ceea ce oferi, afirma Keith Ferrazzi, autorul cartii “Never Eat Alone”, poate fi ceva absolut banal: sa trimiti celuilalt un articol relevant sau sa ii facilitezi legatura cu o alta persoana care ar putea sa ii serveasca interesele.
Dar cand poti, la randul tau, sa ceri ajutor, dupa aceea? Este o chestiune de apreciere. Dar, daca faci acest lucru prea devreme, risti sa pui capat relatiei si sa strici impresia pozitiva pe care ai facut-o initial.
Asa ca gandeste-te la networking ca la un cont bancar: trebuie mai intai sa faci depozite si sa acumulezi si abia apoi sa retragi bani.
2: Cere sa fii introdus de o terta persoana
Daca vrei sa intri in legatura cu o anumita persoana, cauta in retelele sociale ca sa vezi daca aveti in comun pe cineva care il/o cunoaste.
Recomandarea unei terte parti iti va da un avantaj puternic. Te ajuta sa te remarci si iti ofera credibilitate, afirma dr. Ivan Misner, autorul cartii “Networking Like a Pro”.
3: Nu te rezuma la a strange carti de vizita
In jocul networking-ului, te uiti la calitate, nu la cantitate.
Misner isi aminteste o tanara care afirma ca este un excelent om de networking. Tehnica ei uluitoare? Ea si partenerul sau de afaceri imparteau camera in doua strangand cat de multe carti de vizita posibil. Apoi introduceau informatiile intr-o baza de date si trimiteau e-mailuri catre noile contacte. De fapt, trimiteau mesaje de spam. Sa folosesti networkingul pe post de vanzare “la rece” este o eroare fundamentala.
In schimb, directioneaza-ti efortul catre a cultiva conexiuni personale profunde.
4: Follow Up si iar Follow Up
Dupa stabilirea unei conexiuni importante, foarte des obisnuim sa uitam esentialul, adica sa stabilim intalniri si sa valorificam noua relatie.
Asa ca incearca sfatul lui Kim Marie Branch-Pettid, C.E.O. al LeTip International, o organizatie de business networking. Imediat dupa ce are loc o conversatie cu o persoana interesanta, Branch isi noteaza pe cartea de vizita cateva lucruri utile pe care le-a aflat, ca, de exemplu “excursie la Londra; fiu de 3 ani; angajat recent pe o pozitie noua.
A doua zi, Branch ii scrie persoanei un email, spunandu-i ca i-a facut placere sa o cunoasca si ii ureaza Petrecere frumoasa la Londra. In final, ii trimite un articol interesant de calatorie despre Londra.
Si nu uita sa mentii relatia. Pentru ca relatiile tale sa devina solide, este bine sa ii contactezi in mod regulat, spune Ferrazzi. Puterea unei relatii depinde de frecventa si profunzimea interactiunilor.
5: Descopera pasiunile persoanei pe care vrei sa o cunosti
Sa iti faci temele inseamna sa acorzi un interes sincer celeilalte persoane, in calitate de individ si nu doar ca o conexiune de business, spune Ferrazzi.
Misner a folosit aceasta tehnica pentru a obtine un interviu cu Richard Branson. Dupa ce a aflat ca Branson a lansat recent o organizatie non-profit numita B-Team, Misner a folosit informatia in avantajul sau. Atunci cand l-a intalnit pe Branson i-a spus Am auzit ca fondezi o organizatie numita B-Team. Te rog spune-mi mai multe despre asta Branson s-a luminat la fata. Misner l-a intrebat cum poate contribui in proiect si a sugerat sa ii ia un interviu pentru blogul sau. A fost o miscare de networking de tip win-win: Organizatia caritabila a lui Branson beneficia de mai multa vizibilitate si
Misner obtinea interviul.
6: Diversifica-ti reteaua de contacte
Cu cat cineva iti seamana, cu atat te simti mai confortabil sa te conectezi cu el sau ea, de aceea, retelele sunt, prin natura lor, omogene. Totusi, Misner spune ca diversitatea este cheia construirii unei retele personale puternice.
Intra in legatura cu persoane cat mai variate, care te pot introduce in comunitati noi. Nu numai ca vei avea acces la potentiale persoane influente pe care altfel nu le-ai intalni niciodata, dar te vei si distinge in multime.
Spre exemplu, Misner este membru intr-o organizatie de femei antreprenoare. Pentru ca permiteau si barbatilor sa adere la asociatie, Misner a participat la o intalnire. Toate si-au amintit de mine, pentru ca erau doar 2-3 barbati acolo, spune Misner. La final, am obtinut multe contacte pe care le-am concretizat in oportunitati de business.
O alta modalitate de a diversifica este sa faci networking nu numai cu persoane care se afla la un nivel sau o pozitie superioara tie, ci si cu altii, mai putin seniori din industrie. Acest lucru iti ofera acces la informatii importante pe care le poti apoi folosi in avantajul tau.
7: Fii selectiv in Linked in
Daca contul tau de Linked in are foarte multe contacte si accepti invitatii de la oricine, ti-ai putea pune in pericol reputatia. Contactele tale pe Linked in sunt o reflectie a ta si se presupune ca apreciezi competentele celor cu care te conectezi. Asa ca nu da recomandari oricui si nu accepta invitatii de la persoane pe care nu le cunosti absolut deloc.
8: Cauta puncte comune
Atunci cand ai lucruri in comun cu celelalt, incepi mult mai rapid o relatie noua, fie ca ati mers la aceeasi scoala sau faceti amandoi snowboard.
Sa te concentrezi pe asemanarile dintre voi – iata o modalitate rapida de a obtine raport, spune Branch. Asa ca nu te teme sa adresezi celuilalt intrebari personale de genul: De unde esti? Ai copii?
Apoi este randul tau sa te deschizi. Unul din asociatii lui Branch’s si-a stabilit o serie de relatii interesante dupa ce a mentionat ca face parasutism de la 14 ani. Persoanele care facusera acest lucru, sau erau atrasi sa incerce, au fost imediat atrasi de ea – este o reteta sigura catre a crea o conexiune puternica si a fii memorabil.
Vezi mai multe despre cursul de Instrumente pentru un networking eficient organizat de EXEC-EDU impreuna cu Razvan Tudor in 7 mai.