ACTIUNE INTAI!
Plecăm la treabă, suntem gata de acțiune, motivați să reușim și ne oprim brusc pentru că nu știm ce să facem în continuare. Oare ce s-a întâmplat? Șeful nostru nu a fost suficient de clar când ne-a pasat tema…? Am ascultat cu jumătate de ureche…? Nu am pus toate întrebările de al căror răspuns am fi avut nevoie înainte să ne apucă să dărâmăm munții…?
Răspunsul corect este da! Am putea avea un șef care să dea teme mai clar sau să ne îmbunătățim prin training și practică abilitățile de ascultare activă și, fără îndoială ar trebui să punem toate întrebările relevante pentru rezolvarea situației. Să vedem ce întrebări nu trebuie să omitem din discuție dacă ne preocupă să fim eficienți și să ne consolidăm o imagine de profesioniști:
Care este scopul lucrării?
Este uimitor cu câtă ușurință ne apucăm să treabă fără să știm cu adevărat în ce fel va fi folosit rezultatul muncii noastre. Ne mulțumim să ne bizuim pe presupunerile noastre neverificate și apoi, când iese rău, ne întrebăm ce ne-a lovit și ne frustrăm că nu suntem noi de vină.
Ce obiective trebuie atinse?
Orice companie își dorește să obțină un nivel decent de performanță, într-un timp acceptabil și cu costuri cât mai bune. Întreabă deci ce performanță se așteaptă de la tine, în cât timp și ce resurse ai la îndemână și vei fi perceput ca un om care știe cum să abordeze o temă.
Ce livrabile sunt așteptate?
Pe parcursul rezolvării situației tu și echipa cu care lucrezi produceți rezultate intermediare. Ele se numesc livrabile și o parte dintre ele trebuie văzute sau aprobate de șefi de îndată ce sunt gata sau la diverse intervale de timp. Clarifică înainte să te apuci de treabă care sunt ele sau așteaptă-te să fii întrebat de ce nu ai raportat la timp, de exemplu.
Cum se va măsura și recompensa succesul?
Este desigur vital să clarifici care sunt obiectivele așteptate de la tema pe care o soluționezi dar asta nu-ți răspunde complet la întrebarea cum se va măsura și recompensa succesul. Executantul care nu clarifică asta de la început va fi în dificultate când va avea de luat decizii și va fi frustrat indiferent cum îi va fi recompensat succesul pentru că așteptările lui nu se vor materializa.
Ce alte constrângeri trebuie avute în vedere?
Oricât și-ar plăcea să crezi ce faci tu este cel mai important de cele mai multe ori nu este chiar așa. Din acest motiv e important să înțelegi în ce context evoluezi și care este prioritatea pe care o poți aștepta de exemplu dacă ai nevoie resurse speciale care nu sunt permanent disponibile cum ar fi un specialist. Merită să te asiguri că înțelegi și contextul politic din companie în care evoluezi dacă nu vrei să te trezești cu contre aparent inexplicabile din cele mai neașteptate locuri.
Ce așteptări implicite mai sunt?
Când ți-a pasat tema șeful tău se poate gândi, fără să-ți comunice, că vrea să nu mai audă de tine sau de ea până nu este totul gata. Sau dramatic opus că vrea să-și dea ok-ul la fiecare pas minor înainte să treci mai departe. Clarificarea așteptărilor implicite te ferește de lovituri și frustrări viitoare.
Ți se bagă permanent pe gât să faci, să livrezi rezultatele cerute să arăți că te miști, eventual ”mai cu talent”. Ce ți se spune mai puțin spre deloc și nu se discută suficient nici măcar în analiza dezastrelor operaționale cotidiene, este că acțiunea fără clarificarea așteptărilor este sortită eșecului în ”peste” 100% din cazuri. La fel și acțiune întâi și gândire pe urmă.