Adrian Căruceru: Antrenament de viață prin fitness financiar
Trăim într-o epocă în care posibilitățile de învățare și de dezvoltare sunt imense. Indiferent de vârsta, statutul sau interesele pe care le avem. Există o mulțime de instrumente și de oportunități prin care putem contribui la creșterea noastră pentru a ne asigura acea viață confortabilă și în care să ne putem simți bine cu noi înșine și cu cei din jur. Iar că ne place sau nu, o parte consistentă din acest confort și dezvoltare a vieții noastre din toate punctele de vedere o reprezintă resursele financiare și materiale pe care avem nevoie să le gestionăm și să le integrăm pozitiv și eficient în viața noastră.
De aceea, educația financiară a devenit o parte importantă a învățării și dezvoltării noastre profesionale și personale. Căci, așa cum Robert Kiyosaki spune, calificările academice sunt la fel de importante ca și educația financiară. De aceea, vă facem cunoștință azi cu unul dintre acei profesioniști care nu doar că a înțeles asta, dar poate oferi și baza de pregătire și "antrenamentul" atât de necesare în privința educației noastre financiare și, implicit, dezvoltării și stării noastre de bine.
"Calificare la locul de muncă"...am avut cele mari satisfacţii profesionale în rolurile care presupuneau interacţiunea directă cu oamenii.
L.N.: Cine este Adrian Căruceru și ce a făcut el în ultimii 5 ani? :)
A.C.: Încep prin a răspunde la cea de-a doua parte a întrebării, spunând că, în ultimii 5 ani, cam la jumătatea intervalului, am schimbat profesia în cea de trainer de educaţie financiară, „calificându-mă” la locul actual de muncă. Revenind la începuturi, după absolvirea Facultăţii de Finanţe-Bănci din cadrul ASE, debutul meu în activitatea mea profesională a avut loc în 1995 în sistemul bancar, pe care nu l-am părăsit în tot acest timp decât pentru o scurtă perioadă petrecută în presa financiară, pentru ca, apoi, să revin în industria căreia îi sunt, de atunci, fidel de mai bine de 20 de ani fără întrerupere.
L.N.: Cum și de ce de ai ales să fii trainer, Adrian?
A.C.: De-a lungul carierei, am avut cele mari satisfacţii profesionale în rolurile care presupuneau interacţiunea directă cu oamenii. Indiferent că era vorba de oameni avizaţi sau mai puţin iniţiaţi, îi ascultam cu răbdare şi încercam să le răspund la întrebări într-un limbaj simplu şi accesibil. La vremea respectivă, nici prin cap nu-mi trecea că aş putea ajunge, la un moment dat, să fiu trainer. Dar, aşa cum în viaţă singurul lucru previzibil e imprevizibilul, iată că am ajuns la acel moment, fără a mă pregăti neapărat pentru asta sau fără a-mi fixa vreodată vreun obiectiv profesional în acest sens. Mă bucur însă că am ajuns aici şi nu regret nicio clipă această decizie profesională. Dimpotrivă.
Oamenii și relația lor cu banii
...de aici şi până la a mă implica, n-a fost decât un pas (...) Iar aici ajungem la ceea ce mă refeream la început, şi anume, cunoşterea situaţiei financiare proprii.
L.N.: De ce ai ales să susții cursuri pe tema educației financiare?
A.C.: Întâmplarea a făcut ca banca la care lucram cu vreo câţiva ani în urmă să lanseze o iniţiativă în domeniul educaţiei financiare, demers care mi s-a părut cel puţin interesant, astfel că, de aici şi până la a mă implica, n-a fost decât un pas. Ceea ce a fost la început o activitate de voluntariat, s-a transformat nu peste mult timp într-o preocupare de zi cu zi (în cadrul unei alte organizaţii, OTP Bank Romania, care derulase până atunci câteva iniţiative de succes în domeniu). Educaţia financiară include, în mod necesar, şi aspecte legate de domeniul bancar, iar acest lucru a făcut ca orientarea mea către această zonă de interes să fie firească. În plus, am simţit că promovarea educaţiei financiare îmi oferă din plin oportunitatea deosebită de a valorifica, în mod plăcut şi “antrenant”, experienţa şi cunoştinţele acumulate în viaţa profesională de până atunci.
L.N.: Ce crezi că lipsește în acest moment din educația financiară a oamenilor în general și a angajaților în special?
A.C.: Cred că cel mai important aspect e legat, înainte de orice, de identificarea, definirea şi, mai ales, conştientizarea situaţiei financiare actuale la nivel individual. Urmează apoi stabilirea obiectivelor financiare şi a planului de acţiune pentru atingerea acestora. Cu ajutorul unor instrumente specifice, observăm comportamentul financiar din mai multe puncte de vedere şi constatăm deseori că realitatea e dincolo chiar şi de cele mai pesimiste aşteptări. Oamenii sunt conştienţi că economisirea, de exemplu, e importantă, dar sunt prea puţini cei care economisesc sistematic. De ce nu o fac? Există, fără îndoială, motive întemeiate legate de insuficienţa resurselor financiare. Dar, în cele mai multe cazuri pe care le-am întâlnit, motivele se referă la incapacitatea de a cunoaşte, chiar şi cu aproximaţie, nivelul veniturilor lunare şi, în consecinţă, imposibilitatea de aloca aceste venituri pe categorii de cheltuieli. Iar aici ajungem la ceea ce mă refeream la început, şi anume, cunoşterea situaţiei financiare proprii. De aici, pleacă toate celelalte. Nu putem discuta de investiţii, de constituirea, atât de necesară, a fondului de urgenţă sau a celui de siguranţă, fără a avea o imagine clară a resurselor pe care ne putem baza.
...un program de educaţie financiară construit astfel încât să pună pe primul plan nevoile celor cărora le e destinat are un potenţial important de îmbunătăţire a performanţelor profesionale ale angajaţilor. (...) Între bani şi stilul de viaţă există, indubitabil, o puternică legătură.
L.N.: De ce consideri că este important pentru o organizație să investească în cursuri de educație financiară pentru angajații săi?
A.C.: Un argument important, dacă nu cel mai important, pentru care organizaţiile ar putea să o facă ar fi cel legat de eliberarea de presiunea exercitată de proprii angajaţi. În plus, un program de educaţie financiară construit astfel încât să pună pe primul plan nevoile celor cărora le e destinat are un potenţial important de îmbunătăţire a performanţelor profesionale ale angajaţilor. Un asemenea program de educaţie financiară reprezintă un câştig pentru ambele părţi implicate: organizaţie, pe de o parte, oamenii ei, pe de altă parte. Participarea la o sesiune de educaţie financiară reprezintă o experienţă de învăţare la finalul căreia cei din sală află sau descoperă răspunsuri la o serie de întrebări care-i preocupă în planul finanţelor personale. Pe de altă parte, participanţii pleacă acasă luând cu ei un bagaj de informaţii concrete, metode, tehnici şi instrumente cu aplicabilitate imediată în viaţa de zi cu zi. În ce ne priveşte, ne bucură că din ce în ce mai multe organizaţii vin către noi şi ne solicită acest program cu scopul de a-l oferi ca beneficiu angajaţilor proprii. E interesant şi inedit în acelaşi timp faptul că, deşi se încadrează în categoria beneficiilor nesalariale, acest program are un impact pozitiv direct asupra finanţelor personale.
L.N.: Care sunt acele prejudecăți, tabuuri sau aspecte greșit înțelese și asumate atunci când vorbim de educația financiară? Demontează, te rog, un mit al educației financiare.
A.C.: Întâlnesc deseori ideea, ridicată chiar la rang de convingere adânc înrădăcinată, că educaţia financiară se referă la bani și numai la bani. Dar, în acest domeniu, nu e vorba de bani, ci, pur şi simplu, de viaţă sau, mai exact, de stilul de viaţă. Între bani şi stilul de viaţă există, indubitabil, o puternică legătură, în sensul că modalitatea pe care o alegem pentru a ne gestiona resursele financiare proprii poate atrage prosperitatea, bunăstarea, sau, dimpotrivă, o poate alunga.
...modul în care cei care conduc destinele entităţii respective înţeleg că o preocupare constantă şi susţinută pentru dezvoltarea activităţilor specifice L&D.
L.N.: Având în vedere formarea și exeriența ta profesională, cum ai descrie importanța învățării și dezvoltării în organizații?
A.C.: Mi-am început cariera într-o instituţie bancară care avea să devină, de-a lungul timpului, o adevărată pepinieră pentru întreaga industrie. Nu exagerez cu nimic spunând că banca respectivă, la care am lucrat mai mulţi ani, dezvoltase o adevărată cultură a învăţării, pentru că înţelesese că o temeinică pregătire teoretică, dublată, evident, de componenta practică, poate reprezenta un diferenţiator important faţă de competitorii săi. Ulterior, am constatat că importanţa învăţării e strâns legată de modul în care cei care conduc destinele entităţii respective înţeleg că o preocupare constantă şi susţinută pentru dezvoltarea activităţilor specifice Learning&Development poate contribui în mare măsură la progresul organizaţiei respective. Din acest punct de vedere, am fost bucuros şi încântat să descopăr că organizaţia în care îmi desfăşor activitatea în prezent se numără printre cele pentru care importanţa învăţării şi dezvoltării continue reprezintă mai mult decât un deziderat. E o realitate.
L.N.: Care sunt proiectele pe care te concentrezi și pe care le desfășori în prezent în calitate de trainer?
A.C.: Continuăm în acest an, cu şi mai mult entuziasm, programul nostru de educaţie financiară pentru adulţi, denumit sugestiv Fitness Financiar, pe care OTP Bank România îl oferă prin Fundaţia Dreptul la Educaţie (proiectul de CSR al băncii), atât în cadrul OK Center, primul centru de educație financiară din România, cât și în afara lui. Entuziasmul de care aminteam porneşte de la ecourile extraordinare pe care programul l-a avut şi-l are în rândul participanților la cursurile noastre. Descoperim, la fiecare “antrenament” de fitness financiar, un interes în continuă creştere pentru un asemenea program, iar ceea ce ne bucură realmente e faptul că oamenii încep să se preocupe serios de acest aspect extrem de important al vieţii lor, şi anume, relaţia lor cu banii. Sunt dornici şi curioşi să înveţe cum să ajungă la un comportament financiar responsabil, ceea ce reprezintă, în esenţă, obiectivul nostru primordial. Pornind de aici, proiectele noastre vizează îmbunătăţirea continuă a conţinutului programului nostru de educaţie financiară pentru a putea ține pasul cu schimbările foarte rapide care se produc în domeniu, dar şi diversficarea din punct de vedere socio-profesional a audienţei noastre de la sesiunile de training.
L.N.: Mesajul tău pentru membrii comunității și cititorii Learning Network este...
A.C.: Vă invit să luaţi parte la o experienţă unică participând la un antrenament de fitness financiar!