Andreea Juverdeanu: O carieră plină de vocaţie. Este misiunea mea.
Sunt oameni care ne inspiră. Şi nu trebuie să fie tot timpul prezenţi în spaţiul public. Sau nu sunt deloc. Nu sunt vedete media sau social media şi nici nu se bat cu pumnii în piept arătând ce ştiu ei şi ce fac. Aceşti oameni sunt, de cele mai multe ori, nevăzuţi. Au acel aer de modestie care te face să pleci privirea cu respect şi acea naturaleţe cu care tratează ceea ce fac. Ei nu fac zgomot şi nici nu vor să te convinga de ceva. Ei, pur si simplu, trăiesc, fac şi...inspiră. Oameni fără de care, cu siguranţă, omenirea ar fi atât de săracă şi lumea atât de goală de frumuseţea ei. Un astfel de om este şi Andreea Juverdeanu. Omul care îi învaţă pe alţii. Care îi inspiră pe alţii ca, la rândul lor, să inspire mai departe.
„ ...am fost şi sunt mobilizată de dorinţa de a-mi realiza funcţiile profesionale la nivel de maximă competenţă (...) am trecut printr-un proces de tatonare, experimentare, iluzii, deziluzii, cunoaşterea celor din jur şi auto-cunoaştere.”
Learning Network: Andreea, ideea principală a acestui interviu a pornit de la faptul că eşti cel mai tânăr profesor care a obtinut gradul 1 didactic. Câţi ani ai şi cum ai ajuns la această performanţă?
Andreea Juverdeanu: Nu ştiu sigur dacă sunt cel mai tânăr profesor cu gradul didactic I, nici vârsta biologică (33 de ani) nu este relevantă, ideea este că, pe parcursul celor 9 ani de la angajarea în învăţământ, am reuşit să obţin definitivatul, gradul didactic II, gradul I, sunt titulară pe o catedră de biologie, am peste 90 de credite profesionale transferabile şi fac parte din Corpul Naţional de Experţi în Managementul Educaţional.
Potrivit legislaţiei în vigoare, formarea continuă a cadrelor didactice reprezintă atât un drept cât şi o obligaţie. Nu m-a obligat nimeni în mod expres să fac un anumit curs de formare sau să mă înscriu la examenele de grad, dar am fost şi sunt mobilizată de dorinţa de a-mi realiza funcţiile profesionale la nivel de maximă competenţă.
L.N.: Ce te-a determinat să faci ceea ce faci acum?
A.J.: Am absolvit un liceu pedagogic de 5 ani cu dublă specializare educatoare – învăţători. De aici am ieşit cu o formare iniţială psiho-pedagogică solidă, dar şi cu convingerea că locul meu este în învăţământ.
După absolvirea facultăţii de lungă durată, la zi şi la stat, m-am angajat la o şcoală gimnazială unde sunt şi acum, în funcţia de profesor, disciplina biologie.
Trebuie să recunosc că în primul an la catedră nu a fost uşor; am trecut printr-un proces de tatonare, experimentare, iluzii, deziluzii, cunoaşterea celor din jur şi auto-cunoaştere. Acum pot spune ca a fost un an de învăţare reală.
L.N.: Cum ai defini întreaga ta activitate? Cariera, vocaţie? Nici una sau mai mult de atât?
A.J.: Activitatea mea este şi carieră, şi vocaţie, şi mai mult de atât: o carieră plină de vocaţie. Este misiunea mea.
„ ...restul se află la un click distanţă (...) Ambele medii prezintă şi avantaje şi dezavantaje (...) Îmi desfăşor orele într-un laboarator cu tablă inteligentă, microscop electronic conectat la televizor şi material didactic format din planşe, mulaje, preparate...”
L.N.: De 9 ani, practic de când ai început să predai, eşti profesor de biologie în mediul rural. De ce ai ales acest mediu? Unul care, să recunoaştem, este foarte puţin vizat şi din ce în ce mai ocolit nu doar de către profesori?
A.J.: Mediul rural este foarte puţin vizat pentru că are o populaţie redusă, nu sunt suficiente locuri de muncă, nu oferă o gamă largă de activităţi pentru loisir etc.,etc.
Eu, ca profesor de biologie, iubesc spaţiile rurale deoarece sunt legate de valori precum ocrotirea naturii, mediu sănătos şi slow food. Aici găsesc material didactic pentru orele mele la tot pasul.
Pe lângă toate acestea, eu aveam o locuinţă în mediul rural şi aici mi s-a oferit un loc de muncă, iar restul se află la un click distanţă.
L.N.: Cum vezi şcoala şi meseria de profesor în mediul rural vs. mediul urban?
A.J.: Ambele medii prezintă şi avantaje şi dezavantaje. Actul educaţional este la fel indiferent de mediu. Cadrele didactice sunt angajate şi în mediul rural şi în cel urban în urma unui concurs. Concursul este la fel pentru toată lumea şi evaluarea se face după aceleaşi criterii.
Deosebirile încep la clasă, la numărul de copii – mai mulţi în mediul urban, mai puţini în mediul rural, dar aici sunt integraţi şi copii cu nevoi speciale.
Când vine vorba de mediul rural, unii se gândesc imediat la infrastructura clădirilor, la lipsa instalaţiilor sanitare şi a celor pentru încălzire, la spaţii şcolare inadecvate, la dotarea insuficientă etc. Din acest punct de vedere, mediul meu rural este foarte urban.
Comuna Ghimeş – Făget, unde locuiesc şi comuna Palanca, judeţul Bacău, unde lucrez, sunt străbătute de drumul naţional DN11 şi de calea ferată Adjud - Siculeni. Există cablu TV, telefonie mobilă şi conexiune la INTERNET.
Şcoala Gimnazială Palanca este reabilitată 100%. Oferă toate condiţiile desfăşurării unui act educaţional modern. Îmi desfăşor orele într-un laboarator cu tablă inteligentă, microscop electronic conectat la televizor şi material didactic format din planşe, mulaje, preparate...
„Această provocare este una specifică educaţiei din România indiferent de mediu.”
L.N.: Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat de când eşti profesor? Crezi că la ele au concurat şi mediul specific în care activezi?
A.J.: Combinarea metodelor tradiţionale de învăţare cu soluţiile tehnologice moderne a constituit una dintre provocările pe care le-a întâmpinat orice cadru didactic.
Integrarea Tehnologiei Informaţiei şi a Comunicării în procesul de predare – învăţare – evaluare este oportunitatea exploatată de mine la maximum.
Înfiinţarea laboratoarelor Ael a fost cel mai bun program al Ministerului Educaţiei Naţionale. Calitatea platformei e-learning AeL şi materialului oferit de colecţia de lecţii interactive de biologie, de exemplu, nu poate fi contestată.
Tabla electronică interactivă îmi dă posibilitatea să desfăşor activităţi frontale sau să îmbin activităţile frontale cu cea desfăşurată individual sau pe grupe de copii. Tabla are avantajul de a ne permite scrierea sau desenarea cu ajutorul unui creion special chiar pe documentul accesat. Avem posibilitatea să combinăm metodele didactice folosite în cazul utilizării tablei, experimentul virtual, simularea, modelarea cu conversaţia, explicaţia, problematizarea, fiind posibile toate tipurile de comunicare verbală, nonverbală sau paraverbală.
Această provocare este una specifică educaţiei din România indiferent de mediu.
„Eu aş transforma fiecare şcoală într-un centru comunitar de învăţare permanentă. Aş aduce tinerii, părinţii, bunicii împreună cu elevii la şcoală şi i-aş trece prin diferite programe de autodescoperire şi de dezvoltare personală. (...) Aceste calităţi ar putea fi valorificate, iar deţinătorii valorizaţi.”
L.N.: Dacă ai putea avea orice instrument la îndemână, ce ai schimba în ceea ce priveşte învăţarea din România, statutul celor care învaţă şi a celor care sunt învăţaţi?
A.J.: Există o Metodologie de organizare şi funcţionare a centrelor de învăţare permanentă. Nu ştiu câte centre de felul acesta sunt în ţară, dar ar trebui să fie în fiecare comunitate. Eu aş transforma fiecare şcoală într-un centru comunitar de învăţare permanentă. Aş aduce tinerii, părinţii, bunicii împreună cu elevii la şcoală şi i-aş trece prin diferite programe de autodescoperire şi de dezvoltare personală. Cunosc foarte mulţi oameni blazaţi, derutaţi, care nu ştiu ce să facă cu viaţa lor. Sunt sigură că ascund multe calităţi care ar pute fi scoase la lumină prin aceste programe. Aceste calităţi ar putea fi valorificate, iar deţinătorii valorizaţi.
De asemenea, aş oferi consiliere socială şi psihologică prin personal de specialitate pentru elevi şi adulţi.
Aş pune accent mai mare pe învăţarea on-line, pe noile educaţii: educaţia pentru sănătate, educaţia civică, educaţie financiară şi anteprenorială. Mă doare faptul că educaţia plastică şi educaţia muzicală nu se bucură de personal calificat în mediul rural.
În ceea ce priveşte statutul cadrului didactic, am o vagă senzaţie că această profesie, în urma aprobării Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, alunecă dinspre filiera vocaţională spre cea de servicii - profesorul trebuie să „servească” fără împotrivire elevul şi părinţii în condiţiile impuse de aceştia.
L.N.: Care este lecţia cea mai importantă pe care ai învăţat-o până acum în munca ta? Dar în viaţă?
A.J.: Și în muncă, și în viață ți se întâmpă uneori lucruri mai puțin plăcute care te pot demotiva. Trebuie să le abordezi cu calm pentru că întotdeauna orice problemă are o rezolvare și să conștientizezi că fără acestea viața n-ar mai avea farmec.
„Nu este importantă viteza cu care îţi îndplineşti obiectivele, important este să nu te opreşti niciodată înainte de a-ţi atinge scopul propus.”
L.N.: Ce lecţii sau sfaturi de viaţă oferi celor pe care îi înveţi? Şi unde se află informaţia şi unde formaţia şi educarea în ceea ce faci?
A.J.: Nu este importantă viteza cu care îţi îndplineşti obiectivele, important este să nu te opreşti niciodată înainte de a-ţi atinge scopul propus.
Profesorul are multiple funcţii în cadrul şcolii şi o multitudine de roluri ce decurg din aceste funcţii. El este informatorul – transmite informaţia impusă de ştiinţă dar, în acelaşi timp, oferă valori care dezvoltă personalitatea elevilor.
Profesorul, ca partener al elevului în învăţare, îndrumă, sfătuieşte, corectează, dar în acelaşi timp este şi examinator, evaluator cât mai obiectiv.
Profesorul trebuie să fie model pentru elevii săi, oferă şi stabileşte cerinţe morale, se axează pe instruire morală.
În fine, ar fi foarte multe de spus la acest capitol.
L.N.: Cum te defineşti pe tine, profesorul, în 3 cuvinte?
A.J.: Etic, conştiincios, proactiv.
L.N.: Cum te defineşti pe tine, omul, în 3 cuvinte?
A.J.: Empatic, de încredere, curios
L.N.: Care crezi că este cel mai important lucru pe care un om îl poate realiza sau atinge în viaţă?
A.J.: Depinde de om, de nevoile şi dorinţele acestuia.
L.N.: Ce proiecte în viitorul imediat şi nu numai ai?
A.J.: Îmi place foarte mult noua programă pentru biologie. Aştept cu nerăbdare noile manuale. Doresc să fac auxiliare curriculare pentru biologie.
L.N.: Dacă ar fi să alegi şi altceva în afara carierei didactice ce ar fi?
A.J.: Într-o mica măsură m-aș putea numi activist în domeniul protecției mediului, grafician, nutriționist, chimist, colecționar de numismatică, bibliofil, dar dacă ar fi să aleg și altceva, aceea ar fi arheologia.
„Pe mine chiar şi „un băţ în roată” mă motivează (...) Diferenţele, de fapt, reflectă realitatea diferită în care creştem şi ne maturizăm (...) fiecare om există o sursă nelimitată de creativitate, bunătate şi dorinţă de afirmare (...) sunt mii de opţiuni indiferent de mediul în care trăiesc.”
L.N.: Ce te inspiră şi ce te motivează şi, dimpotrivă, ce te face să fii dezamăgită?
A.J.: Pe mine chiar şi „un băţ în roată” mă motivează. Mă inspiră încrederea oamenilor speciali implicaţi în activităţile mele: elevi, colegi, părinţi şi mă dezamăgeşte faptul că munca este dispreţuită, se promovează non-valori inducând ideea că succesul în viaţă nu se obţine prin muncă ci prin „aranjamente” şi pile.
Îmi place spiritul de echipă, mă deranjează „duhul” de gaşcă (de la Petre Tomegea citire)
L.N.: Cum îi vezi tu pe cei din generaţia ta din România şi cum îi vezi pe cei din generaţiile pe care le şcoleşti?
A.J.: Generaţia mea, în clasele V-VIII, învăţa cu creionul pe hârtie, consulta DEX-ul în bibliotecă, o generaţie cu responsabilitate faţă de acţiunile, gândurile şi vorbele ei, pe când generaţiile de acum au mai multă libertate în exprimare, nu trebuie să înmagazineze informaţii ci să aibă capacitatea de a selecta informaţiile relevante oferite de INTERNET.
Diferenţele, de fapt, reflectă realitatea diferită în care creştem şi ne maturizăm.
L.N.: Esti un om care inspiră. Care este ''secretul'' tău?
A.J.: Pasiunea cu care abordez tot ceea ce fac, stilul constructiv orientat către elevi cred. Încrederea că în fiecare om există o sursă nelimitată de creativitate, bunătate şi dorinţă de afirmare.
L.N.: Mesajul tău pentru cititorii noştri este...
A.J.: Să descopere valorile care contează cel mai mult pentru ei, să dea la o parte ceea ce nu le foloseşte, să rămână deschişi la posibilităţi şi să nu uite că sunt mii de opţiuni indiferent de mediul în care trăiesc.
L.N.: Ai facut şi faci parte dintr-o serie de proiecte internaţionale. Cum şi de ce le-ai ales? Pentru finalul acestui interviu, poţi detalia puţin activitatea lor şi mai ales a ta în cadrul acestora?
A.J.: Scopul acestor proiecte este educaţia pentru dezvoltare durabilă.
Am făcut voluntariat în cadrul ONG „Prietenii Pământului” Galaţi. Aici am făcut cunoştinţă cu membrii altor ONG –uri de la care, la un moment dat, am primit invitaţii de participare la diferite proiecte şi programe. Alte proiecte am găsit pe INTERNET.
Obiectivele participării la aceste proiecte au vizat implicarea elevilor în alt gen de activitate, diferit de cel tradiţional, în care au putut să-şi dezvolte abilităţile de comunicare în limba engleză şi de utilizare a calculatorului şi a unor aplicaţii TIC.
Proiectele de mediu presupun cercetare, investigare şi interpretarea rezultatelor, au un caracter interdisciplinar care solicită cunoştinţe de ecologie, fizică, chimie şi matematică. Buna colaborare între membri echipei de proiect şi seriozitatea cu care au fost abordate toate activităţile ne-au adus rezultate foarte frumoase. Astfel:
- Concurs național „Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice” - Fundaţia TERRA Mileniul III şi Asociaţia ALMA-RO, cu sprijinul Reţelei de Acţiune pentru Climă - România (RAC-RO): ianuarie 2008 (premiul special al juriului);
- Concurs național eco-civic „Școala lui Andrei”, derulat de S.C. OMV PETROM S.A: 22 aprilie - 10 iunie 2009;
- Proiect internațional Trasee ale școlilor din Carpați- Move4Nature mai - octombrie, 2009;
- Olimpiada de biologie - faza judeţeană, 06 martie 2010 (menţiune);
- Program educațional internațional Detectivi de Carbon în anul școlar 2010 - 2011 (Locul I faza pe țară, locul I faza internațională și un premiu de 600 Euro);
- Concurs național „Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice”, partenerii proiectului Fundaţia TERRA Mileniul III şi Asociaţia ALMA-RO, cu sprijinul Reţelei de Acţiune pentru Climă - România (RAC-RO) ,E.ON România, Ambasada Germaniei la Bucureşti, Editura Didactica şi ziarul Adevărul: 17 septembrie - 29 octombrie 2010 (premiul special al juriului);
- Concurs naţional „Sunt mândru de copiii mei…”, organizat de Didactic.ro şi Intuitex: decembrie 2010 - martie 2011 (Premiul I) ;
- Școli SPARE / Concurs international „Energie şi Habitat derulat de Asociația Prietenii Pămantului, Societatea pentru Protecția Naturii din Norvegia și RAC- RO - 25 ianuarie - 1 martie 2011( Locul I faza națională ) ;
- Concurs internațional „European school for a living planet”, partenerii proiectului WWF și ERSTE Fundation octombrie 2011 - iunie 2012 ( Locul I faza internațională + 200 Euro);
- Proiect „Asistență tehnică pentru utilizarea TIC în școli și biblioteci locale” din cadrul programului Economia Bazată pe Cunoaștere conceput și derulat de Ministerul pentru Societatea Informațională, având susținerea Ministerului Educației Naționale, respectiv sprijinul Băncii Mondiale, septembrie 2011 - februarie 2013;
- Concurs național interșcolar Emil Racoviță, cu tema „Evoluția”, organizator ASUR, derulat de Asociația Secular - Umanistă din Romania, ediția 2012;
- Concurs judeţean „De la askesis la ingenium”. Poezia niponă în spiritul Occidental al României (Premiul I, al II-lea, al III-lea): decembrie 2012 - mai 2013;
- Concurs interșcolar „Dinozauri”: Societatea Discovery Romania S.R.L., Asociația Secular - Umanistă din Romania: 18 martie - 31 mai 2013;
- Competiţia internaţională „Trust for Sustainable Living's Schools Sustainability Challenge” (Menţiune): 15 octombrie 2013 - 13 februarie 2014;
- Concurs judeţean „Pădurea - aurul verde al Terrei”, concurs avizat de I.S.J. Bacău şi cuprins în C.A.E.J. al I.S.J. Bacău: 15 martie - 15 aprilie 2014;
- Concurs naţional „Descoperă patrimoniul românesc: Meserii de altădată” - organizat de Didactic.ro şi Intuitext: decembrie 2013 - februarie 2014 ;
- Concurs naţional de ecologie „Generaţia Eco - Terra” (Premiul al III-lea): 10 aprilie 2014 ;
- Concurs internaţional de video, pe tema deşeurilor „Marlisco”: 20 februarie - 26 martie 2014 ;
- Concurs national „Cartea Marii Negre coordonat în România de către WWF și Mare Nostrum, cu sprijinul financiar al UNDP, în cadrul Programului „Fiecare picătură contează” (Premiul al II-lea): 13 mai - 16 iunie 2014;
- Participarea la cercetare în cadrul proiectului European Comenius - multilateral Network funded by the Lifelong Learning - CoDeS;
- Profiles of isolated communities and ways into integration, Project number: 517621-LLP-1-2011-1-CH-COMENIUS-CNW, iunie 2014;
- Competiţia internaţională „Trust for Sustainable Living's Schools Sustainability Challenge” (Menţiune): 16 septembrie 2014 - 1 februarie 2015;
- Competiţia naţională „Redu amprenta de carbon - Primii paşi în lupta împotriva schimbărilor climatice”, iniţiat de Ambasada Republicii Federale Germania in România și Asociatia Environ (Premiul I): septembrie - decembrie 2014 ;
- Concurs național „Tinerii ambasadori în lupta cu schimbările climatice”: Fundaţia TERRA Mileniul III şi Asociaţia ALMA-RO, cu sprijinul Reţelei de Acţiune pentru Climă - România (RAC-RO) ( Premiul I, II, III) - iulie 2014 - decembrie 2015;
- Concurs „Paşaport pentru cultură în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice”: 6 - 10 aprilie 2015;
- Concurs naţional de educaţie şi colectare „Şcoala Zero Waste” - ediţia 2015 organizat de Asociatia EcoStuff Romania în perioada 20 Aprilie - 29 Mai 2015;
- Concurs internațional de pictură „My piece for peace”: 1 februarie - 11 aprilie 2016;
- Concurs Artistic Internațional " Poveste în acuarelă ", ediția a VIII , cuprins în Calendarul Activităților Educative Naționale nr. 46/ 2016, coordonat de Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj- Napoca (premiul special al juriului), 5 ianuarie - 5 iulie 2016;
- Concurs național de chimie ,, Magda Petrovanu”, ediția a VIII-a, din 16 aprilie 2016, organizat de Facultatea de chimie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași;
- Desfășurare lecții tematice în cadrul orelor de dirigenție - Proiect implementat la inițiativa UNESCO și Project Everyone cu titlul World’ Largest Lesson – septembrie 2016;
- Program național Școli prietenoase cu natura – 01.10.2016 - 15.07.2017 ;
- Concurs județean „Melci și scoici - Magia apelor” în cadrul proiectului „Unitate și diversitate sub un singur nume - Grigore Antipa”, ediția a III-a: 21- 25 noiembrie 2016 (premiul I, premiul al III-lea, mențiune);
- Competiţia internaţională „Trust for Sustainable Living's Schools Sustainability Challenge” (Menţiune) - 1 septembrie 2016 - 15 februarie 2017.