Ce bilanturi sunt la jumatatea anului 2014 pe piata de training din Romania
E vremea bilanturilor! Jumatate de an a trecut deja si in zona de invatare si dezvoltare, ca in orice afacere de succes, de altfel, acest moment trebuie marcat cu o analiza a ce a mers bine, ce vor clientii si ce ar trebui facut mai departe.
Asadar, ne-am propus sa “sondam” piata de training din Romania si sa vedem cum au incheiat prima jumatate de an cativa dintre cei mai importanti jucatori de pe aceasta piata. Le-am adresat cateva intrebari scurte si relevante pentru a intelege cum sta treaba in prezent in zona de learning&development si pentru a ne face o idee despre lucrurile la care ne-am putea astepta in cea de-a doua jumatate de an.
Care fost “impresia generala”
La initiativa noastra au raspuns cu promptitudine 11 dintre cele mai cunoscute firme furnizoare de programe de invatare si dezvoltare, membre ale site-ului Learning Network, iar concluzia finala este de bine: majoritatea si-au atins sau si-au intrecut obiectivele propuse la inceputul anului si, cu mici exceptii, in acest an, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, lucrurile au evoluat in ceea ce priveste cererea pe piata de training.
La Exec-Edu, de exemplu, “in primele luni ale anului 2014, cererea de cursuri a fost mai mare decat in aceeasi perioada a anului precedent”, dupa cum declara Oana Scarlat- Marketing Director, “astfel, putem spune ca observam o usoara revigorare a pietei de training si estimam ca tendinta se va pastra pentru toata perioada acestui an”.
Aceeasi situatie este si in cazul Interact unde, “daca ne referim la previziunile pentru acest an, pot sa spun ca au fost realiste, am realizat ceea ce ne-am propus. Fata de aceeasi perioada a anului trecut insa, rezultatele primului semestru sunt mai bune. Avem clienti noi, insa as spune ca veniturile au crescut datorita cererii mai mari de la clientii existenti.”, ne spune Georgeta Dendrino – Managing Director al companiei.
In forta sau cu rezultate multumitoare au incheiat prima jumatate a anului si HTDI, Trainart, ATU Consulting, Dynamic HR, Mind Master, APT sau Avalon Management. O usoara scadere au simtit Dynamic Training si Creative Business Management, insa“bazandu-ne pe experientele avute in ultimii ani, asteptarile noastre au fost in ton cu cele care s-au realizat”, dupa cum declara Catalin Lazar, Executive Partner al companiei Dynamic Training.
Ce vor clientii
Raspunsurile primite ne-au reconfirmat ca training-ul clasic “nu se mai poarta”, iar cerintele clientilor au evoluat, fiind nevoie de mai mult decat un simplu curs, asa cum era acum cativa ani. Pentru aceasta a fost si este in permanenta nevoie ca furnizorii de astfel de servicii sa se reinventeze si sa vina cu abordari noi pentru a se putea mentine pe piata.
Nu am putea spune ca a existat o predilectie pentru un anumit tip de programe deoarece fiecare dintre aceste firme are un portofoliu diferit de programe si de clienti.
In continuare, comunicarea, cresterea vanzarilor, managementul, leadership-ul si dezvoltarea echipelor au ramas in topul celor mai solicitate nevoi de dezvoltare, insa exista un feedback pozitiv in ceea ce priveste cererea de programe de wellbeing, teambuilding, social media, NLP sau dezvoltarea competentelor de coaching.
Per ansamblu, putem concluziona ca se cer, din ce in ce mai mult, cursurile cu aplicabilitate imediata, certificarile si pachetele de programe care cuprind, de cele mai multe ori, si analiza de nevoi reala, evaluare si diagnoza.
Ce fac furnizorii?
Fie ca vin cu programe noi, fie ca le dezvolta pe cele deja existente, isi extind zona de furnizare a serviciilor sau se gandesc la rebranding total, firmele de training si consultanta nu stau pe loc, ci se adapteaza si se reinventeaza dupa cum “canta” clientul, ca in orice business, de altfel! Pentru ca, asa cum crede si Gabriela Hum, Director Executiv ATU Consulting, “lupta de existenta pe piata de training se duce si se va duce in continuare la client (era o vreme cand duceam aceasta lupta la birou, incercand sa facem design de cursuri si traininguri cat mai atractiv, cat mai diferentiat)”.
Tendinte
Atat din exterior, cat si din interior, lucrurile sunt in continua schimbare. Desi se observa mai multe tendinte, am selectat 3 dintre cele mai importante:
1. “Am observat ca angajatorii au inceput sa aiba o intelegere holistica, integralista a proceselor dintr-o organizatie si se concentreaza pe dezvoltarea tuturor aspectelor din functionarea ei, simultan, pentru a obtine cresterea si imbunatatirea activitatii angajatilor.” (Adriana Boscanici, General Manager Trainart).
2. Din ce in ce mai multi participanti sunt dispusi sa suporte pe cont propriu costurile unui program de pregatire, acest lucru avand un impact pozitiv asupra cresterii pietei de cursuri open, dar si asupra ROI, participantii fiind astfel mai implicati si mai motivati sa aplice ceea ce au invatat.
3. “Piata de L&D isi va modifica punctele de interes, accentul va cadea din ce in ce mai mult pe dezvoltarea bazata pe resursele individuale si imbunatatirea acestora, pe maximizarea potentialului si din ce in ce mai putin pe training ca furnizor de informatii”.(Lucia Manole, Human Capital Strategist Mind Master)
Predictii
Desi, unele firme au preferat sa nu se avante in previziuni, concluzia este una singura: asa cum dorinta de a avea succes in business nu va disparea niciodata, la fel se va intampla si cu furnizorii de programe de invatare si dezvoltare, pentru ca “cert este un lucru: avem nevoie sa ne pregatim oamenii daca ne dorim sa fim competitivi, iar in vederea atingerii performantelor trebuie sa fim atenti la nevoile lor”, cum afirma si Dana Tudor Tanase, General Manager Dynamic HR).
Citesti, integral, interviurile cu fiecare firma in parte, accesand link-urile de mai jos pentru a afla cum se vede piata de training din interior si care va fi evolutia ei:
Training Pulse: Rezultate peste asteptari pentru APT in primele 6 luni ale anului
Training Pulse: Dynamic HR vede potential in zonele de teambuilding si wellbeing
Training Pulse: Dynamic Training – planuri de rebranding si extindere
Training Pulse: Mind Master a gasit “factorii de succes” pe piata de Learning&Development
Training Pulse: Ce provocari si tendinte vede Exec-Edu pe piata de training din Romania
Training Pulse: CBM mizeaza pe piata organizarii de evenimente
Training Pulse: Trainart merge pe intuitie anul acesta
Training Pulse: Cursurile in tandem Bucuresti-Cluj, secretul succesului Avalon
Training Pulse: Veniturile Interact au crescut datorita cererii mai mari de la clientii existenti
Training Pulse: Anul parteneriatelor si proiectelor pentru ATU Consulting
Training Pulse: Teambuilding-urile, punctul forte al HPDI