Ce este învățarea colaborativă ?
Învățarea colaborativă este o abordare educațională în care se utilizează grupuri de oameni pentru îmbunătățirea învățării prin colaborare. Grupuri de doi sau mai mulți studenți lucrează împreună pentru a rezolva probleme, a finaliza sarcini sau a învăța noi concepte.
Această abordare îi implică activ pe cursanți și îi determină să proceseze și să sintetizeze informațîi și concepte, mai degrabă decât să să memoreze informații și atât. Cursanții, lucrează împreună la proiecte și sunt nevoiți să colaboreze că grup pentru a înțelege conceptele care li se prezintă. Prin exprimarea propriilor puncte de vedere, reformarea ideilor și ascultarea altor puncte de vedere, aceștia vor avea parte de o înțelegere mai completă a noilor informații ca grup decât dacă ar lucra pe cont propriu.
Beneficiile învățării colaborative:
Învățarea devine un proces cu adevărat activ
Cursanții trebuie să-și organizeze foarte bine gândurile, trebuie să-și șuștină punctul de vedere cu argumente concrete și coerente. De asemenea, punctul de vedere trebuie apărat în fața celorlalți într-un mod convingător.
Cursanții beneficiază de auzirea unor puncte de vedere diverse
Studiile arată că atunci când o persoană este expusă unor puncte de vedere diverse, în special de la persoane ce provin din medii variate, reușesc să învețe mai multe.
Cursantul trebuie să sintetizeze rapid răspunsurile
Cursanții învață cum să gândească într-un mod critic și rapid în timp ce acumulează informațîi noi și își adaptează propriul punct de vedere deoarece dacă constată că argumentele nu sunt cele mai potrivite, trebuie să-și ajusteze ideile din zbor.
Cursanții învață să vorbească bine în fața unui public, să asculte activ, să conteste idei și să construiască un cadru de idei împreună cu ceilalți
Această ușurință în comunicare îi va ajuta pe studenți în toate aspectele vieții, de la interviuri de muncă până la diverse întâlniri. Studiile au arătat că utilizarea învățării colaborative poate duce la o implicare mai mare a elevilor și la o mai bună reținere a informațiilor. Procesul de învățare colaborativă permite participanților să atingă niveluri mai ridicate de gândire, iar informațiile sunt păstrate mult mai mult decât atunci când sunt învățate într-un cadru non-colaborativ.
Exemple de învățare colaborativă:
Dezbaterea ideilor
În grupuri de trei persoane, un elev este pro, un elev este contra și unul este moderator. Moderatorul este neutru și atribuie victoria debaterului care a fost cel mai convingător. După aceea, solicitați grupurilor să rezume discuțiile lor, observând ce au învățat în timpul exercițiului.
Rezolvarea problemelor
Utilizați „scenariul insulei de deșert” pentru a introduce rezolvarea problemelor. Grupurilor de cursanți li se spune că sunt parăsiți pe o insulă pustie și pot avea un număr limitat de articole. Grupul în ansamblu trebuie să fie de acord cu ce elemente să aibă asupra lor pe insulă. După aceea, grupurile își prezintă ideile și justifică de ce le-au ales.
Explicarea conceptelor altor elevi
În perechi, cereți elevilor să aleagă un concept dintr-o listă pregătită în prealabil. Fiecare elev vă învăța apoi conceptul partenerului său. Succesul este măsurat de cât de bine înțelege fiecare elev conceptul învățat de partener.
Activitățile de învățare colaborativă vor avea instrucțiuni clare, un obiectiv stabilit, grupuri medii de trei până la cinci cursanți și reguli flexibile, astfel încât grupurile să poată experimenta în sine și să lucreze cu o comunicare deschisă.
Dacă doriți să fiți la curent cu cât de mult se învață, creați un pretest și post-test pentru a măsura cât de mult se învață în timpul activităților de învățare colaborativă.
Lucrând împreună, experimentând o varietate de puncte de vedere diverse, cursanții își pot îmbunătăți rezultatele de învățare prin utilizarea acestei tehnici de învățare.