fbpx Ce este supply chain? | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Ce este supply chain?

În februarie 2018, 650 din cele 900 de restaurante KFC din Marea Britanie s-au închis pentru aproximativ trei săptămâni din cauza lipsei ingredientul principal al meniurilor, carnea de pui.

Lansarea celui mai mare avion de pasageri construit de Boeing – 787 Dreamliner, a întârziat trei ani iar costurile totale ale proiectului au fost depășite cu câteva miliarde de dolari.

Ce au in comun cele două situații?

Deși sunt din industrii diferite în ambele cazuri, și în multe altele, s-a considerat că pierderile au fost generate de probleme in lanțul de distribuție (supply chain).

Acest termen supply chain sau lanț de distribuție este folosit astăzi în aproape toate domeniile, dar de multe ori nu este clar înțeles, așa că:

Totuși ce sunt lanțurile de distribuție?

Lanțurile de distribuție sunt peste tot in jurul nostru. Orice mâncam, purtam sau folosim in fiecare zi a trecut printr-un lanț de distribuție, care a transformat materia prima obținută într-o parte a lumii în produsul finit pe care-l folosim acum, foarte probabil în cu totul altă parte a lumii.

Marketingul creează potențialilor clienți dorința a avea un produs si cererea pentru acesta, cei de la cercetare îl proiectează iar cei de la producție îl fabrica. Apoi este nevoie ca acest produs sa ajungă la clienți rapid, in siguranța si cu costuri minime, iar aici intervine lanțul de distribuție.

Un lanț de distribuție poate fi văzut ca un lanț de firme care sunt legate intre ele printr-un flux de resurse, termenul cheie aici fiind „flux”. Totuși acesta legătura dintre firme nu este compusa dintr-un singur flux ci din trei, un flux de produse, unul de informații si unul de capital, iar aceste fluxuri „curg” in sensuri diferite.

Să luăm un lanț de distribuție simplu format din doua firme, un furnizor si un client, de exemplu un magazin. Magazinul trimite o comanda către furnizor (fluxul de informații ), acesta trimite produsele (fluxul de materiale) iar magazinul plătește produsele (fluxul de capital). In general transferul de informații se face in ambele sensuri întrucât furnizorul poate trimite detalii despre starea comenzii, clientului sau.

Simplu, nu?

In realitate, lucrurile sunt mult mai complicate pentru ca lanțurile de distribuție nu au doar doua verigi ci pot fi formate din zeci, sute sau chiar mii de verigi (firme) care sunt interconectate. Lanțul începe de la producătorul de materii prime și se termină cu clientul final, cel care are nevoie și folosește un anumit produs.

Un Airbus A 380 este compus din aproximativ 4 milioane de piese, avionul este asamblat la Toulouse, in Franța, din șase secțiuni care sunt produse in 5 fabrici din diferite tari din Europa, acestea fiind transportate pe uscat sau pe apa până la linia de asamblare din Toulouse. Totuși lanțul de distribuție necesar pentru a produce cele șase secțiuni care ajung pe linia de asamblare finală este format din 1500 de firme care se afla in 30 de țări din întreaga lume.

Dacă ne-am opri aici lanțul ar fi incomplet pentru ca după ce a fost fabricat un produs trebuie vândut iar noi am vedea doar jumătate din întregul lanț de distribuție.

In situația Airbus avionul este vândut către diverse linii aeriene, care reprezintă clientul final pentru acest produs, iar partea din aval a lanțului nu are decât o veriga.

Însă în multe alte situații, sunt mult mai multe verigi pentru că produsul poate pleca de la fabrică către mai mulți distribuitori care apoi îl vând către mai mulți vânzători en-gros, care la rândul lor vând către mai mulți vânzători en-detail, care in general vând produsul către clientul final. Acesta este cazul celor mai multe produse alimentare sau produse de îmbrăcăminte.

Astfel, lanțul de distribuție final este cel care este format din producător, furnizorii acestuia, furnizorii furnizorilor , pana la furnizorii de materii prime și clienții producătorului, clienții clienților până la clientul final. Iar scopul unui lanț de distribuție este sa satisfacă cererea clientului , la momentul în care acesta are nevoie de produs, cu costuri minime pentru client si pentru întregul lanț de distribuție.

Lanțurile de distribuție formează o rețea vastă, care acoperă întregul mapamond, străbat continente și țări fără a se opri niciodată, acestea fiind astăzi, coloana vertebrala a economiei mondiale.

Vrei să urmezi un curs de Supply Chain? Vezi datele disponibile aici!

Companie
Categorie

Andrei  are 18 ani de experiența manageriala internaționala in Supply Chain Management in companii multinaționale din domeniul petrolier... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.