Cele 4 etape ale competenței
Cele patru etape ale competenței, cunoscute și sub numele de cele patru etape ale învățării, reprezinta un model bazat pe premisa că, înainte de a începe o experiență de învățare, cursanții nu sunt conștienți de ceea ce știu (incompetența inconștientă) și, pe măsură ce învață, trec prin 4 stări psihologice până când ajung la o etapă de competență inconștientă.
Prin înțelegerea modelului, trainerii pot identifica mai bine nevoile de învățare și pot dezvolta obiective de învățare în funcție de locul în care publicul țintă se află în cele 4 etape de învățăre legate de un anumit subiect.
1. Incompetența inconștientă
În incompetența inconștientă, elevul nu este conștient de existența unui decalaj de competență sau de cunoștințe.
2. Incompetența conștientă
În stadiul incompetenței conștiente, elevul este conștient de o diferență de cunoștințe sau informații și înțelege importanța dobândirii unei noi calificări. În această etapă, învățarea poate începe.
3. Competența conștientă
În competența conștientă, elevul știe cum să folosească abilitățile sau să îndeplinească sarcina, dar acest lucru necesită practică, gândire conștientă și muncă grea.
4. Competența inconștientă
În competența inconștientă, individul are suficientă experiență cu abilitatea pe care o poate îndeplini atât de ușor încât o face în mod inconștient.
Acest model îi ajută pe traineri să înțeleagă starea emoțională a cursanților lor. De exemplu, un cursant aflat în etapa de incompetență inconștientă va răspunde în mod diferit la formare decât cel care învață la nivelul incompetenței conștiente. Dacă cineva nu știe că există o problemă, este mai puțin probabil să se angajeze în soluție. Pe de altă parte, dacă cineva este în competență conștientă, poate avea nevoie doar de o practică suplimentară, mai degrabă decât de o formare.
Cele patru etape de competență sau ale învățării sunt esențiale pentru algoritmii utilizați în tehnologiile de învățare adaptivă. Cunoscând în ce etapă se află un cursant pentru un anumit subiect, o platformă de învățare adaptivă poate selecta conținut pe acel subiect care îi va ajuta pe cursant să ajungă în etapa următoare. Poate chiar să utilizeze evaluări pentru a demonstra elevilor că au lipsuri de competențe, deplasându-le astfel de la prima la a doua etapă.
sursa:elearning.com