Christophe Gillet: Corporate Sapiens și modelul mental
În așteptarea lui Christophe Gillet și a workshopului Corporate Sapiens - Transforming Through Mental Models, echipa Interact i-a adresat două întrebări esențiale: Ce este un model mental și ce este Corporate sapiens! Răspunsuri inspirate care te pun pe gânduri. Pe 15 octombrie poți intra în dialog.
Ce e un model mental?
Cum poate un copil mic să recunoască într-un desen cu un măr că acela este... un măr? De ce crezi, fără o analiză prea elaborată, că un plan funcționează? Un model mental este ceea ce te face să identifici, fără prea mari eforturi ale creierului, că un scaun este un scaun (și că în consecință poți să stai pe el). Poți să îl vezi ca pe un mic algoritm care te ajută să pricepi contextul în care te afli și să fii eficient în el.
Vine din experiență, din context, posibil și din moștenirea genetică... neuroștiințele ne vor confirma sau nu asta cât de curând. Dar este și un filtru, care te face să respingi ceva care nu seamănă cu scanul pe care îl ai ”imprimat” în minte. Un scaun cu un design modern și avangardist poate fi considerat de algoritmul tău ca nefiind ”un scaun”. În consecință, modelele mentale (toți avem modele diferite), pot fi o provocare pentru inovație, pentru transformare, etc. Cel mai mare risc, când vorbim despre schimbare, este acela de a vedea lumea așa cum creierul tău vrea să o vezi...
În companii, dacă ai dezvoltat modele, ani și ani de zile, care îți spun că să inverstești în forecasting e o necesitate, că trebuie să furnizezi planuri, că firma ta este o familie, că bonusurile creează motivație (dau aici doar câteva exemple), că tot timpul clientul e rege, s-ar putea să îți fie greu să admiți că există și alte posibilități...
Ce este Corporate Sapiens?
Modelele mentale, văzute ca filtru, pot fi foarte diferite de la o persoană la alta: eu nu decodez lumea – și nici contextul în care mă aflu – la fel ca vecinii mei. Toți avem un ”software” diferit. De aceea ”Corporate Sapiens” nu este ”un manager bun sau rău”, ”un coleg bun sau rău”, ”o persoană bună sau rea” sau ”rezistentă la schimbare”: el sau ea este doar un om care operează cu un set de filtre diferit de al tău...
La nivel de comunitate, corporațiile au dezvoltat câteva modele mentale „colective”, cu care operează majoritatea membrilor. Un fel de convingeri comune puternice, consolidate prin practică sau prin ”common sense”. Corporate Sapiens urmărește aceste modele mentale colective, în ciuda faptului că, odată cu timpul, ar fi putut să iasă din uz. Cum poți să știi că ceea ce era ”common sense” a devenit ”uncommon sense” sau ”common non-sense”?
Luați în calcul acest lucru: cel mai puternic model mental poate fi ascuns foarte adânc în organizație și te împiedică să inovezi, să transformi... Dacă Corporate Sapiens (adică tu și cu mine, dacă nu ți-ai dat seama) își dorește să își schimbe organizația, ar trebui să înceapă prin a-și transforma propriile modele mentale, individuale și colective. Și să le cunoști înseamnă să le schimbi.