Contract individual de munca sau PFA
De multe ori intalnesc persoane entuziasmate de faptul ca au gasit un loc de munca . Din obisnuinta, incerc sa aflu mai multe detalii, mai ales ca admir pasiunea unui nou inceput in orice domeniu al vietii. La intrebarile normale privind data inceperii, perioada de munca etc, de multe ori primesc raspunsul : „Nu stiu nimic despre aceste lucruri, aflu dupa ce imi deschid PFA-ul”.
Cred ca nu sunt singura care primeste un astfel de raspuns. Sunt 2 notiuni care nu prea au legatura una cu alta, angajarea si PFA-ul. Oare suntem pe deplin informati atunci cand luam decizii in cariera?
Evident ca orice optiune pe care o iei in viata poate avea avantajele si dezavantajele ei. Se spune ca o analiza SWOT te poate scoate de multe ori din incurcatura. Este acea schema destul de folosita in care poti pune pe hartie punctele forte, punctele slabe , oportunitatile si amenintarile ce stau la baza unei actiuni, unei viziuni, unui produs sau serviciu, unei activitati .
Un contract individual de munca (numit CIM) este specific relatiilor de munca si se incheie intre un angajator (persoana fizica sau juridica) si un salariat care va presta o munca in urma careia va primi un salariu si evident, alte drepturi (nu doar materiale).
Acest act poate fi privit din perspectiva angajatorului ca un avantaj astfel:
- mentine o organizatie eficienta prin crearea unor relatii de munca reglementate de o legislatie in care sunt prevazute drepturi si obligatii atat pentru sine cat si pentru angajati (incluzand cele de securitate si sanatate in munca, disciplina muncii, acordarea salariului, etc.)
- semnarea acestui CIM poate duce la antrenarea angajatilor in activitatea organizatiei. Studiile companiilor de resurse umane dar si practica au dovedit că existenta acestui contract ridica nivelul de implicare (mai nou engagement) al angajaților, afectează performanța individuală și organizațională pe termen lung.
- anumite elemente din CIM ajuta implicit la crearea unei viziuni in companie, ofera o anumita disciplina organizationala, plaseaza fiecare persoana in organigrama alaturi de responsabilitatile, relatiile de subordonare, competentele si atributiile sale (lucruri ce vin „la pachet” fiind insotit de o fisa a postului). Vorbim aici atât de legatura directa cu organizatia din care faci parte, valorile acesteia, la modul în care “se lucreaza” .
Uneori insa angajatorii vad si dezavantajele care se rezuma , evident, la cele financiare. Nu vom intra in calcule matematice privind salariul, taxe sau impozite platite alaturi de alte sume (pe concedii medicale, concedii odihna, alte cheltuieli etc) insa vom spune ca pentru a oferi un salariu brut de 1500 lei angajatorul cheltuieste 1846 lei (in conditiile in care angajatul primeste un salariu net de 1081 lei). De fapt acesta este motivul pentru care multe companii au inceput sa „lucreze” cu alte forme de contracte, adica acest PFA (persoana fizica autorizata).
Ramanand la tipul de contract de munca (CIM) acesta poate fi insa o plasa de siguranta pentru orice persoana ce pune pret pe timpul, energia, eficienta , legalitatea muncii ei. Multi ar spune chiar siguranta insa....stim ca este o notiune cam abstracta.
Avantajele pentru angajati sunt multiple , putem trece in revista doar cateva:
- Cunoaste chiar de la inceput anumite elemente utile precum : functia, salariul , locul in organizatie (in organigrama) tipul contractului (perioada determinata sau nedeterminata), termenul maxim de angajare (la durata determinata), perioada de proba, clauze specifice, termene de preaviz, alte drepturi si obligatii de partea ambelor parti etc.Poate lua masurile dorite in situatia unui contract limitat in timp (cel pe perioada determinata)
- In situatia unei „neintelegeri” intre angajat si companie acest CIM poate fi documentul de baza in instanta iar o incetare a angajarii trebuie facuta doar in conditiile legii, se elimina acea expresie folosita uneori „de maine te dau afara”....
- Poti fi aparat de unele abuzuri dar poti fi si recompensat conform legii, prin acte precum un contract colectiv de munca sau regulament intern, prin legi specifice anumitor situatii (concedii medicale, somaj, concediu crestere copil, zile libere de sarbatori, alte benficii interne) .
Posibilitatea de a fi antreprenor, este materializata prin multe forme juridice, una dintre ele este si acest PFA. Poate fi persoana fizica autorizata oricine, cu conditia sa aiba o pregatire profesionala corespunzatoare sau minim doi ani experienta in domeniul in care activeaza. Se poate infiinta PFA in aproape orice domeniu profesional, la alegere sau ca profesii liberale (avocatii , doctorii).
Iata cateva elemente privind caracteristicile in relatiile dintre companii si un PFA :
- Acest PFA incheie contracte in nume propriu cu companiile, contracte de prestari servicii la care fixeaza cuantumul serviciilor (nu poate cere marire de salariu....) si emite factura pentru serviciile prestate
- Plateste taxe mai mici decat un angajator insa mai mari (in anumite conditii) decat un angajat, exista o contabilitate simpla ce se poate tine individual (sau cu ajutor de specialitate). Impozitul de 16% din profit , plata contributiilor la sanatate CASS si la pensie CAS se face raportand la o baza de calcul ce difera in functie de modul de impunere a PFA in sistem real sau pe baza normei de venit. Evident aceste lucruri implica drumuri la organismele financiare. Am intalnit insa persoane care nu si-au facut contractele separate cu Casa de Pensii si cu Casa de Sanatate si atunci....cineva poate pierde chiar daca impresia este ca ii raman banii in buzunar.
- Nu esti aparat de prevederile din Dreptul Muncii, nu poti invoca in tribunal anumite elemente contractuale (precum neplata „salariului”), ai calea de atac doar in sectiile civile sau comerciale ale instantelor (sumele neplatite pentru serviciile oferite). Unii colaboratori iti pot spune ca prioritara financiar este plata salariilor angajatilor......
- Renuntarea la contractul dintre PFA si firma colaboratoare se poate face oricand , poate fi un venit variabil asa ca unele banci nu pot da imprumuturi la achizitionarea unei case, masini sau alte bunuri de valoare mare.
Subiectul este unul actual pe piata muncii, fiecare optiune are avantaje si dezavantaje totul depinde de alegerea fiecarei persoane.
De retinut este ca statutul de angajat (beneficiar al prevederilor din legislatia muncii) are la baza un CIM semnat chiar de la inceputul relatiei de munca si se bazeaza pe drepturi si obligatii de ambele parti. Cu siguranta, va implica si o vizita la specialistul de resurse umane care devine consultantul tau din cadrul organizatiei in toate elementele trecute in acel contract.
Iti doresc succes in alegerile tale, noi te vom putea sprijini cu informatii in functie de solicitarile tale.