fbpx Creativitatea, cel mai ieftin avantaj competitiv | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Creativitatea, cel mai ieftin avantaj competitiv

Coeficientul de creativitate face diferenta 
Foarte multi manageri considera ca performanta este un corolar al competentei angajatilor. Aceasta este insa o ipoteza. Desigur, gradul de pregatire profesionala si experienta reprezinta o conditie necesara care face cu putinta obtinerea de performante. Totusi, ceea ce face ca un angajat sa fie mai performant decat altul, poate la fel de competent, este coeficientul de creativitate. Cu alte cuvinte, capacitatea de a identifica si schimba pattern-uri de gandire si comportament, capacitatea de a intelege si de a vedea lucrurile si din alte perspective decat cea evidenta, capacitatea de a genera alternative si solutii diferite.

In genere, potentialul creativ este prost gestionat in organizatii
Companiile care vor sa se diferentieze de concurenta au la indemana o parghie foarte eficienta: creativitatea. In genere, oamenii au multe idei care pot fi cel putin utile si care, in tot cazul, pot conduce la aparitia unor solutii cu adevarat valoroase in efortul companiei de a dobandi un anume avantaj competitiv. Desigur, chiar daca potentialul creativ care rezida in membrii individuali ai unei organizatii este semnificativ, asta nu inseamna neaparat ca potentialul de inovare al companiei respective este unul ridicat.

Coeficientul de inovare poate fi scazut, chiar daca exista creativitate 
Coeficientul de creativitate al unei organizatii reprezinta un fel de medie al nivelului de creativitate al indivizilor care compun acea organizatie. Totusi, aceasta companie poate sa aiba un coeficient de inovare destul de scazut. Acest lucru are o explicatie: potentialul creativ al oamenilor dintr-o companie poate sa fie ignorat, subutilizat sau folosit intr-un mod nepotrivit.

Companiile au posibilitati de a-si creste coeficientul de creativitate 
Firmele au la dispozitie mai multe posibilitati de a-si creste coeficientul de creativitate. Astfel, un prim pas este ca in procesul de recrutare sa se aplice teste de creativitate si, in procesul de selectie, sa se acorde o pondere insemnata scorurilor obtinute de catre candidati la aceste teste. O alta varianta este sa se apeleze la training-uri/workshop-uri de dezvoltare a potentialului creativ, mai ales ca acestea au o importanta componenta de team-building. Managerii de resurse umane au astfel ocazia sa isi atinga mai multe obiective. Coaching-ul, care se bazeaza indeosebi pe tehnici de creativitate si rezolvare a problemelor, atat la nivel individual cat si la nivel de grup, reprezinta o alternativa care poate avea consecinte uriase asupra capacitatii angajatilor de a genera solutii mai bune si mai numeroase.

Pentru a inova, companiile trebuie sa faca insa mai mult
Asa cum am atras atentia mai devreme, nu este suficient ca managerii sa se ocupe de cresterea coeficientului de creativitate al oamenilor. Pentru ca organizatia in ansamblu sa fie capabila sa inoveze, initiativelor creative ale acestora trebuie sa li se ofere un cadru de dezvoltare si valorificare potrivit. Coeficientul de inovare al unei companii depinde de capacitatea managementului de a crea acest context de actualizare a creativitatii din intreaga organizatie. Altfel, ideile bune raman disparate si cel mai frecvent se pierd. Desigur, exista si la acest nivel solutii. Daca acest tip de expertiza nu este disponibil in interiorul companiei, este preferabil sa se apeleze la consultanti externi.

Este optiunea managerilor cum isi gestioneaza resursele
Creativitatea este intr-adevar cel mai simplu si mai ieftin mod de a dobandi avantaj competitiv, dat fiind ca reprezinta o resursa care se gaseste din abundenta in aproape toate companiile si care nu necesita costuri adiacente.
Din pacate, chiar si in companii dintre cele mai renumite, cel mai adesea potentialul creativ al oamenilor nu este stimulat si valorificat intr-un mod eficient. Si atunci, vorbim de posibilitatea generarii de avantaj competitiv asa cum vorbim de un film science-fiction. 

Categorie
Echipa Learning Network

Learning Network este terenul de joacă al celor care cred în puterea învățării, sunt curioși să își descopere limitele și își doresc să obțină... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.