Cristina Țirulnic: Un HR Manager are nevoie de 5 abilități cheie!
La Learning Network când alegem programele de training pe care le promovăm suntem atenți la promisiunea de învățare pe care o face cursul și la experiența facilitatorului. Programul de dezvoltare a abilităților și cunoștiințelor managerilor de HR oferit de Evolutiv Consultants este o propunere unică în peisajul cursurilor pentru hr-i din România. Managerii care ajung la un astfel de program au deja experiență, atelierele de lucru sunt foarte practice și se crează un spirit de comunitate. Am stat de vorbă cu Cristina Țirulnic, inițiatorul programului pentru a afla detalii:
Când și cum a început cariera ta în HR?
Atipic și demult, acum aproximativ 20 de ani.
În vara anului 1998 îmi dădeam licența în Litere (Engleză-Română) la Universitatea Al.I.Cuza din Iași. Cu toate acestea, am rămas un an în învățământ, fiind atrasă de mirajul oportunităților pe care le oferea capitala.
Așa am ajuns să mă angajez la Biofarm, în poziția de translator în cadrul departamentului de HR, dar cu prezență permanentă în Biroul Președintelui companiei, acționar american. Aveam subordonare matrice și ne amuzăm și acum împreună cu Camelia (șefa mea de atunci, Director HR) pentru că practic HR-ul în anul 2000 era cu totul altul. Bob ne aducea cărți din America și așa reinventam roata. Frumoase timpuri, creative și vii, cu procese care urmau să fie născute!
Care sunt abilitățile și cunoștințele de care are nevoie un HR Manager?
- Să își dezvolte competențe în zona de management și să își descopere liderul dinlăuntrul său.
- Să înțeleagă bine ce se întâmplă în industria pe care o servește și să fie prezent cât mai mult la ședințele de management și printre oameni.
- Să participe la un moment dat la o formare profesională serioasă care să îi valideze experiențele și practicile.
- Să învețe în permanență: orice, din orice domeniu.
- Să fie promotor și campion al schimbării.
Care sunt cele mai importante calități de care are nevoie?
Onestitate, curaj, asumare, umanism, pragmatism, da, paradoxuri. :) este un rol foarte complex si versatil.
Cum se formează un bun manager de HR?
Esențial cred că este să îți placă să lucrezi cu oamenii, să îi asculți, pe toți și apoi să stai la mijloc, între toti și să alegi calea înțeleaptă, Dar să îi asculți, să îi întrebi, să știi ce se întâmplă și ce li se întâmplă este vital. Așa cred. Și asta în fiecare zi, fă-ți un obicei din asta.
În al doilea rând cred că trebue să fii un bun manager și un bun lider. Aceste abilități corelate cu interesul autentic față de oameni cred că sunt garanția succesului în aceasta meserie.
Și nu în ultimul rând, cred că ai nevoie de curaj, curajul de a fi fair broker între oameni/angajați și management. Nu le spune ce vor să audă, nici unii, nici alții, spune-le ce consideri că este ”corect” folosindu-ți judecata ta profesională și bunul simt.
Cât de importantă este o comunitate de practică pentru HR?
Personal, cred foarte mult în ideea de comunitate, în orice mediu profesional.
Cred că împreună suntem/ vom fi mai puternici în a răspunde complexelor provocări din mediul extern și cred că am trecut demult de ideea de a fi în concurență unii cu alții în favoarea ideii de a fi în colaborare unii cu alții.
Numai împreună cred că vom putea oferi câteva răspunsuri viabile la întrebări care m-au frământat atunci când gândeam la dezvoltarea acestui program:
- Ce impact vor avea aceste ipoteze asupra funcțiunii de HR?
- Cum vor redefini lucrurile, cum reproiectăm, cum ne adaptăm?
- Cum îi vom atrage în companiile noastre pe cei mai buni oameni?
- Cum vom recruta?
Vom putea crea modele de lucru așa de flexibile și să ne asigurăm că acele modele sunt și productive? Ce va însemna să fiu productiv într-o lume flexibilă?
Care sunt acreditările necesare unui HR sau programele pe care trebuie să le urmeze?
Cred că pentru spațiul european este utilă certificarea CIPD. Am fost parte din prima promoție a acestui program, atunci când a fost adus în România (2007-2008) și cred că este reprezentat cu cinste și acum.
O a doua ”certificare” este lucrul cu oamenii. Cred cu tărie acest lucru. Dincolo de orice certificare pe care am obține-o, cred că ne asigurăm premise pentru succes în aceasta carieră doar dacă suntem sincer interesați și curioși să cunoaștem oamenii cu care lucrăm și să le aflăm nevoile și frământările.
Cred că această credință m-a impulsionat să dezvolt acest program E-HR. Am vrut să cunosc oameni noi, să îi sprijin cu tot ce pot și cu tot ce sunt și să învățăm împreună.
Cum este gândit programul Evolutiv HR?
Atunci când am dezvoltat acest program, acum 6 ani, m-am întrebat ”Ce ar însemna SMART HR?”, iar premizele de la care am plecat au fost acestea:
- Și dacă în curând societatea și tehnologia vor face ca oamenii să fie atât de conectați încât vor avea puterea de a alege unde, cum și când vor lucra?
- Și dacă în viitor munca va însemna ceea ce faci și nu un loc unde te duci?
- Și dacă dinamica puterii dintre angajator și angajat se va modifica semnificativ ca rezultat al tehnologiei?
- Și dacă lucrul de la distanță va deveni norma?
- Și dacă prioritatea nr. 1 a oamenilor va fi propria sănătate și calitatea vieții personale și nu vor avea nici vreme și nici dorința de a avea o rutină rigidă, bine determinată?
Iată că în acești ani, nu mulți de altfel, lucrurile deja au progresat în aceste direcții. De aceea și programul nostru este în permanentă dinamică, pentru că adăugăm lucruri noi, în pas cu schimbările care se întâmplă permanent în diverse industrii.
De ce ai ales ITOL pentru certificarea progamului tău?
Am ales ITOL pentru că această comunitate de învățare s-a desprins din CIPD. Ideea lor a fost să creeze un Institut al celor din domeniul educației, pentru că CIPD se ocupă de întreg spectrul de Resurse Umane.
Am încredere în profesionalismul lor și în înțelepciunea lor de a-și alege partenerii în spiritul respectării Codului de bună practică ITOL.
Nu în ultimul rând, am dorit să pot oferi o certificare internațională la final de program participanților care au decis să parcurgă aceasta călătorie împreună cu noi.
Care a fost cel mai neașteptat feedback pe care l-ai primit de la un participant?
Într-o grupă pe care am avut-o la Iași, se înscrisese un lider de business (antreprenor mare din zona Moldovei de Nord). Inițial am fost onorată, dar nu am crezut că va veni cu scrupulozitate la ora 9.00 la fiecare modul, în fiecare lună, timp de 6 luni, indiferent de vreme.
La final, toți cei din grupă mi-au scris dedicații pe o felicitare. Acea doamnă mi-a scris că îmi mulțumește pentru că le-am arătat că sunt lideri mai buni decât credeau că sunt.