Cultura organizationala si valorile angajatilor tai
Un element esential cand vine vorba de integrarea in cultura organizatiei pentru care lucreaza angajatii tai este aderarea la aceleasi valori. Si armonia dintre acestia, dintre manageri si echipele de lucru, functioneaza avand la baza acceptarea unui set de principii, a unor viziuni despre viata si munca similare.
La un micronivel (dinamica cotidiana din birouri etc.) aderarea la valori comune sau, dimpotriva, lipsa acestei armonizari, este, mai degraba, implicita si se resimte in chestiuni pragmatice. Fumatorii se pot ciondani cu nefumatorii daca unii isi incalca celorlalti zona de confort; cei care au ritualuri de cafea la prima ora se vor intelege bine, se vor apropia, vor lucra poate mai eficient cu cei care isi incep dimineata de lucru la un ceai etc.
Cand vine vorba insa de un macronivel - cum este cel al misiunii si viziunii organizationale – punerea pe tapet a valorilor din spatele actiunilor este (trebuie sa fie!) transparenta, limpede, accesibila.
In acest sens angajatii tai, sau cei care isi doresc sa lucreze pentru organziatia ta, au dreptul la informare cu privire la pozitia pe care o are organizatia respectiva. Imagineaza-ti cum s-ar potrivi cineva care valorizeaza responsabilitatea sociala, caritatea, intr-o companie care este atat de focusata pe profit incat nu se implica in nici un proiect de CSR. Sau un vegetarian care ar fi nevoit (din cauza contextului financiar) sa lucreze pentru o firma producatoare de salam.
Constientizarea valorilor:
- proprii (multi oameni nu au o relatie transparenta cu valorile la care adera, doar actioneaza potrivit lor)
- ale colegilor (este binevenit pentru armonizarea relatiilor de munca)
- ale organziatiei (a munci in contra valorilor proprii duce la demotivare, scaderea performantei, disconfort)
si - apoi - respectarea lor (recunoasterea diferentelor trebuie sa mearga mana in mana cu respectarea si acceptarea punctelor de vedere variate) este un demers care se poate dovedi esential pentru bunul mers al treburilor in organizaite si pentru cresterea performantei.
Iata, in randurile urmatoare, o aplicatie utila in acest sens.
Ea se poate pune in practica in cadrul unui training de team management, diversitate culturala, comunicare. Aplicatia poate fi foarte folositoare pentru constientizarea valorilor organizatiei si, implicit, pentru cunoasterea valorilor angajatilor.
- Trainerul invita participantii la o discutie deschisa, insotita cu exemple, despre valori. In urma acestei conversatii – care nu mizeaza si pe argumentare, ci doar pe enuntare – se formeaza o lista de judecati de valoare. Acestea sunt scrise pe flipchart.
- In partea a doua a exercitiului se trece la dezbaterea lor, tot sub forma unei discutii.
- Apoi, in functie de punctele de vedere sustinute, participantii formeaza echipe (cei care sunt “pro”, cei care sunt “contra”, cei care au alte puncte de vedere, cei care se abtin)
Daca miza este transparenta valorilor organziatiei, trainerul poate conduce discutia selectand din conversatie valori specifice viziunii acelui loc de munca (spre exemplu “managerii trebuie sa aiba o inteligenta emotionala dezvoltata”). Daca accentul cade pe valorile angajatilor atunci dezbaterea paote continua pe aceasta linie (spre pilda “angajatii trebuie sa aiba libertatea sa se dezvolte profesional”).
- Partea de procesare (debriefing) este esentiala in acest caz si in sensul in care participantii trebuie sa aiba ocazia sa contientizeze scopul acestui exercitiu si sa internalizeze rezultatele lui. Pana la urma discutia despre valori poate deveni foarte personala si emotionala. Momentele de revelatie cu privire la ce gandesc cei de langa noi (sau chiar noi) au si ele nevoie de analiza si maturare.