fbpx Cum modeleaza un lider relatiile cu oamenii | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Cum modeleaza un lider relatiile cu oamenii

Să fii lider înseamnă să construiești relații cu oamenii pe care îi conduci astfel încât interacțiunea să fie cât mai bună și reacțiile subalternilor tăi să fie orientate spre eficiență și nu spre respingere sau frondă. Oricine a condus oameni știe că uneori îți iese alteori nu. Asta nu înseamnă că un conducător bun renunță la modelarea relației cu angajatul lui de îndată ce întâmpină primele dificultăți. Pentru cei care vor mai mult și sunt dispuși să facă eforturi ca să dezvolte relații lucrative cu colegii, subalternii și șefii lor iată câteva idei utile:

Fii empatic

Asta înseamnă că îți pasă de colaboratorii tăi și încerci să te pui în papucii lor înainte să dai cu parul sau să emiți judecăți de valoare pline de venin. În termen practici abilitățile de comunicare sunt cele care te ajută să te descurci. Pune întrebări de clarificare ca să înțelegi exact ce se întâmplă. Ascultă răspunsul fără idei preconcepute sau grimase. Concentrează-te către soluție, nu către identificare și pedepsirea vinovaților.

Comunică-ti clar așteptările de performanță și comportamente

Cuvântul cheie este clar și în acest context mă refer la transmiterea așteptărilor legate de performanță și comportamente astfel încât toți cei implicați să înțeleagă ce au de făcut, din ce motive fac asta și ce li se va întâmpla și dacă depășesc obiectivele și dacă nu reușesc să le atingă. Să-ți faci ținta de 10 lei venit pe lună sau să comunici deschis nu sunt așteptări clar exprimate și ca atare nu se materializează niciodată.

Ia în considerare părerile celorlalți

Cu cât omul este mai aproape de câmpul de luptă cu atât mai bune sunt informațiile pe care le are. Este de neînțeles pentru mine alegerea multor manageri de a nu asculta aceste informații care i-ar ajuta să înțeleagă mai bine situația și să ia decizii educate. Încurajează-ți angajații să contribuie la identificarea oportunităților mai puțin evidente și la rezolvarea eficace a problemelor apărute exprimându-și părerea.

Transmite în timp util informațiile necesare subalternilor tăi

Nu dormi pe informațiile care afectează performanța subordonaților tăi pentru că le vei afecta atât calitatea prestației cât și moralul. Ai și singur sute de exemple despre cum ai dat-o de gard din lipsa informațiilor necesare și probabil nu ai nicio poveste despre cum prea multă informație a distrus rezultatele excepționale. Dacă ți informația pentru tine doar ca să-și crești puterea, influența sau importanța politică în organizație așteaptă-te ca ceilalți să-ți răspundă cu aceeași monedă.

Comportă-te așa cum îți dorești să se comporte toți ceilalți

Un lucru simplu și de bun simț pe care mulți manageri îl ignoră este că oamenii urmăresc cu mare atenție ce fac șefii lor și reacționează în funcție de faptele lor, nu de discursurile motivaționale pe care le oferă. Șefii care cred că valorile și principiile companiei li se aplică doar subalternilor nu vor obține niciodată o cultură care să favorizeze performanța și comportamentele productive.

Dă feedback în timp real fie că este pozitiv sau negativ

Oamenii apreciază feedback-ul chiar și atunci când este negativ cu condiția să se bazeze pe fapte, nu pe presupuneri, să vină în timp real și discuția să se concentreze pe găsirea celei mai bune soluții. Folosind ca manager feedback-ul o dată sau de două ori pe an, la evaluările periodice obligatorii, nu vei obține decât frustrare și rezistență.

Tehnicile mai sus enumerate sunt de bun simț și puțini dintre cei aflați sus pe scara ierarhică le contrazic la nivel teoretic. Din păcate, la nivel practic și mai puțini le aplică în mod consistent. Pentru că nu este deloc simplu să te comporți normal dacă te bântuie complexe de superioritate sau credința că ești perfect și infailibil. Pentru că știi, în sinea ta, că nu mai ai nimic de învățat sau îmbunătățit. Pentru că în mintea ta lider înseamnă șef.

Articol preluat de pe HTDI

Categorie

Călin Cavaleru este un consultant care livrează soluții practice, simple și durabile organizațiilor cu care lucrează prin... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.