fbpx Cum să accepţi feedback-ul negativ | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Cum să accepţi feedback-ul negativ

Există foarte multe sfaturi cu privire la modul în care să reacţionezi atunci când primeşti un feedback negativ. Fie că îl primeşti din partea managerului sau colegului, întâlnim acelaşi ghid de supravieţuire: ascultă cu atenţie, nu fi defensiv, acordă-ţi timp.
Desigur, nu e nimic în neregulă cu aceste trei sugestii. Însă, în momentul în care un coleg strigă de față cu toată lumea că în planificarea proiectului pe care ai gândit-o ai uitat câteva componente cheie, evidente, sau managerul îţi reproşează prestația slabă într-o întâlnire importantă, este greu să-ţi reaminteşti aceste sfaturi.
Ce poţi face? Să-ţi laşi un răgaz după ce ai primit feedback-ul negativ şi să te gândeşti cum ar trebui să reacţionezi data viitoare când cineva te va critica. Dacă nu îţi vei oferi acest moment de introspecţie, este foarte probabil să fii prins din nou nepregătit. Astfel nu-ţi vei aminti aceste trei sfaturi simple, care te vor ajuta să-ţi păstrezi controlul și să gestionezi situația.

1. Ascultă cu atenție.
În primul rând, nu există nicio îndoială că cel mai indicat este să nu întrerupi şi să asculţi cu atenţie persoana care îţi oferă feedback-ul negativ. Acesta este cel mai des întâlnit sfat. Însă, ceea ce nu te sfătuieşte nimeni, de multe ori, este ce anume ar trebui să asculţi? Ce ar trebui să urmărești?

Înainte de a reacţiona, trebuie să înţelegi foarte bine ce anume îţi este criticat. Însă trebuie să analizezi şi alte lucruri. De exemplu, ceea ce ţi se impută, este un lucru care s-a întâmplat, un fapt sau o opinie? Faptul că ai omis lucruri esenţiale în planul tău, este un fapt. O prestaţie slabă într-o întâlnire, este o opinie. Ambele pot fi cât se poate de pertinente însă catalogarea lor în fapte şi opinii te poate ajuta în construirea unei argumentaţii.

În continuare, întreabă-te cât de concis şi clar este feedback-ul. Fă distincţia între acuratețea feedback-ului şi modul în care acesta este prezentat. Puţini oameni sunt capabili să ofere critici într-un mod în care destinatarul să se simtă confortabil, să accepte ceea ce i se spune şi să înveţe din informaţiile primite. De multe ori auzim: “Nu m-a deranjat ceea ce mi-a spus, ci modul în care mi-a spus.” De acord, unii oameni sunt duri şi insensibili atunci când transmit un feedback negativ, însă au dreptate? Chiar dacă criticile pot fi prezentate într-un mod cât se poate de prost asta nu înseamnă că nu sunt corecte sau obiective.

Care este intenția? Care este motivul? În cazul în care persoana care care îţi oferă feedback-ul este o persoană de încredere, acesta este feedback-ul pe care va trebui să-l asculţi cu mare atenţie. În cazul în care persoana care ţi-l oferă este egocentristă sau are tendința de a dramatiza, comporta-te, în continuare, într-un mod respectuos, ascultă ce are de spus însă ia în considerare sursa cu un strop de scepticism.

2. Nu fi defensiv
Atunci când criticile celeilalte persoane ţi se par incorecte, fără fundament, iraționale, sau pur și simplu ciudate, este foarte ușor să deveni defensiv. Chiar și atunci când cel care te critica greşeşte, răspunsul “Greșești!” nu te va ajuta niciodată. Chiar dacă o poţi dovedi.
E în natura noastră de a asculta defensiv. În timp ce primim feedback-ul, tendința noastră este de a asculta nu pentru a înțelege ceea ce se spune, ci de a identifica distorsiuni sau inexactități sau concluzii greșite. Astfel, ascultăm doar ca să putem respinge erorile sau pentru a justifica acţiunile noastre sau pentru a demonstra că cel care ne critica greşeşte.

Chiar dacă putem demonstra că feedback-ul negativ este greşit, nu este în interesul nostru să-l demontăm imediat. În încercarea noastră de a combate informaţiile devenim argumentativi. Astfel nu vom fi receptivi la informațiile utile care pot fi ascunse în feedback-ul slab prezentat.
Cheia este de a asculta alte persoane fără a planifica răspunsul nostru. Pur și simplu da din cap până când cealaltă persoană a terminat tot ceea ce avea de spus.
Întrebările ajută la eliminarea atitudinii defensive și ne opreşte în a ne justifica imediat acţiunile. Întreabă: “Vreau să fiu sigur că am înțeles ce vrei să spui. Dacă am înţeles bine, te referi la. . . “. Această întrebare poate ajuta cealaltă persoană să comunice în mod clar mesajul de bază. De asemenea, nu uita să ceri exemple.

3. Cere timp
Cu excepția cazului în care feedback-ul negativ se referă la ceva care are loc în acel moment, este indicat să ceri timp pentru a putea înţelege feedback-ul. Acest lucru oferă mai multe avantaje. Prin acest cartonaş de “time out” vei transmite faptul că feedback-ul persoanei este foarte important şi doreşti să-l analizezi cu calm şi atenţie.  Îţi permite, de asemenea, să te gândeşti la acuratețea infomatiilor primite, dar şi testarea validităţii lor cu alte persoane.
Iată o posibilă abordare: “Apreciez feedback-ul dumneavoastră. Aș vrea să analizez foarte bine ceea ce mi-aţi spus şi să revin cu un răspuns”, și poţi adăuga, “Aveţi să-mi spuneţi şi altceva/Mai doriţi să adăugaţi ceva?”. Această atitudine va demonstra că iei în serios ceeea ce ţi s-a spus și te asiguri că nu a rămas ceva nespus. Solicitarea de timp, de asemenea, ajută la dezamorsarea încărcăturii emoționale.

Încearcă să lămureşti toate aspectele negative care ţi se reproșează. Cere-ţi scuze o dată, dacă este necesar, cu sinceritate și maturitate. Aminteşte-ţi că feedback-ul negativ şi critica sunt aspecte cât se poate de fireşti ale vieţii cotidiene. Încearcă să înveţi din greşeli şi mergi mai departe.

Categorie

Laura a absolvit facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, specializarea Marketing. Vine cu experienţă de 2 ani din “lumea... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.