Cum să transformi emoțiile în instrument de învățare
Cercetările neuroștiințifice atestă cât se poate de clar că emoțiile sunt esențiale pentru învățare. Pentru că sunt ele cele care ajută orice persoană angajată în procesul de învățare să perceapă o experiență sau o informație ca fiind semnificativă, astfel încât creierul să se concentreze asupra acesteia, să o organizeze și să-și amintească de ea.
Specialistul în învățare holistică, Nicki Davey, vorbește despre implicarea emoțiilor în învățare și oferă în acest sens mai multe sfaturi practice nu doar pentru a implica și genera emoții pozitive în training, ci și pentru a le transforma în instrument viabil al învățării.
Astfel, potrivit lui Nicki, cele mai importante aspecte sunt:
1. Încurajarea și facilitarea exprimării emoționale
În acest sens, ca trainer, ai nevoie:
- să fii un model- vorbește despre cum te simți și arată-ți propriile emoții
- să creezi activități în cadrul cărora cursanții tăi să-și poată identifica și explora emoțiile și în care să fie sigur pentru ei să le experimenteze și să le împărtășească
- să folosești un limbaj care ajută oamenii să se conecteze între ei prin intermediul emoțiilor. De aceea, îi poți invita cât mai des să folosească întrebarea "cum te simți?" spre deosebire de "ce crezi despre...?"
- să folosești povestiri pentru a genera o anumită stare emoțională, fie că le spui tu sau îi rogi pe cursanți să o facă
- să faci surprize, cum ar fi, spre exemplu, prin activități sau sarcini care conduc la rezultate neașteptate
- să creezi activități care provoacă cursanții în așa fel încât aceștia să se implice datorită entuziasmului și dorinței de a vedea că reușesc
- să folosești vizualizarea, în acest sens, roagă-ți cursanții să închidă ochii și să vizualizeze o situație legată de subiectul abordat și în care s-au simțit într-un fel anume, entuziasmați, bucuroși, emoționați, etc.
- să promovezi spiritul de joacă, oferindu-le cursanților nu doar permisiunea, ci și premisele pentru a se juca și a se distra făcând asta
2. Promovarea interacțiunii sociale și a suportului reciproc
În acest sens, ca trainer, ai nevoie:
- să permiți cursanților să se prezinte și să se cunoasca înainte de desfășurarea cursului, prin email, canalele de social media sau alte forme virtuale de comunicare
- să încurajezi cursanții să afle ce au în comun unii cu ceilalți
- să fixezi mici provocări în timpul pauzelor pentru a-i determina pe cursanți să interacționeze mai mult
- să combini componența grupurilor create în cadrul activităților
- să folosești icebreakere care să le permită cursanților să se cunoască la un nivel mai profund, cum ar fi să îi rogi să aducă cu ei la curs un lucru/ obiect care nu are valoare materială, însă este valoros pentru ei din punct de vedere sentimental și să împărtășească povestea acestui obiect, de ce este atât de important pentru ei sau să îi rogi să deseneze un drum care reprezintă călătoria lor de până acum în viață și să vorbească cu grupul despre aceasta
- să îi încurajezi pe cursanți să identifice și să fixeze obiective comune, atât pentru învățarea lor în general, cât și pentru activități specifice de învățare
- să formezi grupuri pentru jocuri și activități necompetitive care cer o bună colaborare și cooperare pentru a reuși
- să ceri fiecărui cursant din grupurile create să ofere feedback constructiv și să-și revizuiască reciproc munca prin folosirea ca repere a acestor două coordonate: ce a funcționat bine și ce s-ar putea îmbunătăți
- folosește jocuri simple care fac apel la dezvoltarea încrederii
- folosește metode de învățare de tipul peer to peer, precum seturi de învățare prin acțiune și cercuri de studiu
- folosește grupuri mici pentru a ajuta cursanții să se simtă confortabil să vorbească și să împărtășească, oferindu-le suficient timp alocat individual pentru a lua în considerare răspunsurile, urmat de împărtășirea acestora în perechi cu un partener, apoi oferirea de feedback întregului grup
3. Promovarea plăcerii de a învăța
- oferă-le cursanților libertatea de a învăța în felul lor, permițându-le să își aleagă ce fac și cum să facă
- ajută-i pe cursanți să se conecteze și mai bine cu propriile obiective de învățare, valori și scopuri prin crearea unei mindmap sau a unei imagini reprezentative care să ilustreze modul în care se gândesc ei că învățarea îi va ajuta să ajungă acolo unde își doresc
- cere-le cursanților să identifice și să folosească exemple din viața lor profesională și/ sau personală pentru realizarea unor studii de caz sau scenarii de învățare
- oferă-i fiecărui cursant o cutie sau o pungă închisă care să conțină materialele de care au nevoie pentru respectivul curs sau o activitate specifică, apoi, roagă-i să ghicească ce este in cutie/ sacoșă și cum cred ei ca aceste materiale îi vor ajuta
- sărbătorește și marchează fiecare pas de învățare, chiar dacă acesta nu se află pe lista obiectivelor tale, fii deschis(ă) la activitățile neplanificate și transformă fiecare experiență neintenționată într-o oportunitate de învățare
- ajută-i și susține-i pe cursanți să își creeze un obicei din a-și adresa întrebări de genul "ce am învățat?", "cum aș putea face asta diferit?" sau "de ce asta funcționează?" nu doar în timpul cursului, ci în tot ceea ce fac în afara sălii de training