Cum te ajută îmbunătăţirea inteligenţei emoţionale pe plan profesional
Inteligența emoțională sau EQ, cum i se mai spune, a devenit un subiect de discuţie din ce în ce mai frecvent abordat atât când vorbim despre dezvoltarea personală, cât şi despre cea profesională. Inteligenţa emoţională reprezintă capacitatea de a identifica propriile dorinţe, emoţii şi valori, de a le recepţiona pe cele ale persoanelor din jur, de a influenţa interlocutorii şi de a preîntâmpina conflictele. De-a lungul timpului, s-a constatat că există o influenţă a inteligenţei emoţionale în zona de business, iar marile companii ale lumii au compilat dovezi statistice care arată că angajații cu inteligență emoțională dezvoltată au un impact pozitiv asupra rezultatelor firmei, de la creșterea vânzărilor la productivitate. Aşadar, într-un loc de muncă competitiv, dezvoltarea abilităților tale legate de EQ este vitală pentru succesul profesional. Cum poţi face asta? Iată câteva idei în acest sens.
Citeşte
Ca să reuşeşti să te cunoşti mai bine, dar şi ca să poţi interpreta reacţiile şi răspunsurile celor din jur, este important să ai instrumentele necesare. De aceea este important să citeşti cărţi de psihologie pentru începători. Ele te pot ajuta la dezvoltarea unei grile de interpretare corecte, atât ca să-i înţelegi mai bine pe cei cu care interacţionezi, cât şi pentru a reuşi să-ţi ţii sub control propriile emoţii.
Foloseşte un stil asertiv de comunicare
Comunicarea asertivă te va ajuta să câştigi respect din partea interlocutorilor, fără a fi prea agresiv sau prea pasiv. Oamenii inteligenți din punct de vedere emoțional știu să își comunice opiniile și nevoile într-un mod direct, respectându-i totuși pe ceilalți.
Răspunde, nu reacţiona
În situaţiile de conflict, izbucnirile emoționale și sentimentele de furie sunt frecvente. Totuşi, o persoană inteligentă din punct de vedere emoțional va face tot posibilul să rămână calmă în timpul situațiilor stresante. Ca să poţi face asta, trebuie să-ţi aminteşti întotdeauna că în astfel de situaţii dificile, nu trebuie să iei decizii importante, deoarece asta poate duce la probleme și mai mari. Într-un conflict, trebuie să te orientezi spre o rezolvare și să faci o alegere conștientă de a-ţi îndrepta acțiunile și cuvintele spre acest obiectiv.