Definitii ale notiunii de competenta
David McClelland, un psiholog american, este adesea considerat parintele notiunii de competenta. Conceptul care incepuse sa fie vehciulat prin anii 60 (desi romanii foloseau o forma arhaica a lui pentru a defini ce inseamna un “soldat bun”) a fost definitiv stabilit ca esential prin articolul sau Testing for Competence Rather Than Intelligence.
Ideea de baza de la care a pornit McClelland a fost aceea ca testele de inteligenta folosite pentru a prezice performanta la locul de munca nu aveau de fapt nicio relevanta in acest sens, lucru dovedit prin cercetare. De aici nevoia sa de a impune o alta notiune in baza careia sa se poata prezice mai corect o performanta viitoare.
Cea mai des utilizata definitie a notiunii de competenta (si cea mai apropiata de modul in care a definit-o McClelland) este aceea care considera competenta suma cunostintelor, abilitatilorsi atitudinilor care contribuie la capacitatea unei persoane de a-si indeplini eficient (la standardele agreate anterior) sarcinile si responsabilitatile postului (pe scurt, de a fi performant).
Alte variante ale acestei definitii inlocuiesc atitudinile cu aptitudini sau le adauga ca dimensiune suplimentara. Criticii acestei abordari pornesc de la ideea ca de vreme ce o aptitudine este ceva cu care te nasti, ea nu poate fi dezvoltata (daca nu ai ureche muzicala, oricat ai incerca, tot fals o sa canti). Marele avantaj al teoriei lui McClelland a venit tocmai din abordarea optimista:competentele pot fi identificate si dezvoltate. Putem sa invatam mai mult intr-un anumit domeniu si prin experienta si aplicare sa deprindem abilitati, putem sa ne educam atitudinile pentru a ne asigura ca ajungem la rezultatele dorite.
Concret, el si altii care i-au sustinut teoria, au cartografiat competentele necesare pentrudiverse pozitii urmarind comportamentele performerilor de top pe pozitiile respective. Atentie insa la o posibila confuzie aici! Teoreticienii nu au pus neaparat un semn de egalitate intrecompetenta si comportamente, dar au considerat ca acestea din urma sunt un vehicul bun pentru punerea in act a competentelor. Fiecare job are, de regula, 5 – 10 competente cheie (daca se depaseste acest numar, riscul este sa ajungem sa enumeram sarcini si nu ingredientele de care este nevoie pentru a atinge anumite obiective).
(...)
Citeste integral articolul "Definitii ale notiunii de competenta" pe Portal HR!