fbpx Despre creșterea organică sau business-uri cu suflet | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Despre creșterea organică sau business-uri cu suflet

Succesul unei echipe nu se măsoară numai în realizări, ci şi în rezistenţa pe care a întâmpinat-o şi în curajul cu care a continuat să lupte împotriva obstacolelor copleşitoare.

Orrison Swett Marden

V-ați gândit vreodată că ziua noastră de naștere nu e singura zi în care ne-am născut? Că mama nu e singura sau prima persoană care ne-a dat viață? Că ne-am născut prima dată atunci când cineva s-a gândit că ne dorește în această lume și că această persoană poate fi nu doar mama, ci tata sau bunica sau bunicul... Că ne-am născut încă o dată atunci când am fost concepuți (de obicei cu nouă luni înaintea datei nașterii, dar nu obligatoriu). Și că renaștem după fiecare moment major din viața noastră. Că fiecare om cu care venim în contact, fiecare relație, ne modelează, ne ajută să creștem sau să ne stabilizăm, ne provoacă să ne schimbăm sau să ținem mai mult la felul în care suntem.

Aceste reguli sunt aplicabile nu doar oamenilor, ci și business-urilor cu suflet.

Deși anul acesta facem 10 ani de când livrăm training și servicii de HR, adică ziua noastră de naștere este pe 7 iunie 2004, ne-am născut de fapt în 2002, în mintea a trei oameni care au crezut că pot face ceva pentru mediul economic din România, pentru business-urile autohtone - mai ales, și pentru angajați și angajatori. Povestea celor trei oameni este mai puțin importantă. Viața ne-a dus pe drumuri diferite, parteneriatul s-a încheiat, dar relațiile noastre au rămas la fel de frumoase. Vorbind cu prietenii care au fost părtași la nașterea ATU acum, după 10 ani, ne-am amintit două momente:

  • vremurile când făceam design de siglă și aveam foi aruncate în jurul nostru, cu schițe, culori, cuvinte. Am ales atunci roșu, albastru, verde și alb cu un sens: la acea vreme roșu pentru noi însemna emoții, deci oameni; albastru însemna apa, resursă de creștere, iar pentru noi a devenit simbol al organizațiilor; verde însemna natură și schimbare, deci putea fi atribuit mediului economic. Albă a rămas zona pe care fiecare dintre cei care intrau în contact cu noi, putea să o coloreze în felul său. Un trifoi cu patru foi ni s-a părut de bun augur, la fel ca imaginea puzzle-ului care îmbină armonios oamenii, cu afacerea și mediul economic.
  • și al doilea moment, cititul DEX-ului, în cautarea numelui. Am ales „ATU" pentru că înseamnă, conform DEX, element care, într-o anumită împrejurare, oferă cuiva un avantaj sau o șansă în plus. Asta ne-am dorit de la început, ca ATU să fie un furnizor de servicii care să ofere avantaje și șanse în plus companiilor care doresc să se dezvolte, angajatorilor care pun preț pe resursa umană și angajaților care își doresc să se descopere, să evolueze. Am mai ales ATU pentru că începe cu „A" și știam de la școală că asta înseamnă să fim mereu la începutul „catalogului"...

Am re-născut în 2009, trecând prin criza economică și străduindu-ne să facem ceva cu ceea ce trăiam la momentul respectiv. În perioada de criză, ne-a fost greu în primul rând pentru că eram demotivați – contractele erau din ce în ce mai puține și, în al doilea rând, pentru că gradul de impredictibilitate era foarte mare pentru tot ce însemna business. Era destul de clar că se întâmplă ceva pe piață, informațiile erau contradictorii, departamentele de HR își închideau ușile pentru furnizorii externi, se tăiau bugete în special de HR și marketing. Nimeni nu se poate pregăti corespunzător pentru o criză – dacă am putea, atunci nu am mai trăi criza. Nu există răspunsuri „corecte", acțiuni „corecte" în situație de criză, chiar dacă întrebarea pe care ți-o formulezi la acel moment este „mai rămân pe piața asta sau închid business-ul?". E o energie care se declanșează când lucrurile sunt imprevizibile și impredictibile (psihologic o numim anxietate), care împinge spre „a face ceva", spre a lua o decizie. Ce totuși știm este faptul că, în situații de criză, tindem să cădem în una din cele patru mari capcane legate de decizii:

  1. Să menținem status-quo-ul – psihologic vorbind, în situații de criză avem tendința să face lucrurile așa cum le-am facut și până acum, adică să nu ținem cont de criză, să nu vedem indiciile care ne spun că se întâmplă ceva „altfel", să scotomizăm și să ne purtăm ca și când nimic nu se întâmplă.
  2. Să căutăm cea mai ușoară cale de ieșire din criză – adică să grăbim procesul sau - cel puțin - să trăim cu iluzia că putem grăbi procesul. Să alegem să facem „orice" numai să supraviețuim, să ne pierdem firul roșu sau structura business-ului și să ne împrăștiem în a livra servicii (în cazul nostru) multe, mici și de suprafață. Ajungem astfel să ne pierdem identitatea si să devenim altcineva sub influența factorilor externi.
  3. Să renunțăm – atunci când acțiunile posibile într-o situație de criza presupun riscuri, tendința este să căutăm cea mai bună soluție posibilă, adică soluția cu risc minim. Dar pentru că nu există soluții cu risc scăzut, avem tendința să ne panicăm, să devenim fataliști sau apatici și să decidem să renunțăm.
  4. Să amânăm – ezitarea este un comportament comun în situații de criza. Atunci când suntem nevoiți să luăm decizii pe baza unor informații puține sau contradictorii, asta ne împinge la a căuta mereu și mereu soluții, în loc să luăm o decizie alegând cea mai bună variantă posibilă cu ceea ce avem la îndemână.

Neuroștiințele susțin ideea că, atunci când trăim momente de maximă nesiguranță (situații de criză), avem tendința să căutăm sens în ceea ce ni se întâmplă, să dăm o formă cunoscută și astfel mai puțin anxiogenă situației. Știind faptul că din situații dificile creștem cel mai mult și că a ne conține anxietatea aduce beneficii mai mari decât liniștirea ei imediată (prin luarea unor decizii rapide, amânarea lor, renunțare sau menținerea statusquo-ului) am ajuns să caut explicații, soluții, recomandări pentru situații de criză și să citesc Allan Watts care spune:

I have been always fascinated by the law of reverse effort. Sometimes I call it "the backwards law". When you try to stay on the surface of the water, you sink. But when you try to sink, you float... Insecurity is the result of trying to be secure... contrariwise, salvation and sanity consist in the most radical recognition that we have no way of saving ourselves. (Allan Watts – The wisdom of Insecurity)

În 2009, nu am luat nicio decizie (de fapt și asta a fost tot o decizie, nu-i așa?), ci am renunțat la a ne mai focusa major pe ce se întâmpla pe piață, am continuat să facem lucrurile așa cum le-am făcut și până atunci (adică am evitat să ne zbatem să plutim, pentru că riscam să ne scufundăm) și ne-am focusat în schimb pe ceea ce nu ne putea „lua" nicio criză – cunoștințele și abilitățile proprii, organizarea internă, stimularea unor ideile creative.

Așa a ajuns anul 2009 anul în care am re-născut! Anul în care echipa ATU a făcut cele mai multe training-uri pentru membrii săi: ne-am autorizat cu toții ca formatori, am făcut un curs de manager de proiect, am început să facem team-building pentru echipa noastră și să invităm alți traineri de la care să învățăm lucruri noi. Anul de criză a fost de asemenea anul în care ne-am organizat în echipe de proiect, ne-am scris propriul handbook, ne-am facut design de proceduri interne, am început să ținem ședințe de 2L (lesson learnt) în care ne modelăm serviciile livrate cu ajutorul a ceea ce învățăm pe parcursul lor. Ca urmare, în 2010 clienții noștri ne-au declarat „nu doar furnizori de servicii, ci parteneri de dezvoltare". A rămas sloganul nostru pe care ne străduim să îl menținem viu și adevărat!

Nu știm ce ne așteaptă și nici nu cred ca e important să știm. Vom câștiga sau vom pierde? Vom rămâne sau nu pe piață? Vom re-naște în 7 ani sau în 10 ani? Contează să trăim și să ne bucurăm zi de zi de ceea ce facem, alături de fiecare om pe care îl întâlnim în această călătorie pentru că fiecare om cu care venim în contact ne modelează, ne ajută să creștem sau să ne stabilizăm, ne provoacă să ne schimbăm sau să ținem mai mult la felul în care suntem.

La mulți ani tuturor oamenilor care au scris istoria celor 10 ani ATU: clienți, furnizori, parteneri, consultanți, angajați!
In semn de multumire, am creat video-ul aniversar 10 ani ATU :

[[{"fid":"2373","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"alt":"10 ani ATU - mai presus de Parteneriate, despre Oameni","class":"large media-element file-default"}}]]

Companie
Categorie
Gabriela Hum
Psiholog și trainer

Gabriela Hum - Consultant - ATU Consulting

Psiholog și trainer, Gabriela HUM este activă în zona de dezvoltare personală și training din... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.