FERICIREA – O revoluție în economie
Fericirea este considerată de mulți oameni ca fiind scopul suprem al vieții. Și într-adevăr cel mai ades afirmăm despre noi ca ne dorim să fim fericiți. În 1776 în Declarația de Independeță a Statelor Unite, căutarea fericirii este considerată un adevăr la fel de evident despre ființa umană încât este trecută în rândul drepturilor inalienabile alături de dreptul la viață și la libertate.
Cercetătorii au descoperit că pe masura ce nivelul de trai a crescut, nivelul de fericire declarat de oameni nu a suferit modificări simțitoare. Să fie ore această observație una de natură să schimbe modul în care este organizată economia, modul în care sunt conduse companiile?
Trăim vremuri în care libertatea de expresie a atins dimensiuni de neimaginat cu nu mai mult de 20 de ani în urmă. Pot oare teoriile de management tradționale să ofere angajaților mediul potrivit pentru obținerea celor mai înește performanțe? Cercetători în psihologie si economie studiază problema fericirii, iar descoperirile lor sunt de natură să ne pună pe gânduri.
Ce este fericirea?
Trei concepții despre fericire au fost puse în evidență:
trăiri punctuale ale unor stări de bucurie și plăcere sunt numite fericire
să fii mulțumit de viață în general – steare pe care o numim adeseori satisfacția vieții
viața împlinită, trăită la maximul de potențial.
O cercetare a Stanford University, arată că sensul pe care îl dăm fericirii se schimbă odată cu vârsta. În timp ce tinerii asociază fericirea cu senzațiile, cu stările de trăire intensă, pe măsură ce înaintează în vărstă percepția fericirii este de stare de liniște. Această schimbare, spun cei de la Stanford vine din sentimentele de conectare cu ceilalți și cu prezentul, sentimente ce apar odată cu vârsta.
Cercetările disting două aspecte ale percepției stării de bine: strea de bine emoțională de bine și evaluarea calității vieții. Starea de bine emoțională se referă la calitatea emoțiilor trăite de un individ în cursul vieții de zi cu zi, fecvența și intensitatea sentimentelor de bucurie, stress, tristețe, furie sau lucruri cre ne fac viața plăcută sau neplăcută.
Evaluarea vieții se referă la ce gândesc oamenii despre propria lor viață.
Care sunt lucrurile care ne fac fericiți?
Banii
Legătura între bani și fericirie este un subiet controversat de mii de ani, regăsit în proverbe, pilde și sfaturi. Este adevărat ca banii ne fac fericiți într-o oarecare măsură. Cercetări recente arată că peste o anumită sumă banii nu mai sunt un factor care influențează fericirea.
Probabil că suma de 75000 de EURO este un prag peste care orice creștere a veniturilor nu mai face o diferență semnificativă în abilitatea unei persoane de a face ceea ce contează cel mai mult eptnru starea de bine emoțională – Angus Deaton
Relațiile
Cei mai mulți oameni care au fost chestionați ăn cercetările depsre fericire spun ca familia, piretenii si relațiile cu colegii de la locul de muncă sunt factori care influnețează felul în care se simt. Persoanele căsătorite declară că sunt cele mai fericite, dar nu s-a putut demonstra dacă faptul că sunt căsătoriți este generatorul fericirii sau dacă persoanele fericite este mai probabil să se căsătorească.
Cuplurile cu copii mici nu sunt printre cele mai fericite persoane, poate datorită grijilor pe care le ai în legătură cu creșterea unui copil.
Gândirea pozitivă
Persoanele optimiste care găndesc pozitiv declara mai ușor că sunt fericite. Gândirea pozitivă este un lucru pe care fiecare dintre noi îl poate învăța.
Atitudinea de recunoștiință
Persoanele care sunt recunoscătoare pentru lucrurile mici din viața lor au mai multe șanse la fericire.
Țelurile
Un sens al scopului este un factor care infuențează nivelul de fericire. Astfel scopuri mici, tangibile ne pot face mai fericiți.
Râsul
Când am auzit prima dată despre cursul de yoga la care înveți să râzi, am râs. Dar vorba lui Ion Creangă dar nu era râsul meu cel adevărat. Era doar un zâmbet ironic. Mi-am dat seama că sunt bariere culturale și educaționale la care suntem expuși care ne blochează capacitatea de a râde cu poftă, de a râde din toată inima. Persoanele care râd des sunt mai fericite.
Dr Ken Harmon de la Kennesaw State University ne arată că de cele mai multe ori face alegeri împotriva fericirii noastre pentru că nu ne cunoaștem suficient și nu ne înțelegem nevoile. Astfel alege joburi care nu ni se potrivesc, ne condiționăm fericirea de evenimente care după ce se produc nu au o însemnătate reală pentru noi. Ceea ce uitămeste că fericirea nu este un punct în timp. Nu poți spune voi fi fericit când... și poți adauga aproape orice: voi avea o mașină nouă, voi fi avansat. Acestea sunt mecanisme prin care ne creăm datorii, obligații care apoi devin factori de stress în loc să fie generatori de fericire.
Luăm decizii împotriva fericirii noastre pentru că nu ne înțelegem – Dr Ken Harmon
Fericirea la locul de muncă
Viziunea tradișională asupra unui bun manager este că acesta trebuie să fie capabil să spună NU, să ia decizii grele, să țină lucrurile sub control. Managementul tradișionalist se bazează pe ideea că oamenii sunt înlocuitori pentru mașini. H. Ford se întreba de ce fiecare pereche de mâini vine cu un om la pachet. Lucrurile nu funcționează așa. Într-o eră a căutării de sine, a căutării unui sens aș vieții, managementul trebuie să țină seama de oameni, de nevoile individului. De aceea fericirea poare să fie factorl care v-a schimba dramatic principiile economiei.
Ce poate face un manager pentru a crea fericire la locul de muncă?
Dr Ken Harmon evidențiază 10 principii care aplicate asigură un manager ca livrează fericire:
Flexibilitatea
Lasă oamenii responsabili să lucreze atunci cănd este potrivit pentru ei, dacă nu afectează procesele din organizție. Nu contează dacă un e-mail este trimis de acasa sau chiar din vacanță atâta vreme cât este trimis la timp.
Corectitudinea
Tratează toți angajații cu aceeași măsură, fără a favoriza anumiși angajață. Atunci când cineva este favorizat scade fericirea celorlați.
Transparența
Transparența se poate aplica în multe arii. Deciziile trebuie saă fie clare și argumentate. Exista cutuma ca grilele salariale să fie secrete. Oamenii oricum vorbesc despre cât câștigă și prin urmare o grilă salarială transparentă în care pragurile salariale sunt explicate și argumentate este o premisă bună pentru echitate ții corectitudine.
Fii atent la oamenii
Este mult mai simplu să angajezi oamenii potriviți decât să faci schimbari ulterior. Caută oameni pasionați de ceea ce fac si compania ta va fi mareu inovatoare iar oamenii vor fi mulțumiți.
Râsul
Râsul este un indicator al felului în care ne simâim. Încurajează oamenii să râda la locul de muncă și nu privi răsul ca pe un semn de neseriozitate.
Ascultă-i cu atenție
Fiecare om este important și doresște să fie auzit. În afara întâlnirilor de grup fă-ți timp să stai de vorbă cu fiecare în parte.
Macro Managementul
Concentreazăte pe lucrurile importante și lasă-le omaneilor libertatea de acțiune. Să verifici personal fiecare detaliu nu este o strategie care să facă oamenii să se simtă incurajați să ia decizii sau să se manifeste plenar.
Laudele
Laudă reușitele în public și critică în particular. Este un principiu pe care dacă îl urmezi vei avea angajați mai fericiți. Sărbătorește succesul împreună cu oamenii tăi.
Libertatea de exprimare
Birourile sunt locuri în care ne petrecem uneori două treimi din timpul unei zile. Este bine să fie spații care să ne reprezinte personal și în care să ne simțim bine. Chiar dacă alb și roșu sunt culorile companiei asta nu înseamnă că ele sunt singurele care decorează biroul.
Etica
Fii corect nu doar cu oamenii pe care îi conduci. Întregul tău comportament influențează modul în care ceilalti se simt. La fiecare acțiune a ta gândește-te la ce ar simți ceilalți dacă ar afla. Explicîți comportamentul și deciziile în situațiile dificile.
Cele 10 principii nu sunt atât de greu de aplicat. Mediul de lucru se îmbunătățește simțitor în momentul în care începi să fii preocupat de fericirea celor din jur. Răsplata nu întârzie să apară: omaneni mai motivați și implicați, un mediu de lucru pozitiv, preformață crescută și profitabilitate mai mare.