Growth Hacking: cum au ajuns Facebook, Twitter si alte start-up-uri mari
Impact urias cu bani putini
In 2012, Microsoft a cheltuit 1.6 miliarde $ pentru campanii publicitare. Facebook, doar 67 milioane $. Pentru 2013, Microsoft vorbeste de aproximativ 2,6 miliarde de dolari, in timp ce Facebook nu s-a pronuntat exact, insa suma nu este nici pe departe apropiata de cea a celor de la Microsoft. Intr-adevar, aceste companii nu fac parte din aceeasi bransa, iar Microsoft are un profit mai mare decat Facebook. Insa, ideea de la care au pornit cei de la huffingtonpost.com cand au facut aceasta comparatie a fost sa ridice un semn de intrebare despre cum pot sa faca atat de mult cei de la Facebook cheltuind atat de putin?!
De exemplu, in ultimii trei ani, Facebook a cheltuit doar 100 milioane $ pentru marketing si publicitate si a crescut la mai mult de un miliard de utilizatori de la 600 milioane.
In timp ce Microsoft reprezinta vechiul model de vanzare si dezoltare, Facebook si alte asemenea start-up-uri reprezinta un model “nou”. Alte asemenea exemple sunt Twitter, Tumblr, Instagram, Uber si Dropbox- start-up-uri de succes, tinere, care au milioane de utilizatori. Cum au reusit toate acestea ?
Secretul, sustine Ryan Holiday (autor Huffingtonpost), consta intr-o filozofie numita “Growth Hacking”, deja cunoscuta in Silicon Valley si Silicon Alley. Ea schimba modul in care companiile abordeaza marketing-ul si cheltuielile, dar si modul in care ele se vor dezvolta.
Growth hacking- viitorul marketing-ului
Andrew Chen, consultant in start-up-uri afirma: “Growth hackers sunt un hibrid intre programatori si analisti de piata care la intrebarea clasica “Cum gasesc clienti pentru produsul meu?” raspund cu teste tip A/B, landing pages, viral factor, email deliverability si Open Graph (termeni specifici acestei industrii). Pe langa acestea, ei practica marketing-ul direct, punand accent pe masurarea cantitatii, modelarea scenariului prin spreadsheet-uri si numeroase chestionare si baze de date.”
Astfel, definitia marketing-ului s-a extins si a devenit mult mai eficienta. Iar pe viitor, orice metoda care iti aduce clienti noi pentru produsul tau (nu doar obisnuitele comunicate de presa si panouri publicitare) poate sa fie considerata “marketing”!
Pentru un investitor, aceasta este o veste extraordinara deoarece nu se va mai pune problema unui buget de marketing pierdut. Growth hackers nu tolereaza pierderile !
Astazi, in special in Silicon Valley, orice afacere care explodeaza, are cu siguranta in spate acest program de growth hacking.
Facebook, de exemplu, a evitat multi ani sa isi creeze o echipa de marketing, preferand in schimb sa investeasca intr-o echipa al carei principal scop a fost cresterea companiei ("growth team") si nu campaniile de crestere a vizibilitatii sau de brand mindshare.
Un alt exemplu este Dropbox. Peste 40% din clientii acestei companii care acum valoreaza mai mult de 4 miliarde, nu provin din metodele traditionale de advertising, ci dintr-un program “growth hacking”. Putem crede ca si acest lucru a facut ca Dropbox sa reprezinte o atractie de achizitionat pentru Apple si altii.
Groupon, una dintre companiile cu cea mai rapida crestere din toate timpurile, a economisit milioane de dolari pentru publicitate oferind in schimb utilizatorilor sai cate 10$ in pentru fiecare prieten inscris pe site care face o achizitie.
Iar lista de exemple ar putea continua.
Uita de metodele traditionale de marketing!
“Growth hacking” este viitorul marketing-ului. Startup-urile care pornesc cu 20.000 $ investitie nu isi pot permite o firma de relatii publice si o campanie de marketing de amploare. Unele start-up-uri nu isi permit nici macar angajati permanenti pentru marketing !
Asadar, aceasta datorie le revine inginerilor, fondatorilor si chiar clientilor! Acestia au reinventat jocul in jurul abilitatilor lor - strategie imprumutata de multe brand-uri precum Zappos, Amazon, Facebook si LinkedIn.
Ca investitor, depinde de tine sa intelegi cum arata viitorul si sa inveti cum sa-i identifici si sa-i valorifici potentialul. “Growth hacking” este o stare de spirit si cei care o au, vor avea mult de castigat. Acestea sunt companiile (si oamenii) in care vei vrea sa investesti.