Îndrăgostit de detalii
A fi indragostit de detalii, nu este neaparat un lucru rau. Poate fi excelent daca ai o munca de executie, daca lucrezi in domeniu artistic, tehnic sau orice domeniu – fie el si servicii. Acest obicei devine “nociv” numai atunci cand ai pozitia de manager sau, si mai rau, esti CEO.
Abia atunci acest talent devine o povara pentru munca managerului.
Henry Mintzberg, vestitul profesor al INSEAD si autorul a nenumarate modele de management spune ca, din studiile sale s-a dovedit ca cei mai buni CEO au fost aceia care pe vremea studentiei sau a vietii de elev au fost mediocrii.
De ce?
Pentru ca un CEO sau un antreprenor, proprietar de firma, este necesat sa vada “intregul” chiar si in detrimentul partilor.
Intelegerea modului in care functioneaza o organziatie nu este un lucru atat de simplu cum le poate parea multora, probabil. Sistemele, caci asta reprezinta orice organizatie, sunt definite inainte de orice de o serie de subcomponente, subsisteme care interactioneaza intre ele, dupa un anumit model sau regula, definita de sistemul insusi.
Uneori, in ciuda unor reguli destul de clare, zicem noi, pe care le elaboram, descoperim ca sistemul sau organizatia nu reactioneaza in concordanta cu regulile proiectate. De ce? Pentru ca subsistemele nu interactioneza intr-un mod mecanic intre ele, fie ele chiar si cele mai simple organizatii.
Raspunsul este in faptul ca rezultatul muncii unui sistem este dat nu de suma subsistemelor ce compun sistemul mare ci de suma interactiilor subsistemelor. Orice subsistem scoatem sau eliminam din sistemul cel mare produce o alterare completa a lui. Daca din firma ta dispare departamentul de contabilitate sau financiar, nu mai poti spune ca mai ai o firma. O firma are toate componentele necesare pentru a functiona, productie, vanzari, contabilitate, etc. In lipsa unuia dintre ele nu mai poti spune ca firma va functiona.
Cineva indragostit de detalii este o persoana care de obicei are un grad destul de ridicat de expertiza in domeniul sau si este mult mai fericit sa indeplineasca rolul sau de expert, decat pe cel de manager. Din nefericire insa, cand este avansat se iau in considerare meritele sale profesionale, adica cele de expert. Pentru ca aceste competente ale expertizei tale te ajuta sa dai rezultate foarte bune.
Daca ai de numit un manager al echipei de vanzari, ai tendinta sa faci propunerea persoanei care are cele mai bune rezultate in vanzari. Ignorand complet ca cel mai bun vanzator nu este neaparat si cel mai bun manager! De fapt de cele mai multe ori nici nu este! Competentele si abilitatile necesare intr-un caz si in celalalt sunt complet diferite. Nu au nimic in comun. Ulterior te miri ca acest manager are rezultate mediocre sau oricum mai mici decat asteptarile tale si nu stii de ce.
Un alt caz este daca va surprindeti singuri ca nu va dati seama cum trece timpul facand ceva anume, ganditi-va ca daca sunteti manager, nu este neaparat ceva bun. Ajutati-va de colegii vostri sa va ofere feedback si intrebati-I cum va vad ei. Este posibil sa aflati lucruri interesante despre voi insiva.
Si in niciun caz nu va ganditi sa promovati pe cineva care este mandru de expertiza lui in…nu conteaza ce. Orientati-va la acei oameni carerora le place sa stea de vorba cu colegii, fie din acelasi departament cu ei, fie si mai bine din alte departamente.
Pe de alta parte, nu sustin ca managerii sau lideri ar trebui sa fie niste oameni foarte superficiali sau ca a fi expert in ceva este un defect. Managerii oricat de sus ar fi ei pozitionati, este important sa cunoasca procesele de productie, piata, etc. Sa nu mergem in zona diametral opusa, cea a ignorantei.
Fiecare avem pasiunile noastre si unele dintre aceste pasiuni devin – spre bucuria noastra – job-ul nostru sau obiectivul business-ului pe care il avem.
Un alt pericol al indragostitului de detalii este ca atunci cand esti “indragostit” timpul trece fara sa-ti dai seama si te lasi afundat in pasiunea ta. In acest fel riscul ca sa nu-ti urmaresti prioritatile devine mare.
In acealasi timp, pasionatii de detalii sunt cei mai buni critici ai proiectelor noi, al produselor noi sau a oricarui prototip pe care vrei sa-l lansezi. Astfel ca ar fi un gest de mare intelepciune sa aduni expertii si sa le dai sa se uite la un proiect nou. Fii convins ca vor gasi toate fisurile, oricat de mici si neinsemnate astfel incat te vor ajuta sa fii extrem de bine pregatit inaintea de lansarea sau aprobarea lui.
Aceste persoane sunt sau pot fi “motoarele” inovatiei tale din companie, varfurile de lance in ceea ce insemna excelenta serviciilor si produselor tale, zambetele sau multumirile de pe fata clientilor tai.
La urma urmei, totul este relativ, esenta este ca fiecare sa fie pus in locul in care el poate sa-ti ofere cea mai buna valoare si rezultate.
Si apropo despre relativ sa luam aminte:
“Sa stai cu mana pe soba fierbinte un minut ti se poate parea cat o ora. Iar sa stai cu o femeie frumoasa de vorba o ora, ti se pot parea 5 minute. Asta este relativitatea” Albert Einstein.