Inteligenta emotionala in organizatie si comportamentele noastre de toate zilele
Acceptarea importantei emotiilor in atitudinea noastra fata de cei din jur - in viata personala si cea profesionala - a inceput sa isi capete, in ultimii ani, importanta binemeritata si datorita teoriei inteligentei emotionale.
Venind dintr-o traditie rationalista, a reprimarii partii noastre “simtitoare” sau a devalorizarii ei, astazi ne deschidem tot mai mult mental, cultural, in fata ideii potrivit careia latura emotionala are un rol esential in felul in care ne raportam la cei jur.
Iar coachingul porneste de la premisa ca emotiile pot fi educate prin schimbarea felului in care ne raportam la ele. Acest lucru presupune lucrul cu mintea noastra. Schimbandu-ne felul in care ne raportam mental la o anumita situatie (reala sau ipotetica), emotiile pe care aceasta le declanseaza se vor transforma, la randul lor (calitativ si/sau in intensitate).
Acest lucru are o influenta pozitiva nu doar asupra noastra ci si asupra celor cu care interactionam. O alta abordare, niste emotii continute, echilibrul interior, toate acestea se reflecta in comportamentul nostru.
Cand vine vorba de emotii si viata profesionala lucrurile par si mai complicate decat in cazul celei private. Aceasta din mai multe motive:
- inca este destul de populara prejudecata potrivit careia “la serviciu” este vorba despre altceva decat despre emotii (problemele se lasa acasa, in organizatie se munceste, nu se traieste interior, munca este despre eficienta, nu despre trairi)
- este vorba, cel mai adesea, de un spatiu (cvasi)formal, de un context social impus, de o anumita conduita, de niste restrictii firesti de intimitate (intr-un fel ne exprimam emotiile cu familia, in alt fel cu colegii)
- ideea de ierarhie, de “sef”, poate atrage dupa sine adesea stres, inhibitii, demotivare (managerul care nu are o relatie buna cu echipa sa isi poate chinui emotional angajatii)
Este firesc insa sa ne manifestam emotiile oriunde, indiferent de ceea ce este de facut. Important este sa ni le educam cum se cuvine: sa le asumam, apoi sa le continem.
Multe din trairile noastre negative din viata profesionala si, implicit, din comportamentele noastre nepotrivite in organizatie, isi au, de fapt, radacinile intr-o serie de manifestari timpurii care au devenit tipare atitudinale. “Netratate”, ele imbraca alte forme dar sunt – esential -“aceeasi Marie cu alta palarie”.
Adele B. Lynn, arata acest lucru in lucrarea sa, "Avantajul EQ":
Ganditi-va la un copil de doi ani in mijlocul unei demonstratii de forta la supermarket. Vi-l puteti imagina trantit pe pardoseala, batand dalele cu pumnii si strigand din toti rarunchii cu voce subtire: “Vreau biscuit! Acuma vreau!” Majoritatea adultilor am reusit sa ne ridicam intre timp de pe pardoseala, asa ca nu ne prea mai asteptam sa vedem astfel de comportamente fizice printre noi. Dar tipetele cu “vreau un biscuit, acum!”, se pot schimba foarte usor in: “Vreau raportul! Acum!”
Multe din comportamentele negative din organizatie au in spate emotii toxice atat pentru detinatorii lor, cat si pentru cei din jur, care pot deveni lesne victime ale atitudinii acestora.
Reactiile de frustrare, suparare, accesele de furie, de teama, toate acestea au in spate trairi care sunt aruncate pe scena sociala a vietii de zi cu zi de catre cei care nu le inteleg, nu le accepta si, implicit, nu le pot contine. Desi provocate cel mai adesea de evenimente recente, ele pot lua, precum am vazut, forme care aduc aminte de comportamente vechi, care au intrat deja intr-un firesc atitudinal pentru noi.
Antrenarea inteligentei emotionale – coachingul poate fi de mare folos in acest sens – ne ajuta sa constientizam aceste manifestari, la fel si emotiile care le insotesc, si sa ne schimbam perspectiva asupra acestora. Un alt cadru mental, o noua viziune fata de felul in care reactionam, ne ajuta sa ne purtam mai bine, mai frumos si mai eficient cu noi insine si cu cei din jur.
Iar acest lucru are o influenta pozitiva fundamentala asupra performantei la locul de munca.
Puteti afla mai mult despre acelasi subiect din Avantajul EQ, Adele B. Lynn, ed. CODECS, 2006