fbpx Interviu Work-Life Balance cu Oana Ciobanu, HR Manager, Up Romania | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Interviu Work-Life Balance cu Oana Ciobanu, HR Manager, Up Romania

Dynamic HR este compania care de 5 ani la rand, pune accentul pe unul dintre cele mai puternice elemente motivationale in mediul de business contemporan, si anume grija fata de angajati, organizand an de an, Gala Work-Life Balance, un eveniment unic ce face cunoscute proiectele de well-being si premiaza managerii dedicati unor astfel programe. Interviurile Work-Life Balance au aparut din dorinta de a face si mai cunoscut conceptul de work-life balance si de a sustine elemente importante, precum: nutritia, sportul, relaxarea sau implicarea in comunitate.

Dynamic HR deschide evenimentul Leading Well Being in Organization - 22 septembrie 2016

Oana Ciobanu, HR Manager, Up Romania, este persoana din spatele numeroaselor proiecte de well-being implementate cu succes in cadrul companiei. Printre proiectele implementate de catre Up Romania se numara: „Punem suflet, zi de zi, in valorile noastre!”, „Un gest mic – un suflet mare”,”Cu jocul...nu-i de joaca”, „Imi place echipa in care lucrez!”.

Work Life Balance 2017

Compania Up Romania a fost infiintata in 2002, avand un portofoliu de peste 20.000 de clienti si 700.000 de beneficiari. Up Romania ofera o gama larga de servicii si produse printre care tichetele de masa, tichetele de masa electronice, tichetele cadou, tichetele de cresa, tichetele sociale, tichetele sociale de gradinita, voucherele de vacanta, fiind specializata in solutii prin care angajatorii isi pot simplifica interactiunile, deciziile, procesele si isi pot motiva eficient angajatii.

1.    Ce inseamna work-life balance in viziunea dvs.?

Oana Ciobanu: Din punctul meu de vedere, asa cum spun intotdeauna, sintagma pe care o folosesc francezii pentru a numi echilibrul dintre viata profesionala si cea privata mi se pare mai concludenta. Si spun asta nu pentru ca lucrez intr-o companie franceza, ci pentru ca a vorbi despre “la conciliation vie privée –vie professionnelle”, adica despre concilierea sau armonizarea celor doua pare mult mai realist decat a vorbi de o delimitare de tipul 50/50.

Citeste si: Holcim: Work Life Balance porneste de la obiectivul nostru

Sa ne imaginam situatia in care un angajat trece printr-un eveniment personal care il solicita emotional, cum ar fi imbolnavirea unei persoane apropiate. Este imposibil si nerealist sa consideram ca acesta se va detasa complet de situatie cand va ajunge la job, astfel incat balanta sa arate 50/50. Prin urmare, apare mai degraba necesitatea unei armonizari si a unei “concilieri” care sa-l ajute si la job sa faca fata situatiei din viata personala cum ar fi: consiliere, suport material sau financiar din partea companiei daca este necesar acest lucru, suportul colegilor pentru redistribuirea, pe o perioada determinata de timp, a unor sarcini care-i revin, atitudine empatica si suportiva din partea echipei si a managerului, etc.

Leading to Well Being in Organization - 2016

Pe de alta parte, atunci cand oamenii sunt pasionati de ceea ce fac, le place sa-si rezerve din timpul liber pentru a se dezvolta in directia respectiva. Astfel, sunt oameni pentru care job-ul este o pasiune si il fac cu placere si aloca timp acestei pasiuni inclusiv in afara timpului de lucru. In acest fel se incarcă eficient cu energie pozitiva si simt ca se autodezvolta.

Acestea sunt doua exemple care subliniaza astfel mai degraba nevoia de a armoniza sau concilia viata profesionala cu cea privata astfel incat angajatul sa se simta in echilibru pe toate palierele.

2.    Credeti ca un angajator se poate implica in viata echilibrata a angajatului? Daca da, cum ar putea sa o faca?

Oana Ciobanu: Angajatorul are parghiile prin care poate sa genereze si sa influenteze pozitiv aceasta armonizare sau acest echilibru.

Citeste si: Macromex - Socializarea este cuvântul de bază

Pentru asta, in primul rand este important sa fie constient de faptul ca cea mai importanta contributie la succesul business-ului o are echipa. Rezultatele business-ului nu exista fara o echipa care sa le realizeze, fie ea mare sau mică. Iar o echipa care aduce rezultate inalte este o echipa performanta si in congruenta cu valorile pe care le promoveaza organizatia.

Insa cand vorbim de o echipa performanta nu vorbim de rezultatul singular al unor competente dezvoltate si al corespunderii cu profilul postului, ci si de gradul de implicare a angajatilor, de bunastarea si motivatia acestora si de ceea ce se numeste angajament psihologic organizational.

Prin urmare, daca exista aceasta constientizare la nivelul angajatorului, atunci urmatorul pas este sa isi doreasca sa construiasca si sa mentina o echipa „angajata”. Cu alte cuvinte, este important “sa-i pese” de echipa, de ceea ce se intampla cu ea. Studiile la nivel organizational au aratat ca printre valorile cele mai importante apreciate de angajati la nivel de organizatie se afla grija angajatorului fata de angajati si satisfacerea nevoii de securitate (aceasta din urma fiind inteleasa pe toate planurile: securitatea job-ului, securitatea financiara, securitatea relationala, climat de munca stabil, securitatea fizica, sanatate, etc.)

Si aceasta “pasare” sau grija a angajatorului ar trebui sa se manifeste, din punctul meu de vedere, printr-o orientare catre trei axe importante: identificarea nevoilor echipei si ale valorilor individuale, construirea unui climat organizational favorabil relationarii, autodezvoltarii si autoexprimarii si generarea si implementare de solutii diverse de a raspunde nevoilor identificate.

Citeste si: Work-life balance: Excesul este principala problemă a societăţii moderne

Pe fiecare dintre cele trei axe este importanta stimularea participarii membrilor echipei atat la nivel de feed-back cât si la nivel decizional. Cu alte cuvinte, cine poate spune mai bine decat membrii echipei de ce au nevoie acestia pentru o viata echilibrata? Sau cine poate veni cu propuneri mai bune decat ei pentru a raspunde acestor nevoi?

Un program de tip work-life-balance/work-life-integration implementat de angajator are astfel sanse extrem de mari sa devina un program de succes.

3.    Cat de mult considerati ca activitatea de la locul de munca este influentata de calitatea vietii angajatului?

Oana Ciobanu: Daca vorbim de „calitatea vietii” angajatului vorbim de bunastarea lui fizica, psihica si sociala.

Cum spuneam anterior, un angajat cu performanta in munca nu este doar un angajat cu competente superioare specifice activitatii respective ci si un angajat pentru care exista oportunitatile si cadrul propice care sa-i dea posibilitatea sa aplice competentele respective.

Ce ar insemna cadrul propice? Pe langa securitatea job-ului si cea financiara, care sa-i dea posibilitatea sa „se elibereze de grija zilei de maine”, vorbim de asigurarea armoniei si echilibrului emotional, de respectul si suportul pentru sanatatea lui fizica si psihica, de incurajarea unui climat de munca pozitiv si a unor relatii bazate pe respect si sustinere reciproca, de asigurarea oportunitatilor de autoexprimare, etc.

In concluzie, da, consider ca activitatea de la locul de munca si performanta sunt extrem de mult influentate de calitatea vietii angajatului.

4.    Au existat cazuri in care un angajat a cedat din cauza incapacitatii de a face fata atributiilor sale? Cum s-a manifestat?

Oana Ciobanu: In Up Romania punem un accent foarte mare pe alocarea corecta si echilibrata a sarcinilor si a resurselor pe departamente si la nivel de angajat precum si pe un management al competentelor optim. In acelasi timp, sunt o prioritate pentru noi asigurarea echilibrului si a armoniei intre viata profesionala si cea privata si implementarea de programe si actiuni menite sa incurajeze o viata sanatoasa si un comportament preventiv.

In acest fel toate ne ajuta sa prevenim suprasolicitarea, comportamentele dezadaptive, stresul.

De exemplu, comparativ cu numarul de zile de concediu prevazut legal, compania noastra ofera, in plus, pana la 9 zile de concediu/an, ceea ce inseamna aproape inca 2 saptamani de concediu in plus pe an fata de cel legal.

 

De asemenea, dezvoltam diferite proiecte precum: „O  viata sanatoasa la birou”, „Medical Advisor”, prin care incurajam colegii sa practice exercitii fizice si de relaxare la birou, le oferim posibilitatea de a beneficia de consiliere medicala la birou, prin prezenta periodica a unui medic la sediul firmei care le ofera sfaturi personale dar si referitoare la sanatatea membrilor familiei si multe altele.

5.    V-ati aflat vreodata in situatia de a fi nevoiti sa ii oferiti unui angajat un concediu fortat pentru a se relaxa?

Oana Ciobanu: Avand in vedere politica preventiva si suportiva a companiei Up Romania, nu a fost cazul.

Totusi, pardoxal sau nu, am fost intr-o alta situatie, aceea de a ruga cativa colegi sa-si efectueze concediul atunci cand am constatat ca amanau acest lucru. Ne-au spus ca ei considera ca au multe zile de concediu si ca le place sa vina la birou, argumentand ca se simt bine la job, socializeaza, au prieteni, participa la actiuni diverse, iar acasa s-ar plictisi. In cazul acesta am desfasurat activitati de consiliere pentru a-i ajuta si incuraja sa-si gaseasca modalitati placute de a petrece timpul liber in concediu.

6.    Va rugam sa ne mentionati ce activitati desfasoara angajatii dvs. pentru a se relaxa in momentele tensionate de la locul de munca?

Oana Ciobanu: Politica de sustinere a sanatatii angajatilor in Up Romania prespune actiuni de preventie multiple, astfel incat sa nu ajungem la momente tensionate. Insistam pe respectarea pauzelor, inclusiv a pauzei de masa, pe repectarea programului de 8 ore de munca si descurajam lucrul peste program, sustinem colegii care practica sportul sa participe la competitii sportive, organizam activitati interne pentru promovarea sanatatii prin sport si pentru o alimentatie sanatoasa.

De asemenea, stim ca viata colegilor nostri si performanta lor sunt influentate de echilibrul intern pe care il au, de felul in care problemele personale au impact emotional asupra acestora si de felul in care le gestioneaza. De aceea oferim posibilitatea colegilor de a beneficia de consiliere, de a discuta cu un consilier atat aspecte personale, legate de familie, copii, relatia de cuplu, cat si aspecte legate de imbunatatirea relatiilor cu colegii.

Mai mult decat atat, training-urile pe care le oferim angajatilor Up Romania sunt atat training-uri pentru dezvoltarea competentelor profesionale cat si training-uri pentru dezvoltare personala, care sa-i ajute sa deprinda tehnici de management eficient al emotiilor, de relationare, de comunicare asertiva etc.

Un alt aspect important in cadrul companiei noastre il reprezinta activitatile prin care incurajam autoexprimarea:  exprimarea emotiilor, exprimarea talentelor extraprofesionale si a hobby-urilor, etc. Acestea dau posibilitatea angajatilor sa creeze, sa comunice, sa “se joace”, sa simta, sa se bucure, sa ofere. 

7.    Ce recomandari aveti pentru mentinerea echilibrului intre viata personala si profesionala?

Oana Ciobanu: Nu as avea recomandari mai mult decat am spus pana acum.

Nu cred ca exista retete pentru acest lucru. Consider doar ca exista ingrediente care se pot armoniza perfect astfel incat sa creeze si armonia intre viata personala a angajatilor si cea profesionala.

Iar primul ingredient fundamental ar fi un management orientat atat catre rezultate cat si catre angajati, deschis la inovatie si curajos sa implementeze solutii cu rezultate mai putin palpabile imediat, mai putin concrete, dar care sunt puternice si de durata.

Apoi as spune ca e nevoie de o echipa curioasa si inovatoare care sa vrea sa identifice nevoile angajatilor si apoi, impreuna cu acestia, sa genereze solutii creative, de multe ori non-financiare, care sa ajute angajatii sa atinga echilibrul dintre viata profesionala si cea personala.

Cred cu tarie ca in organizatiile unde exista „pasare”, in care printre valorile promovate se regasesc cel putin una dintre valorile precum solidaritate, responsabilitate, munca in echipa, angajament, implicare, sau similare, iar acestea nu sunt doar comunicate, declarativ, ci sunt si traite activ, acolo exista si echilibru, armonie intre viata profesionala si cea personala.

Articol preluat de pe siteul Dynamic HR

Categorie

În urma unei experiențe plăcute ca voluntar în cadrul acestei companii, am ajuns să fiu coordonatorul Galei Work-Life Balance, de anul... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.