Învățarea. O călătorie fără sfârșit.
Învățarea este o călătorie și, deseori, folosesc o parte din poemul "Ithaca" al poetului grec Cavafy pentru a ilustra mai bine conceptul:
"Pregătindu-te să pornești spre Ithaca, sper ca drumul tău să fie unul lung, plin de aventură, plin de descoperire ... Sosind acolo este ceea ce îți este destinat. Dar nu grăbi deloc călătoria. Mai bine dacă durează ani, așa, vei fi bătrân când vei ajunge pe insulă, bogat cu tot ce ai câștigat pe drum, fără a te aștepta ca Ithaca să te facă bogat." (http://www.cavafy.com/poems/content.asp?cât=1&id=74)
Potrivit dr. Nancy Dixon, "am intrat în Epoca Cunoașterii și noua monedă este învățarea. Este învățarea și nu cunoașterea în sine care este critică. Cunoașterea este rezultatul învățării și este efemeră, având nevoie în permanență să fie revizuită și înnoită."
Dr. Paula Caproni descrie învățarea pe toată durata vieții drept un proces continuu de descoperire și inovație prin care atingem înțelepciunea ce ne permite să luăm decizii pentru care nu există precedente.
În cartea sa, "Turn the ship around", David Marquet face referire la "fabrica de învățare", unde fiecare dintre noi este un produs atunci când învăță și o mașină a fabricii atunci când îi ajută pe alții să învețe.
Îmi aduc aminte de un general manager care a spus că învățarea lui a devenit completă atunci când a absolvit facultatea.
A admite nevoia învățării NU reprezintă o slăbiciune.
Este conștiința de sine, ieșirea din cutiile noastre pentru progresul tuturor. Nevoia de învățare nu încetinește performanța și rezultatele. Dimpotrivă, arată noi modalități de progres și dezvoltare pentru rezultate mai bune.
"Nu știu" sunt cuvinte importante pentru a deschide ușile învățării și dacă liderii spun "nu știu" este mult mai sigur pentru ceilalți să îi urmeze.
Îmi mai aduc aminte de asemenea de un CEO care a participat la un training de negociere de 4 zile cu unii dintre reprezentanții middle management-ului din compania lui. A fost în mod egal activ în toate role play-urile, nu i-a fost teamă să se expună, admitându-și și recunoscându-și nevoia de a învăța și de a se îmbunătăți pe viitor cu privire la un subiect față de care mulți dintre cei care ocupă funcții de management de top și executive s-ar considera cel puțin competenți, dacă nu experți.
Chiar și profesorii învață prin procesul de predare. Profesorii devin elevi, iar elevii devin profesori. Acesta este un proces dinamic și interactiv în care instructorul și audiența își împărtășesc cunoaștere și competențe într-un act comun de învățare și creativitate. Din acest motiv, eu prefer ca, în loc de "predare" să folosesc expresia "oferirea unei experiențe de învățare."
Putem naviga cu toții în călătoria noastră spre Ithaca. De dragul călătoriei și nu pentru destinație.
Pentru o învățare pe tot parcursul vieții.
O urmărire continuă, voluntară și auto-motivată a cunoașterii pentru toți.
Hai să navigăm!