John Bax : ,, Într-o lume a schimbării, este nevoie de mai mult efort să stai neclintit decât pentru a te mișca!''
John Bax este trainer, coach și speaker internațional. Experiența sa este una de invidiat și poate fi considerat un model demn de urmat pentru oricine dorește să-și construiască o carieră în aceste domenii. John este un vechi prieten al Learning Network și, de-a lungul timpului, am purtat cu el discuții cât se poate de variate și de fascinante pe diverse teme legate de proiectele și experiențele sale. Azi, a venit rândul unui subiect care nu doar că ne preocupă pe toți, dar care reprezintă în sine o constantă și un adevăr incontenstabile ale vieții umane la orice nivel : schimbarea. Cu atât mai mult cu cât, în aceste vremuri, schimbarea a căpătat un ritm amețitor și companii și organizații deopotrivă au nevoie mai mult decât oricând să îi facă față, să îi înțeleagă "limba", mecanismele, rațiunile și să o transforme în succes. John este unul dintre cei care nu doar că au înțeles schimbarea, însă ne poate ghida și pe noi restul să o înțelegem, să ne adaptăm ei și să o integrăm atât pe plan profesional, cât și personal.
Doamnelor și domnilor, cu și despre schimbare cu John Bax:
"Atunci când vorbim despre schimbarea unei anumite persoane, trebuie să facem diferența dintre personalitate și comportament. Deși anumite tipare comportamentale pot fi considerate o schimbare, mulți dintre noi am schimbat mai multe comportamente decât ne putem aduce aminte."
Learning Netork: ,, Anumiți oameni nu se schimbă niciodată '' se spune. Ca trainer internațional și coach cu o vastă experiență în subiectul schimbare, care este opinia ta despre această afirmație?
John Bax: Dacă vorbim despre conceptul de schimbare, pot să spun că este prezentă în jurul nostru, dar și în interiorul nostru. Cu toții ne schimbăm, fie că vrem sau nu. Fizic, creștem și, apoi, îmbătrânim. Mental și emoțional, ne maturizăm. Acesta este cursul vieții. Cu toții avem parte de evenimente cu impact emoțional. Pot fi evenimente care ne bucură, ca de exemplu obținerea primului loc de muncă, căsătoria sau momentul în care devenim părinți. De asemenea, putem avea parte de evenimente dureroase, ca o concediere, un divorț sau momentul în care copiii părăsesc casa pentru a trăi pe cont propriu.
Atunci când vorbim despre schimbarea unei anumite persoane, trebuie să facem diferența dintre personalitate și comportament. Deși anumite tipare comportamentale pot fi considerate o schimbare, mulți dintre noi am schimbat mai multe comportamente decât ne putem aduce aminte. Însă, schimbările esențiale ale personalității noastre necesită o perioadă mai îndelungată de timp. Dacă o persoană este colerică, își poate schimba acest tip de comportament, dar acest lucru nu înseamnă că trăsătura sa de caracter s-a schimbat și ea.
L.N.: Care este definiția pentru schimbare?
J. B.: În opinia mea, schimbarea înseamnă trecerea de la un anumit lucru la unul diferit. Iar aceasta implică inevitabil un proces de încheiere și începerea unui lucru nou.
"...când ne reamintim de schimbările cărora le-am făcut față, mulți dintre noi concluzionăm că am învățat, am evoluat și ne-am maturizat atât pe plan profesional, cât și pe plan personal (...) la începutul carierei mele de trainer și coach, m-am concentrat pe dezvoltarea de abilități care ajută invidizii și echipele să aibă rezultate profesionale mai bune (...) cuvântul ,,schimbare'' a devenit o parte explicită, evidentă, a muncii mele.
L.N.: Ce definiție simplă și clară! Dar mulți oameni se tem că schimbarea este sinonimă cu un lucru negativ. Ce le-ai spune acestora pentru a le demonstra că schimbarea nu este o experiență negativă?
J. B.: Mă bucur că ai folosit termenul de ,, mulți '', pentru că sunt anumiți oameni care au nevoie continuă de schimbare, altfel s-ar plictisi sau ar deveni neliniștiți. Însă, pentru alții, schimbarea implică părăsirea zonei lor de confort și acest lucru le induce o instabilitate. Această instabilitate poate deveni o experiență negativă, în funcție de intensitatea sa. Vestea bună este că noi, oamenii, avem puterea de a învinge această instabilitate. Am reușit acest lucru în mod frecvent, chiar dacă nu suntem întotdeauna conștienți de asta. Atunci când ne reamintim de schimbările cărora le-am făcut față, mulți dintre noi concluzionăm că am învățat, am evoluat și ne-am maturizat atât pe plan profesional, cât și pe plan personal.
L.N.: De când ai început activitatea de trainer și coach, asupra cărui aspect te-ai concentrat în proiectele tale?
J. B.: La început, m-am concentrat pe trainingurile pentru angajații din back office și pentru cei care lucrează direct cu clienții, cum fac cei din front office, de exemplu. Apoi am început să lucrez cu supervizorii acestora, și, de-a lungul anilor, pas cu pas, am trecut la nivelul următor, fiind trainer pentru top manangementul și membrii Consiliului Director al companiilor internaționale și al multinaționalelor.
L.N.: Ca trainer și coach, de ce ai ales să abordezi subiectul schimbare?
J.B.: De fapt, la începutul carierei mele de trainer și coach, m-am concentrat pe dezvoltarea de abilități care ajută invidizii și echipele să aibă rezultate profesionale mai bune. La acea vreme, subiectul schimbare a fost mai mult implicit, pentru că participanții învățau și puneau în aplicare noi abilități.
Doar atunci când am decis să mă concentrez asupra trainigurilor de dezvoltare personalizate pentru companii în locul trainingurilor clasice, cuvântul ,,schimbare'' a devenit o parte explicită, evidentă, a muncii mele.
Cele mai multe proiecte personalizate pe care le-am realizat au fost de lungă durată, începând de la 6 luni până la 3 ani. Denumirile acestor proiecte au indicat tranziția ce trebuia a fi făcută, de exemplu: ,,de la vânzări la parteneriat'', ,,de la a pune accentul pe ce se întâmplă în interiorul organizației la expunerea externă'' sau ,,de la competitor local la competitor regional ''.
"Prin acest program, îi îndrumam pe profesori cum să le predea elevilor într-o manieră mai interactivă și, de asemenea, cum să îi învețe lucrul în echipă (...) Conform statisticilor, aproximativ 70% dintre fuziuni nu își ating obiectivele sau chiar eșuează complet. Unul dintre motivele pentru care se întâmplă acest fapt este că se acordă prea puțină sau chiar deloc atenție procesului de schimbare emoțională a angajaților."
L.N.: Care sunt cele mai mari proiecte legate de schimbare?
J. B.: Depinde ce vrei să spui prin mari. Dacă mă raportez la proporțiile schimbării, trebuie să amintesc un proiect la nivel național, în care compania mea din Olanda a fost selectată de Ministerul Educației pentru a veni în spirijinul profesorilor de liceu. Prin acest program, îi îndrumam pe profesori cum să le predea elevilor într-o manieră mai interactivă și, de asemenea, cum să îi învețe lucrul în echipă. Această schimbare a fost recomandată de către Minister și a fost întâmpinată cu multă rezistență din partea profesorilor la acel moment. Mulți dintre ei au considerat acest proiect ca fiind un atac la profesionalismul lor și la autonomia lor în sala de clasă.
Dacă mă raportez la impactul procesului de schimbare, atunci voi menționa un proiect inițiat de Ministerul Sănătății și Sportului din Olanda.
Ministerul a hotărât să închidă instituțiile destinate persoanelor cu handicap mintal și să îi integreze în societate prin traiul în case ale membrilor comunității, dar sub supraveghere de specialitate, bineînțeles. Acest proces a adus o schimbare majoră în mediul de lucru, dar și în rolul asistenților medicali și asistenților sociali din instituțiile care au fost închise.
Dacă vorbim despre rezultate foarte vizibile ale procesului de schimbare, atunci pot spune că am avut mult succes cu un proiect în care am sfătuit partea de top și middle management a unei companii străine, nou intrate pe piața românească. Scopul final a fost dezvoltarea individuală și ca echipă pentru a prelua funcțiile de conducere ale companiei, care până la acel moment erau ocupate de manageri străini. Acest proces a implicat o schimbare importantă pentru manageri care au trebuit să accepte și să își asume responsabilitatea pentru rezolvarea problemelor și pentru procesul decizional.
L.N.: Ce ne poți spune despre un proiect de actualitate ce are legătură cu procesul de schimbare și care este beneficiul pe care acest proiect îl aduce clientului?
J.B.: Să mă gândesc.. Este un proiect despre o fuziune între două companii, una românească și cealaltă străină. Conform statisticilor, aproximativ 70% dintre fuziuni nu își ating obiectivele sau chiar eșuează complet.
Unul dintre motivele pentru care se întâmplă acest fapt este că se acordă prea puțină sau chiar deloc atenție procesului de schimbare emoțională a angajaților. Gândește-te doar la gestionarea problemelor ca insecuritatea locului de muncă, schimbarea procedurilor de muncă și la diferențelor culturale.
Avantajul unui astfel de proiect este că, prin corelarea schimbărilor organizaționale cu procesul emoțional prin care trec oamenii atunci când înfruntă acele schimbări, procesul de schimbare devine mai rapid și generează mult mai puțină frustrare atunci când schimbările au deja loc. Și, nu în ultimul rând, vei pierde mult mai puțini oameni valoroși. Într-o perioadă de frustrare colectivă, cei mai competenți și mai încrezători angajați își dau demisia primii.
Schimbare? Nicio problemă! Poți fi și tu campionul schimbării! Descoperă seminarul și programele pe această temă facilitate de John.
"Cea mai mare provocare a noastră ca indivizi este să ţinem pasul cu acest ritm, din punct de vedere fizic, mental, precum şi din punct de vedere emoțional (...) atunci când lumea din jurul nostru se mișcă mai repede, trebuie să încetinim în interiorul nostru (...) A petrece timp de calitate în fiecare zi nu mai este o opţiune, ci a devenit o necesitate absolută!"
L.N.: Experiența ta și proiectele gestionate te recomandă ca fiind persoana potrivită care să poată răspunde acestei întrebări: Cum putem noi, ca indivizi, să facem față schimbărilor importante care au loc la nivel global?
J.B.: Wow, dificilă întrebare! Trăim într-o lume a schimbării accelerate. Canalele tot mai sofisticate de comunicare ne expun la tot mai multă și mai variată informație. Tehnologia accelerează nenumărate procese. Ce este nou astăzi poate fi depăşit într-o lună sau chiar mai rapid. Cea mai mare provocare a noastră ca indivizi este să ţinem pasul cu acest ritm, din punct de vedere fizic, mental, precum şi din punct de vedere emoțional. Imaginează-ți că oamenii discută deja de ceva timp despre măsura în care vom controla inteligenţa artificială în viitor sau în ce măsură ne va controla ea.
Cum îi putem face față? Utilizând aceleaşi resurse pe care le-am folosit și până acum: ajustarea continuă a modului nostru de gândire şi creşterea flexibilității şi creativității noastre. Trebuie doar să ne mărim viteza, agilitatea și domeniul nostru de activitate. Dacă luăm exemplul roboţilor, putem să rămânem blocați din cauza fricii că aceștia ne vor lua locurile de muncă. Şi da, acest proces este deja în curs de ani de zile și se va accelera în viitor. În loc să ne temem, ar trebui să ne întrebăm cum putem face ca roboţii să fie parte din viaţa noastră de zi cu zi, atât cea profesională cât și cea privată, cum putem colabora cu ei și ce oportunități apar pentru noi atunci când roboţii vor prelua sarcinile noastre de rutină.
Aş dori să adaug un alt lucru important. Există o zicală care spune: ,,Atunci când lumea din jurul nostru se mișcă mai repede, trebuie să încetinim în interiorul nostru''. Oamenii caută în permanenţă un echilibru între acţiune şi odihnă. În lumea din jurul nostru aflată în continuă mişcare, acest lucru a devenit o provocare mult mai mare. A petrece timp de calitate în fiecare zi nu mai este o opţiune, ci a devenit o necesitate absolută!
"...organizația trebuie să devină şi să rămână competentă în schimbare la fiecare nivel al său. Să devină şi să rămână o companie care se poate schimba la fel de repede ca schimbarea în sine (...) Este vorba despre a pune continuu sub semnul întrebării și a îmbunătăți modul în care gândim și cel în care lucrăm."
L.N.: Care crezi că este astăzi şi va fi în viitorul apropiat principala provocare în ceea ce priveşte schimbarea pentru organizații?
J.B.: Organizațiile trebuie se concentreze pe crearea de valoare în fiecare zi. Şi nu mă refer aici la creșterea valorii acţiunilor firmei. Mă refer la a face diferenţa care contribuie la diferenţa decisivă. În contextul acestui mediu aflat în continuă schimbare, înseamnă că organizația trebuie să devină şi să rămână competentă în schimbare la fiecare nivel al său. Să devină şi să rămână o companie care se poate schimba la fel de repede ca schimbarea în sine.
Acest lucru necesită o schimbare de paradigmă în cadrul managementului. Conceptul de ,,Span of Control'' (adică numărul subordonaților unui manager) a devenit desuet. Mai noul conceptul de ,,Span of suport" nu mai este suficient. Anticipare, flexibilitate, agilitate, improvizaţie, creativitate şi inovare sunt cuvinte cheie, acum şi în viitorul apropiat. Este vorba despre a pune continuu sub semnul întrebării și a îmbunătăți modul în care gândim și cel în care lucrăm.
L.N.: Atunci când vine vorba despre schimbare ai un motto, o poveste mai specială sau un sfat pe care îl împărtășești cu colegii tăi, excluzând bineînțeles proiecte tale? :)
J.B.: Da. Mă voi limita la motto-ul meu: "Într-o lume a schimbării, este nevoie de mai mult efort să stai neclintit decât pentru a te mișca!".