LEGO SERIOUS PLAY- instrumentul pentru situațiile de criză
LEGO®, una dintre cele mai îndrăgite jucării pentru copii, a intrat în Boardrooms. Oameni “în toată firea”, inclusiv executivi, se joacă în mod deliberat (Serious Play) pentru a descoperi soluții la provocările cu care se confruntă în ziua de azi organizațiile.
Iar explicațiile și argumentele de afaceri, dar și științifice nu lipsesc!
În funcție de densitatea terminațiilor nervoase și a receptorilor, pentru creierul nostru, mâinile, buzele și limba ocupă cea mai mare pondere. Și exact acestea sunt cele mai solicitate în timpul workshop-urilor cu LEGO® SERIOUS PLAY®.
Cu mâinile, participanții construiesc răspunsul la provocările repetate și din ce în ce mai complexe adresate de facilitator, iar apoi construcțiile - născute din procese mentale conștiente și inconștiente – dobândesc o semnificație nuanțată (storymaking) și sunt împărtășite (storytelling).
Mai târziu, în cadrul unui proces pe care noi îl numim Real Time Strategy, participanții își deblochează noi resurse mentale inconștiente, explorând potențiale scenarii de business în timp real prin simulări cu sistemul creat din piese LEGO®. Astfel, pot lua decizii, pot explora consecințele acestora și înțelege mai bine logica din spatele deciziilor. Tot astfel, pe baza inteligenței colective, participanții ajung la soluționarea unor probleme complexe.
Câteva studii de caz complexe, la nivel global
În cazul în care schimbările sunt foarte frecvente și neașteptate, LEGO® SERIOUS PLAY® este o metodă extrem de utilă pentru dynamic strategizing, așa cum a făcut armata daneză în teatrul de operații din Afganistan. Evident, soldații nu au chef de joacă, vor să-și înfrângă inamicul! Așa că, în funcție de cursul impredictibil al evenimentelor de pe front, liderii armatei daneze au folosit piesele LEGO® pentru adaptarea strategiei la noile realități ale războiului.
Metaforic vorbind, în afaceri, e ca pe front. Până să găsim acele nișe de piață care să ne permită să navigăm într-un Blue Ocean, adresând niște nevoi neîmplinite ale clienților, greu de replicat de competitori pentru o perioadă semnificativă de timp, înotăm într-un Red Ocean, unde competiția face victime.
Un proiect impresionant a fost derulat de partenerul meu danez de business – Trivium, compania de consultanță alături de care organizez de doi ani încoace programul de certificare a facilitatorilor interesați să lucreze în organizații cu metoda LEGO® SERIOUS PLAY®. Vorbim despre deschiderea a 3 fabrici în SUA, Brazilia și China pentru liderul mondial în producția de insulină, compania daneză Novo Nordisk. Prin simulări cu LEGO® SERIOUS PLAY®, cele 3 unități de producție au fost deschise înainte de deadline și sub buget. O performanță după care ar tânji orice CEO și CFO, corect?!
Într-un alt proiect, cu pierderi de milioane de euro pe zi, o platformă offshore de transformare – prea grea pentru a fi ridicată de orice utilaj existent pentru a fi pusă pe apă – a devenit productivă abia după ce 60 de oameni au identificat un număr de 187 aspecte critice în 2 zile, tot cu ajutorul LEGO® SERIOUS PLAY®. Vestea bună este că platforma a devenit funcțională înainte de deadline, în ciuda întârzierilor. Vestea proastă e că managerii de proiect și-au pierdut job-ul...
Ceea am vrut să subliniez cu acest exemplu este că LEGO® SERIOUS PLAY® este un instrument excelent pentru situații de criză, dar este mai înțelept să fie folosit la începutul unui proiect complex, pentru a evita pierderi semnificative pentru organizații.
Un amănunt foarte important de reținut este că fiecare atelier cu LEGO® SERIOUS PLAY® este personalizat pe nevoile clientului. Niciun atelier nu seamănă cu altul. Da, există o serie de tehnici pe care le aplicăm în funcție de context, dar fiecare intervenție are un conținut unic.
„Nu credeam că poate fi atât de greu să te joci cu LEGO®!”
Ceea ce la prima vedere poate părea o simplă joacă, este - pe bună dreptate numită - “joacă serioasă”. Chiar denumirea metodei - SERIOUS PLAY® - poate părea un oximoron, o idee paradoxală. Dar nu este, pentru că procesul este foarte solicitant din punct de vedere mental. Și asta nu o zic eu, ci o spun cei mai mulți dintre participanții la atelierele noastre complexe de strategie de afaceri sau de dezvoltare a echipei, cu durata de 1-2 zile.
Am avut numeroși participanți care, la finalul unui workshop complex mi-au spus:
“Deși nu părea, a fost cea mai dificilă joacă de până acum! Nu credeam că poate fi atât de greu să te joci cu LEGO®!”;
“Atelierul a fost extraordinar, dar mi s-a părut dificil să mă focusez atât de mult timp”;
“Metoda este inovatoare și cere mare putere de concentrare. E mai dificil decât aș fi crezut!”
Prin contrast, pentru participanții cu profil de explorator mental, combinația de concentrare intensă și joacă, generează creativitate productivă și un entuziasm debordant:
“A fost foarte distractiv și valoros! Niciodată nu aș fi crezut că mă pot juca, aducând în același timp în prim-plan subiecte delicate, greu de abordat în discuțiile clasice. În plus, am constatat că joaca serioasă poate genera idei la care nu m-aș fi gândit vreodată!”;
“Modul în care ne-ați sfredelit mințile, mi s-a părut folositor și uimitor!”
Cum a aparut LEGO® SERIOUS PLAY®?
Însăși metoda LEGO® SERIOUS PLAY® a apărut ca răspuns la o situație de criză. Povestea a început în 1996, când compania LEGO® se confrunta cu scăderea dramatică a cotei de piață, în condițiile în care evoluția tehnologică deschidea ofensiva jocurilor video.
Kjeld Kirk Kristiansen, CEO și proprietar al companiei LEGO® din acea vreme, era nemulțumit de rezultatele întâlnirilor cu strategii companiei: în timp ce afacerea LEGO® avea la bază imaginația, modul în care decurgea dezvoltarea unei noi strategii de piață pentru companie era … lipsit de imaginație. În același timp, profesorii Victor Bart și Johan Rooss de la IMD Business School, căutau modalități inedite de a crea strategii de afaceri. Astfel, cei trei au început să lucreze împreună.
În următorii ani, a fost fondată Executive Discovery, o nouă companie în cadrul grupului LEGO®, iar cei doi profesori au reușit să-și continue cercetările în lumea afacerilor folosind piese LEGO® în locul obișnuitelor post-it-uri, table și notițe. Totuși, s-a dovedit că doar piesele LEGO® nu erau de ajuns. În afara unei bune dispoziții generale, ideile strategice se lăsau așteptate. A fost nevoie de expertiza lui Robert Rasmussen, director al LEGO® Education, și a lui Per Kristiansen, Directorul Executive Discovery, pentru dezvoltarea unei metode care să ofere rezultate palpabile în afaceri.
În 2001, procesul a devenit viabil, fiind recunoscut ca o metodă de gândire, comunicare și rezolvare de probleme complexe în grup.