Mirela Minciu: Când eram mică, nu știam ce carieră să aleg, dar acum știu să ofer consiliere în carieră
"Sunt ca voi ceilalți, dar și puțin diferită...", spune Mirela despre ea însăși.
Fiecare dintre noi are câte o caracteristică a sa și numai a sa, care ne face ochii să strălucească atunci când vorbim, să ne înseninăm și să înflorim brusc asemeni unei flori hrănite de soare, să ne dăm deoparte scuturile și să fim noi înșine în toată splendoare sa. La Mirela, am observat toate acestea odată ce a început să vorbească despre ceea ce face. Înainte de acest interviu, atunci când mă documentam, am găsit la una dintre descrierile ei acestea: 17 ani de experiență în People Development. 15 ani experiență HR Management. 14 ani experiență ca Trainer. 13 ani în Assessment & Development Center. 11 ani experiență de Consultant. 10 ani experiență ca Business Developper. 7 ani experiență în Business Management. Date impresionante care pot rezuma perfect cariera unui om.
Însă, ajungând să vorbesc cu Mirela, mi-am dat seama că toate acestea pălesc și că cea mai bună descriere care i s-ar putea face ar putea fi rezumată simplu, dar atât de relevant la: ascultați-o vorbind despre ceea ce face. Așa că, vă invit să o ascultați!
...este vital ca particularizarea să apară în training (...) știu pe propria-mi piele cum este să nu ai la dispoziție instrumentele potrivite în munca ta (...) Am luat ceea ce nu mi-a plăcut și am încercat să transform totul în variante cu adevărat utile și, mai ales, practice.
Learning Network: Făcând documentarea specifică fiecărui interviu, un anumit lucru din ceea ce oferi pe piața de training și consultanță din România mi-a atras în mod special atenția. Anume, ''Resurse de training''.
De aceea, te rog să ne spui care sunt acele elemente de plus valoare pe care ''Resurse de Training'' le aduce pe piața de gen din România?
Mirela Minciu: Întotdeauna, ceva lipsește. De obicei, în acest domeniu, și nu numai, factorii critici sunt reprezentați de timp și bani. Cu toate acestea, nevoia de training, de învățare și dezvoltare există și ea trebuie satisfăcută. Și nu oricum! De aceea, Resurse de training reprezintă spațiul care oferă cea mai largă gamă de instrumente pentru cei care au o asemenea nevoie, indiferent de context. Oferim designuri de cursuri și instrumente de învățare (kituri pentru workshopuri, training reproductibil, jocuri, colecțîi de activități, simulări de business, de vânzări, etc, e-learning, e-book-uri, exerciții), ce conțin toate informațiile necesare trainerilor, managerilor și facilitatorilor pentru a le putea folosi, fără a fi nevoie de certificări suplimentare. Iar valoarea noastră constă dintr-o observare practică și aplicată a pieței în care am observat existența unui număr mic de astfel de instrumente, precum și caracterul lor general sau unilateral. Noi oferim atât posibilitatea de diagnoză, cât și cea de intervenție, atât la nivel organizațional, cât și uman. Iar regula noastră de bază este aceea de a oferi diversitate, pentru că este esențial să poți corela instrumentul sau instrumentele folosite cu specificul proiectului. Este ceea ce, în definitiv, creează acel avantaj competitiv căutat de toată lumea și, de aceea, îmi încurajez toți potențialii clienți să își comunice cât mai deschis nevoile pentru a le oferi o experiență particularizată. Știu, poate nu este benefic din punct de vedere al vânzărilor, rămân un om de consultanță (zâmbește). Însă, este vital ca particularizarea să apară în training. Încurajez asta prin toate serviciile și instrumentele oferite, motiv pentru care și agenda noastră anuală are un grad înalt de flexibilitate. Tocmai pentru că, în opinia mea, valoarea pe piață îți este dată de modul în care știi și poți să te adaptezi și să satisfaci în mod particular nevoile clienților tăi.
L.N.: Cum au apărut Resurse de training?
M.M.: Din nevoie! (râde) Am pornit din psihologie și, până în 2009 când am devenit antreprenor, am fost manager de HR. M-am lovit de ceea ce se lovesc și alții acum, am testat și știu pe propria-mi piele cum este să nu ai la dispoziție instrumentele potrivite în munca ta, să nu ai buget suficient, deși îți dorești să faci atâtea, să nu ai cine să te ghideze pentru asta sau să nu găseșți ceea ce ai nevoie tu, nu altul sau altă companie. Așa am descoperit resursele de training, le-am folosit, am trecut apoi în consultanță, am muncit și încă muncesc să creez alternativa potrivită pentru aceste nevoi. Am luat ceea ce nu mi-a plăcut și am încercat să transform totul în variante cu adevărat utile și, mai ales, practice. Pentru că teorie oferă multă lume, mai puțin practică și acele opțiuni cât se poate de oneste și adaptate care să satisfacă cu adevărat diversitatea de nevoi și cerințe ale tuturor actorilor pieței de training.
Cred cu tărie că orice om are nevoie de propria călătorie inițiatică de autodescoperire...are dreptul (chiar este dator) să încerce, să facă alegeri și să se răzgândească (...) am găsit soluția! Am reușit să aduc în România soluții de evaluare și dezvoltare (...) Altă cale nu există dacă îți dorești cu adevărat să oferi servicii și instrumente de calitate
L.N.: În munca ta de trainer și de consultant, cât este viziune, cât muncă asiduă cu reguli...draconice, cât creație, cât talent și cât...noroc? Care este cea mai importantă regulă de la care nu te abați și care este cea mai importantă lecție pe care dorești să o împărtășești celor cu care lucrezi, colegi, parteneri și clienți deopotrivă?
M.M.: Uite, o să îți spun ceva despre mine care nu știu dacă sau cât "dă bine". Însă, este parte din ceea ce eu sunt acum. Când eram mică, nu știam ce carieră să aleg, dar acum știu să ofer consiliere în carieră. (râde) Paradoxal, nu? La prima vedere. Una extrem de superficială sau tributară unor modele și convenții asupra succesului care nu fac decât să ne apese și să distorsioneze realitatea. Cred cu tărie că orice om are nevoie de propria călătorie inițiatică de autodescoperire, de autoînvățare. Și, în toată această călătorie, are dreptul (chiar este dator) să încerce, să facă alegeri și să se răzgândească dacă constată că ceva nu îl reprezintă și, cel mai important, să învețe ce îi place și, mai ales, ce nu îi place pentru că, mai târziu, aceste lecții se vor dovedi cele care vor face diferența în viitorul lui, în ce va deveni, ce va face și mai ales cum și cu ce va face. Da, nu neg, poți avea succes și face ceva ce nu te reprezintă și nu îți place neapărat. Dar eu cred că, într-un asemenea caz, numai succes nu mai este, atât timp cât nu te bucuri de ceea ce faci și nu ești tu acolo. De aceea, regula sau viziunea mea este aceea de a nu face sau oferi celorlalți ceea ce am descoperit că mie nu îmi place, așa cum spuneam și mai sus.
Pe scurt, ca să fiu și mai explicită, când eram studentă sau masterandă la Facultatea de Psihologie la Universitatea București, nu îmi plăceau cursurile teoretice, însă mi-au plăcut cursurile practice. Iar acum ofer resurse de training experiențial. Când eram psiholog și consultant în recrutare, am înțeles nevoile diferite ale clienților și profilurile oamenilor, dar nu înțelegeam ce se întâmplă cu noii angajați din companii. Apoi am devenit HR Manager. De-a lungul celor 15 ani cât am fost HR Manager, mi-am dorit să fac proiecte de eficientizare, de evaluare, de dezvoltare, dar nu erau mereu bugete. Așa că am găsit soluția! (zâmbește) Am reușit să aduc în România soluții de evaluare și dezvoltare la îndemâna organizațiilor, managerilor, consultanților, oferind transparență și înlăturând barierele bugetului. În plus, sunt și experiențiale!
L.N.: Cum ai caracteriza evoluția pieței româneșți față de conceptul și oferta reprezentate de ''Resurse de Training'', din punctul de vedere al deschiderii și accesării?
M.M.: În toți acești ani, ce în curând vor forma un deceniu, am experimentat multe, însă, per ansamblu, pot spune că este o evoluție uriașă a pieței româneșți în acest sens. Iar asta pentru noi reprezintă o provocare suplimentară. Piața s-a rafinat, a căpătat experiență, își cunoaște mai bine nevoile și cerințele sunt pe măsură. De aceea, ca și învățarea, ''Resurse de Training'' reprezintă un proiect în permanentă schimbare, adaptare și dezvoltare, dinamica lui fiind direct proporțională dinamicii pieței. Altă cale nu există dacă îți dorești cu adevărat să oferi servicii și instrumente de calitate și care să fie la modul real folositoare.
Nu ne-am dorit și ne dorim să fim în competiție cu experții și practicanții L&D și HR, indiferent de proiectele lor. Dimpotrivă! Ne dorim să le fim un suport și un partener viabil care le oferă un spațiu accesibil și important unde să își poată expune, promova și dezvolta activitatea. (...) asemenea dragostei, nici învățare cu forța nu se poate.
L.N.: Cum intenționezi să dezvolți în viitorul imediat și îndepărtat ''Resurse de Training''?
M.M.: De unde știi?! (zâmbește) Pentru acest an, eu și colegii mei avem planuri extrem de ambițioase. Ne dorim ca ''Resurse de Training'' să devină o platformă complexă și de referință pentru L&D-ul și HR-ul din România, care să reunească toate aspectele și instrumentele esențiale ale acestor domenii și în care să se expună oferte dintre cele mai variate ale celor care activează în ele. Nu ne-am dorit și ne dorim să fim în competiție cu experții și practicanții L&D și HR, indiferent de proiectele lor. Dimpotrivă! Ne dorim să le fim un suport și un partener viabil care le oferă un spațiu accesibil și important unde să își poată expune, promova și dezvolta activitatea. Cât despre viitorul îndepărtat, ce pot să spun de pe acum, este că nu ne vom abandona metodelor în care credem și, în mod sigur, vom continua să ne adaptăm cerințelor și nevoilor pieței căreia ne adresăm.
L.N.: În cei 17 ani de experiență în domeniul People Development, care consideri că este cel mai important factor care poate duce la dezvoltarea umană?
M.M.: Sunt mulți și în toți acești an am avut norocul să trăiesc diverse situațîi sau contexte din care am învățat enorm. Pentru că da, oricât de banal sau de redundant ar părea, învățarea stă la baza dezvoltării. Învățarea este motorul și nu ar trebui niciodată să îl oprim. Bineînțeles, sunt mulți factori care concură la ea sau o condiționează, de aceea, o să numesc ceva ce, lăsând deoparte situațiile particulare sau deosebite, consider a fi definitoriu. Disponibilitatea sau deschiderea la învățare! Pentru că, asemenea dragostei, nici învățare cu forța nu se poate. Sau se poate, însă nu se mai poate numi învățare și numai către dezvoltare nu cred că poate conduce ea.
L.N.: Cât de importantă este învățarea pentru o companie? Contează mărimea acesteia și/sau domeniul specific sau, atunci când vorbim de învățare, vorbim de un ''limbaj universal'? Ca reprezentant al unei companii, ce ar trebui să consider a fi promordial, profitul sau învățarea?
M.M.: Ambele. Însă ambele într-un tandem sănătos în care se înțelege extrem de bine rolul fiecăruia. Evident, o companie poate să aibă profit și încă unul foarte mare, chiar dacă nu apreciază foarte tare învățarea. Așa cum o companie centrată pe învățare și dezvoltare continuă în acest sens poate fi una mai puțin norocoasă în privința profitului. Însă, din experiența mea, pot să spun că primul caz este unul temporar și că, mai devreme sau mai târziu, că vrea sau nu, orice companie trebuie să acorde atenția cuvenită învățării. Cu atât mai mult într-o lume competitivă și într-o permanentă schimbare cum este cea actuală. Învățarea presupune o investiție în resorturile cele mai fine și mai puternice, oamenii. Cei care, în final, fac diferența de la o companie la alta. Sunt multe companii care produc, de exemplu, mășini de spălat. Dar sunt puține care și-au făcut un renume, și-au creat un brand, au profituri considerabile. Iar acolo învățarea are un cuvânt de spus. Ea este cea care îi ajută să fie mereu cu un pas înaintea concurenței. Este simplu după părerea mea. Vrei să ai un loc în față, vrei să fii cu un pas înainte și să ai un viitor. Investește în învățare. E o investiție care niciodată nu dă greș.
Poți pleca la un drum fără să cunoști traseul și să ai pretenția că nu te vei rătăci și totul va merge strună? (...) Nu există o măsură universală, mai ales atunci când vorbim de evaluare și dezvoltare și, în speță, de învățare (...) Câte și ce nevoi acoperă aceste instrumente și ce soluții reprezintă ele?
L.N.: Ai creat și conduci în cadrul business-ului tău un Assessment & Development Center. Oamenilor în general le este cam teamă sau sunt circumspecți față de orice presupune o evaluare. Că vorbim aici de oameni ca entități singulare sau de companii, de ce un Assessment Center poate și trebuie să devină o parte integrantă și absolut necesară oricărui business?
M.M.: Da, oamenii, în general, se tem de evaluări. Este și un resort psihologic și mai vorbim aici și de influența unei anumite mentalități tipice acestei zone, dar care, sunt fericită să constat, ușor, ușor este lăsată în urmă. Poți pleca la un drum fără să cunoști traseul și să ai pretenția că nu te vei rătăci și totul va merge strună? Poți să schimbi ceva dacă nu știi de unde pleci, care îți sunt punctele forte și, mai ales, cele slabe? Poți să vezi cât ai evoluat- dacă ai evoluat!- dacă îți ții ochii și urechile acoperite? Eu, din experiența mea ce însumează peste 10.000 de teste aplicate (de personalitate, inteligență, abilități comerciale, inteligență emoțională, motivație etc) și assessment centere susținute pentru luarea unor decizii strategice pentru companiile cu care am lucrat, cum ar fi avansare, talent management, selecție, etc., știu că nu și, mai devreme sau mai târziu, și acele companii mai...circumspecte sau mai puțin deschise constată acest lucru și ajung la concluzia că un astfel de instrument nu este doar unul cât se poate de natural, ci și indispensabil, devindu-le cel mai de încredere partener.
L.N.: Care sunt cele mai mari provocări pentru un Assessment & Development Center? Și cum faci să armonizezi toate diferențele inerente pe care fiecare situație și entitate le aduc cu sine odată cu fiecare assessement?
M.M.: Un Assessment & Development Center cu adevărat eficient și de succes pentru cei care apelează la el constă în metodele folosite și aplicate și, așa cum făceam referire și mai sus, la un element esențial: particularizarea!! Nu există o măsură universală, mai ales atunci când vorbim de evaluare și dezvoltare și, în speță, de învățare. Acesta este un principiu pedagogic și psihologic de bază, astfel că cea mai mare provocare și soluția deopotrivă constau în particularizarea pe fiecare situație și entitate și crearea în timp a propriilor metode și instrumente, verificate și validate prin practică, nu teorie, care să reprezinte cu succes abordări și entități cât mai complexe și diverse. De aceea, am ajuns în prezent la deținerea unui portofoliu de peste 500 de instrumente de evaluare, cursuri, business games și business simulation. Multe, puține? Nu acest aspect este cel mai important, ci răspunsul la următoarele întrebări esențiale atunci când faci ceea ce eu și colegii mei facem: Câte și ce nevoi acoperă aceste instrumente și ce soluții reprezintă ele?
...în fiecare secundă pe care mi-o petrec, pot fi eu însămi, Mirela Minciu, făcând ceea ce știu și îmi place (...) Într-o călătorie, nu ajungi la destinație doar dintr-un pas.
L.N.: Mirela, care este cea mai mare realizare a carierei tale?
M.M.: Este aceea că pot fi autentică în ceea ce fac. Că, în fiecare secundă pe care mi-o petrec, pot fi eu însămi, Mirela Minciu, făcând ceea ce știu și îmi place. Nu este ceva la care să putem ajunge ușor și nu pentru că ne-ar lipsi autenticitatea, însă, știm cu toții, este greu să o și manifești și să ți-o păstrezi într-o lume în care, inerent sau nu, există tot felul de condiții, de impuneri, de compromisuri și câte și mai câte. Iar dacă mai vorbim și de o afacere, afacere pe care ți-o doreșți, evident, profitabilă și durabilă, atunci lucrurile devin și mai... dificile.
L.N.: Dar cea mai importantă realizare a business-ului tău?
M.M.: Eu cred că, asemenea fericirii, și acea mare și importantă realizare e formată dintr-o multitudine de altele mai mici. Într-o călătorie, nu ajungi la destinație doar dintr-un pas. Cam așa cred eu că este și cu această mare realizare. (zâmbește) De aceea, pot răspunde la această întrebare spunând că cea mai mare realizare a business-ului meu constă în numeroasele realizări mai mici, aparent neimportante, pe unele nici nu le-am considerat realizări la vremea respectivă.
L.N.: În opinia ta, dezvoltarea unui specialist se face prin.......și cu.......?
M.M.: Prin continuitate și cu încredere, multă încredere că și acolo și în momentele în care pare că ai pierdut azimutul, există o soluție pe care ești capabil să o găsești.
L.N.: Care sunt planurile tale de business pentru viitorul apropiat?
M.M.: În afară de ceea ce v-am mărturisit mai sus, o să mai adaug ceva care, dacă vrei, reprezintă și principiul în sine după care mă ghidez în ceea ce fac. Deschidere permanentă către orice posibilitate și dorința de a acoperi, cu ceea ce știi să faci cel mai bine, cât mai multe nevoi existente pe piață într-un mod cât mai specific, adaptat și practic. De aici, s-au născut și cele mai noi cursuri pe care le susțin: Psihologia Vânzărilor în Turism, Retail, HoReCa, Servicii B2C, Program Experiential pentru Traineri și Facilitatori, Psihologia pentru HR și Manageri NonPsihologi.
L.N.: Mesajul tău pentru cititorii Learning Network este...
M.M.: Nu încetați niciodată, indiferent de vârstă, să vă cultivați resursele interioare. Vă mulțumesc.