fbpx Nicolae Barbu: importanța analizei de credit pentru companii | Learning Network Mergi la conţinutul principal

Nicolae Barbu: importanța analizei de credit pentru companii

Pentru a oferi cititorilor Learning Network și comunității de L&D informații suplimentare cu privire la cursul dvs vă propunem următorul interviu.

Learning Network: Cine sunteți dvs., domnule Nicolae Barbu?

Nicolae Barbu: Sunt unul dintre românii ce încă se încăpățânează să rămână în România și să-și dovedească că a meritat, în pofida zecilor de semnale ce favorizează contrariul. Mai sunt soț, tată, prieten când nevoia de atenție antreprenorială îmi permite. În ultimul rând, sunt un antreprenor ce se luptă să livreze servicii unice („vaci mov”) în care pe primele planuri pune rezultatele și comunicarea. Mă consider un spin-off al mediului corporate (bancar, de audit, consultanță, training) din România.

Cum v-ați început cariera? Cum ați ajuns să susțineți cursuri?

Nicolae Barbu: Prima experiență profesională o am de la 18 ani când am vândut ziare în intersecții în București, deoarece doream să am independență financiară și să învăț să vând, a meritat. Cariera, ca fost urmăritor al unui astfel de țel „carieră” consider că am început-o după absolvirea facultății în anul 2007 cu un domeniu încă drag mie, cel a pieței de capital prin autorizarea ca ASIF și angajarea la unicul SSIF cu acționariat 100% românesc (și la acest moment). Au urmat alte „îndrăgostiri” profesionale printr-o experiență de audit comercial/ bancar într-un BIG4 (cel mai mare la acel moment). Folosind experiențele anterioare, am ajuns să-mi descopăr dragostea profesională în domeniul bancar pe segmentul de creditare companii (dimensiuni medii, corporate). În cadrul băncii (prima din România la acest moment), am avut și oportunitatea să livrez traininguri financiare, livrările acestora oferind satisfacții profesionale mult peste media altor activități specific bancare. Am ieșit din domeniul bancar, devenind business angel, membru fondator al unui IFN, VirtualCFO al unui grup de comerț cu peste 10 milioane de euro cifra de afaceri, însă livrând și oferind doritul know-how actualizat și relevant în privința analizei companiilor și a soluțiilor de finanțarea pentru acestea, nu doar a soluțiilor bancare.

Ce reprezintă activitatea de formare pentru dvs.?

Nicolae Barbu: Reprezintă activitatea ce îmi aduce cea mai mare satisfacție profesională directă, contactul și interacțiunea și know-how-ul transferat participanților echivalez cu un multiplu mare de dosare de creditare ce le facilitez. Mai simt că reprezintă return-ul și contribuția mea către societate cu o parte din cele ce aceasta mi le-a oferit. Aș fi ipocrit să nu recunosc că reprezintă și o sursă de venit, însă nici pe departe să fie una de bază/ principală.

Ce este important de știut despre profesia de analist credite companii? Cum este diferită de analist credite bancare?

Nicolae Barbu: Profesia de analist credite este una ce solicită: etică, cunoștințe, nevoia de învățare continuă, o inteligență cel puțin de nivel mediu. Este important de știut că „analiză credite sau companii” este o profesie de nișă, numărul total al specialiștilor din domeniu (conform datelor oficiale primite de la INSSE) este de aprox 40.000 de persoane din care aproximativ 10-15% sunt activi în domeniul bancar. Mai este important de știut că salariul mediu net pe această poziție este cu +40% mai mare versus cel mediu pe economia națională (sursă date tot INSSE). Creditele pentru companii pot fi și comerciale (creditul acordat de furnizori companiilor partenere, clienților) sau chiar fiscale (de exemplu, când faci o eșalonare sau amâni plata dărilor).

În momentul în care te referi la expresia „analist credite bancare” te referi la sumele pe care banca ți le oferă pentru a-ți satisface nevoile, în schimb tu te obligi să rambursezi suma primită și să recompensezi și prin dobândă. Analistul de credite bancare poate acoperi atât segmentul de companii (persoane juridice = PJ), cât și cel de retail (persoane fizice = PF). Provocările mai mari sunt pe segmentul companii, acesta fiind cel abordat de noi în cadrul cursului.

Care este structura cursului? Ce învață participanții?

Nicolae Barbu: Aș începe cu precizarea că pentru anul 2022, cursul se livrează doar online (Zoom) cu 2 opțiuni de participare (dimineața, în intervalul orar 9.30-13.30 sau seara, în intervalul orar 17.00-21.00, de luni până vineri) și pentru sesiunile rămase mai sunt disponibile doar un număr de 48 locuri. Cursul are o structură de 70 ore, livrabile în sesiuni de câte 4 ore/ zi, pe durata unei luni. Cele 70 ore acoperă 49 ore de activități practice și 21 ore de curs/ teorie. Principalele lucruri pe care ar urma să le deprindă sunt:

  • să aplice programul de cunoaștere a clientelei;
  • să pregătească documentația de credit pentru analiză;
  • să analizeze caracteristicile de risc ale clientului;
  • să analizeze caracteristicile de risc ale tranzacției;
  • să elaboreze recomandări de creditare justificate;
  • să întocmească rapoarte.

Este un curs intens ce necesită multe ore de formare? Care este standardul de formare în domeniu?

Nicolae Barbu: Considerăm că este curs de o medie intensitate, sunt alte repere (ce abordează parțial din temele cursului nostru) și cu +100 ore. Focusul ne-a fost să finalizezi acest curs cu partea practică necesară profesării deja dobândită, urmând doar să-ți aprofundezi și validezi cele învățate din practică.

Fiind un curs de perfecționare, acreditat sub umbrela Ministerului Muncii și Educației, standardul este unul ridicat impus de cerințele legale. Probabil acesta este și motivul pentru care în acest moment este singurul cursul autorizat din România ce oferă certificat de absolvire recunoscut național și internațional.   

Cine beneficiază de acest curs?

Nicolae Barbu: Deși titlul acestuia te poate ghida spre ideea de beneficiari direcți focusat doar pe cei ce au tangență cu domeniul bancar însă structura și extinderea conținutului oferă relevanță și know-how aplicabil concret și antreprenorilor, brokerilor de credite/ companii/ bursă, fondurilor de investiții, celor din consultanță sau din multe alte domenii financiare. Prin versatilitate, acest curs se pretează atât persoanelor fizice, cât și pentru cei care reprezintă companiile. Toată expertiza o punem în slujba celor care vor să evolueze și să-și lărgească orizontul către colaborări și remote (la distanță) cu diverși angajatori și/ sau noi parteneri, bancari sau nonbancari.

Cum se îmbunătățește activitea unei companii care analiști de credite companii? Care sunt riscurile la care se supune o companie care nu acordă importanță acestor aspecte?

Nicolae Barbu: Cele mai dese îmbunătățiri am observat că acoperă:

  • creșterea productivității datorită know-how-ului dobândit;
  • creșterea competitivității companiei, reducând pierderile și nevoia de supervizare; aceste beneficii se vor transfera și către o mai bună experiență oferită clienților;
  • perfecționarea în domeniul sau pe segmentul abordat de curs;
  • creșterea adaptabilității angajaților datorită noilor cunoștințe, implicit reziliența companiei;
  • posibilitatea acoperirii, din intern, a nevoilor de promovare și delegare, pregătirea pentru noi responsabilități, îmbunătățirea structurii organizaționale și a employer brandingului;
  • motivarea și fidelizarea/ retenția angajaților, venind ca o recunoaștere a rezultatelor acestora și a faptului că sunt valoroși și importanți pentru organizație.

Aș răspunde la a doua întrebare cu o posibilă deja clasică discuție între un Director financiar (CFO) și unul general (CEO) într-o companie:

CFO: „Ce facem dacă investim în formarea angajaților și aceștia pleacă?”

CEO: „Dar ce facem dacă nu investim și totuși rămân?”

Cine înțelege riscurile rămânerii în afara pieței, înțelege și faptul că un cost financiar cu formarea este clar compensat de avantajele competitive ce-ți sunt generate.   

Ce învață un participant la curs, care nu este învățat în practică? Cât timp economisesc astfel?

Nicolae Barbu: Învață și dobândesc un dosar complet de analiză solicitare de finanțare, flux ce permite să învețe la 360 grade „sufrageria” internă a unei bănci, dar și modul în care un client obișnuit se pregătește și livrează informațiile. Cursul abundă de abordări practice, toate ancorate în realitatea zilelelor noastre.

În final, învață să facă o analiză, doar a unei companii sau a unei solicitări de credit, structurată a unei firme, având firul roșu/ sursele de informații/ indiciile de intrepretare a datelor publice și private ale firmei.

Investind cele 70 de ore în curs, aș estima că economisesc o viață de testări din care în majoritatea cazurilor rămâne cu întrebarea (nu și răspunsul), oare ce a vrut să întrebe banca aici și de ce întreabă tocmai asta?. În plus, chiar dacă înveți ceva, domeniul financiar-bancar este unul foarte dinamic și s-ar putea să nu mai fie 100% relevant la momentul în care dorești să folosești acele cunoștințe. Noi actualizăm în mod constant cursul să reflecte cele mai noi tendințe validate și implementate în piață de cele +20 bănci partenere.

Există un ROI al participării în astfel de cursuri?

Nicolae Barbu: ROI-ul, din păcate, nu surprinde elementele nonfinanciare de care beneficiezi și calitatea și numărul acestora este ridicat. Pentru a răspunde concret la întrebare ROI-ul, ca aspect financiar calculat ca venituri potențiale pe o lună versus nevoia de investiție financiară în curs, este unul supraunitar. Din anunțurile de angajare ca „analist de credite” se poate valida că salariul mediu brut oferit este în jurul a 5.000 lei net/ lună și investiția în curs este în medie a 3.500 Lei. Astfel că ROI-ul, calculat pe o lună, este de +140%; investiția dvs. financiară se amortizează din prima lună ca potențial viitor angajat în domeniul bancar.

Informația poate fi aplicată în orice companie sau presupne și schimbări de procedură?

Nicolae Barbu: Informația dobândită poate fi folosită atât la nivel individual, cât și în folosul companiei. În puține cazuri utilizarea informației nu necesită schimbări de procedură, mai ales în firmele corporatizate. Dacă nu ar fi necesare schimbări, ar însemna că participantul la curs doar și-a bifat cele știute și le știa corect. Nu am avut până acum astfel de situații, dacă vor există respectivii garantați vor primi oferta să ne devină colegi pe partea de training în proiect.

Oferiți și consultanță în acest domeniu?

Nicolae Barbu: Da, oferim consultanță (mai concret facilitare = suntem plătiți de client și nu brokeraj = plătiți de bancă) pe facilitarea de credite și structurări/ implementări de cursuri de formare/ specializare profesională. Cei +15 ani de istoric profesional financiar și cei +10 de formatori/ traineri, alături de faptul că încă suntem activi pe ambele segmente la acest moment, ne ajută să oferim o consultanță relevantă și să actualizăm conțintului trainingului să surprindă corect abordările medii ale domeniului.

Cum arată (pe scurt) un astfel de proces de consultanță?

Nicolae Barbu: Foarte pe scurt, fluxul este:

a) scan 360 grade solicitând servicii pentru invalidare existență riscuri (etice/ financiare/ reputaționale);

b) întâlnirea cu clientul (de obicei, online);

c) identificarea nevoilor reale/ concrete și a top 3-urilor acestora dpdv a importanței și urgenței;

d) emitere ofertă comercială;

e)  deschidere colaborare și livrarea celor asumate cu emitere de rapoarte săptămânale;

f) închidere colaborare odată atinse obiectivele;

g) follow-up ulterior pentru validarea menținerii sau îmbunătățirea rezultatelor (construire study case-uri).  

Ce vă doriți pentru clienții dvs. și pentru participanții la cursuri?

Nicolae Barbu: Ceea ce mi-a inoculat în subconștient unul dintre foștii angajatori și anume să dețină atât know-how practic și imediat aplicabil încât să-și facă viața lor și a celor din jur mai bună și fericită și, în final, partea financiară să fie una care doar îl finanțează și nu-l compactează, inhibă (nu să trăiască pentru a lucra). Am convingerea că acestea se pot atinge doar prin educație la fel cum consider, avându-mă pe mine ca și study case, că educația este o nevoie constantă și care te poate diferenția instant dintr-un eșantion de comparație.

Care a fost cel mai neaștepta feedback pe care l-ați primit de la un participant?

Nicolae Barbu: Unul dintre participanții la un curs financiar tailor-made pe un client corporate mi-a scris cu CEO-ul companiei (în CC) că în urmă cursului el personal este mai sănătos (eliminând din stresul nejustificat) și fericit, reușind să își mai ușor taskurile deoarece și-a validat că este o persoană, care „știe și știe cât știe”, până la curs era cineva care credea că „știe, dar nu știa cât știe”. Având acest curaj a propus anumite modificări în companie, care datorită modului în care au fost expuse și susținute cu convingere de el, ce o parte s-au implementat, altele se analizau și că a reușit să le facă și altor colegi viața profesională mai sănătoasă și fericită.

Nicolae Barbu este trainerul cursului de perfecționare „Analiză credite companii", acreditat ANC.

Categorie
Echipa Learning Network

Learning Network este terenul de joacă al celor care cred în puterea învățării, sunt curioși să își descopere limitele și își doresc să obțină... vezi profilul complet

Adaugă comentariu nou

Text simplu

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
  • Adresele Web și E-mail sunt transformate automat în legături.