Rezolvarea problemelor și luarea deciziilor într-un mod mult mai eficient!
Rezolvarea problemelor și luarea deciziilor sunt două abilități foarte importante în lumea business-ului. Rezolvarea problemelor implică adesea luarea deciziilor, iar luarea deciziilor este deosebit de importantă pentru management sau leadership, de aceea există procese prin care ne putem îmbunătăți calitatea luării deciziilor.
Pentru unii dintre noi, luarea deciziilor este ceva natural, ce nu implica un efort prea mare, dar de cele mai multe ori, cei ce stăpânesc luarea deciziilor, necesită îmbunătățirea calității acestora și invers. Soluționarea problemelor și luarea deciziilor se află în simbioză și fiecare dintre cele două necesită creativitate în identificarea și dezvoltarea opțiunilor, pentru care tehnica de brainstorming este deosebit de utilă. De asemenea, modelul și exemple de analiză SWOT, gratuite și șablonul de analiză PEST, pot fi foarte utile.
Acestea te ajută în luarea deciziilor și la rezolvarea problemelor. Analiza SWOT ajută la evaluarea puterii unei companii, a unei propuneri de afaceri sau a unei idei, iar naliza PEST ajută la evaluarea potențialului unei piețe.
O bună luare a deciziilor necesită un amestec de abilități cum ar fi dezvoltarea creativă și identificarea opțiunilor, claritatea judecății, fermitatea deciziei și implementarea eficientă. Ce poți face pentru a-ți dezvolta aceste abilitați?
1. Definește și clarifică problema. Se dovedește a fi urgentă sau importantă?
2. Adună toate faptele și înțelege cauzele acestora.
3. Gândeste-te la posibile soluții.
4. Ia în considerare și compară fiecare soluție „pro și contra”.
În cazul în care încă nu vă puteți decide, creați un șablon care permite măsurători în funcție de diferiți factori strategici (vezi SWOT, PEST, Porter). Atunci când ai o serie de opțiuni și nu știi pe care să o alegi, cea mai bună opțiune este cea care are cele mai multe argumente “pro”. Selectează cea mai bună opțiune și evită compromisurile încercand să faci pe plac tuturor.
Explică-le în detaliu decizia celor implicați și afectați de aceasta, urmând ca apoi să continui implementarea corectă și eficientă a acesteia.