Șase trucuri pentru o prezentare à la Steve Jobs
De fiecare dată când mă gândesc la prezentări/discursuri reușite, îmi vine în minte discursul genial al lui Steve Jobs, care a avut loc în 2005, la Stanford (vezi mai jos video-ul). Iar analizându-l în detaliu, am identificat câteva elemente-cheie care reușesc să câștige nu numai atenția, ci și fascinația și simpatia audienței.
1. Sincronizarea cu publicul: Steve Jobs știa să-și echilibreze discursul și să îl ajusteze pe loc în funcție de reacțiile publicului. Aștepta să termine toată lumea de aplaudat, știa să facă mici pauze la momentul potrivit și nu dădea răspunsuri pripite. Prin contact vizual, poți „diagnostica” și tu starea de spirit a audienței tale și să organizezi adecvat câteva reacții spontane – de pildă, dacă publicul râde în hohote, alimentează-le entuziasmul și continuă prezentarea pe un ton vesel (ai grijă să nu exagerezi!).
Citeste si articolul Lectia de leadership de la Steve Jobs
2. Rezumă conținutul prezentării: dar nu-l povesti. Mulți prezentatori fac greșeala de a descrie detaliat toate aspectele viitorului discurs. Atât de plictisitor! Este mult mai eficient să te rezumi la două, trei propoziții scurte, de exemplu: „Pentru început, am câteva noutăți să vă spun. După care, vom face cunoștință cu noul produs lansat de compania X. Să începem, așadar!”.
Citeste si articolul Ne distram, invatam si practicam cu Keith Parker
3. Un intro „catchy”: dacă subiectul îți permite, nu ezita să îți începi prezentarea într-un mod spectaculos, captivant. Uneori, este posibil să „legi” discursul de o experiență personală – de exemplu, dacă urmează să vorbești despre emoții, începe prin a povesti audienței, pe scurt, o întâmplare personală în armonie cu subiectul abordat, dar care să stârnească o reacție puternică (poți opta pentru ceva vesel, care să declanșeze amuzament sau poți atinge un subiect sensibil – de exemplu, Steve Jobs a vorbit în discursul de la Stanford despre faptul că nu și-a întâlnit niciodată tatăl biologic). Este important să oferi doar o „pastilă”, fără a insista exagerat pe temă și fără a devia de la subiect – în caz contrar, riști să pari teatral.
Citeste si articolul 10 discursuri care te vor motiva
4. Emoțional, dar rațional: nu-ți fie teamă să te „cobori” la nivelul audienței, dar fă-o într-un mod rațional. De exemplu, dacă publicul tău este format din adolescenți, folosește un limbaj potrivit, care să creeze o atmosferă „de gașcă”, dar nu face excese. Dozează emoțiile și glumele prezente în discurs în așa fel încât să te menții permanent într-o zonă lipsită de falsitate și teatralitate.
5. Vorbește cu publicul, nu cu slide-urile! Oricât ar fi de interactive, slide-urile nu reprezintă niște parteneri prea buni de discuție. Așadar, orientează-ți privirea către public și folosește graficele, imaginile și afirmațiile de pe slide-uri exclusiv pentru a întări conținutul discursului.
Citeste si articolul 10 filme cu povesti ale oamenilor de succes
6. Creează o poveste: de regulă, toate prezentările lui Jobs au o poveste. Poveștile sunt menite să creeze suspans și au puterea de a imprima discursul în mintea cititorilor. Alege un cadru care să atragă atenția publicului și „îmbracă”-ți mereu subiectul principal într-o poveste care să fascineze.
Articol preluat de pe blogul RoMarketing
N.R.: Daca vrei sa inveti cum sa tii discursuri/prezentari reusite, nu ti-l putem aduce pe Steve Jobs, dar ti-l aducem pe Keith Parker, un trainer si un speaker de exceptie, care te va invata tot ce trebuie sa stii despre Public Speaking!
Steve Jobs Stanford Commencement Speech 2005:
[[{"fid":"2290","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"alt":"Steve Jobs Stanford Commencement Speech 2005 high definition.flv","class":"large media-element file-default"}}]]