Somatizarea în companii – cauze și soluții
Ca ființe umane, suntem complecși în toate cele patru dimensiuni în care existăm: trup, minte, suflet și spirit. Și suntem, de fapt, fiecare în parte, un sistem intra-dependent și inter-dependent.
Nimic nu este unidirecțional sau separat. Trupul, mintea, sufletul și spiritul nostru sunt interconectate. Orice se întâmplă în corp, are legătură cu celelalte dimensiuni, cu una sau cu toate.
Așa se face că de cele mai multe ori, o afecțiune puternică, acută, greu de vindecat (în aparență) are legatură cu toate. Nu este doar la nivel corporal, ci are o explicație și în plan emoțional și în plan mental și în plan spiritual. Iar aceasta înseamnă somatizare*. Și pentru că lucrurile stau astfel, dacă vrei să reduci afecțiunea rapid și complet, ai nevoie să intervii la toate nivelurile. Nu sunt suficiente medicamentele. (Degeaba se spune că boala secolului este stress-ul? Acesta are, iată, legătură nu doar cu lipsa timpului, ci și cu lipsa valorilor sau prioritizarea inadecvată, din care decurg acțiuni care de multe ori nu ne aduc împlinire și/sau satisfacție.)
În mod similar se întâmplă lucrurile și la nivel de companie. Și o companie funcționează asemeni unui organism. Totul este intra-conectat și inter-conectat. Și atunci când o parte din sistem este afectat, mai devreme sau mai târziu, se va resimți și la alte niveluri. Iar cauza nu este doar acolo unde apare “afecțiunea”, ci se regăsește, cu siguranță, și la alte niveluri, departamente sau subdepartamente.
Somatizarea la nivel de companie înseamnă că dacă ceva nu funcționează optim, nu doar procedurile, procesele, strategiile sau politicile sunt “bolnave”, ci cauza este mai profundă. De cele mai multe ori pleacă de la oameni. Oamenii care înseamnă, de fapt, sufletul companiei. Și, din experiență, pot afirma: cauza este lipsa comunicării sau o comunicare inadecvată. Mergând și mai departe, poate fi vorba de o disonanță între valorile afișate și cele în care omul crede cu adevărat.
Nu compania prin ceea ce reprezintă ea ca întreg, ca entitate, este cauza problemei, ci oamenii din companie. Tot astfel, dacă cifrele nu se fac, dacă respectiva companie stagnează sau merge în derivă, de cele mai multe ori tot la oameni este cauza. Pentru că oamenii creează și implementează proceduri, politici, strategii. Și tot ei pot repune compania pe picioare.
Când noi oamenii ne îmbolnăvim, mergem la medic sau la terapeut. Când compania se „îmbolnăvește”, ce se întâmplă, de obicei? Ședințe, analize peste analize, mai ales pe cifre, pe strategii, pe politici, pe planuri și acțiuni. Dar pe oameni? Prea puțin sau prea târziu privirea se îndreaptă spre oameni. Ori tocmai acolo poate fi adevărata “bubă” sau o parte din ea. Așa cum tot acolo poate fi și „tratamentul”, adică rezolvarea problemei. Dar fără o rețetă corect prescrisă, ce putem rezolva?
Deci, când compania „somatizează”, adică lucrurile nu stau așa cum este firesc, mai important decât întâlnirile de board sunt „vizitele la medic”. Vedeți ce se întâmplă cu oamenii! Și nu vă uitați voi la voi, ci chemați „medicul”. Care în acest context se numește consilier, consultant, trainer sau coach. El poate aplica o ședință sau mai multe de terapie organizațională prin coaching, team coaching teambuilding, astfel încât să ajute la revitalizare.
*Somatizările sunt sentimente traduse în boală, reacții ale corpului, manifestarile lui, ca răspuns la neacceptarea, nerezolvarea problemelor reale de identitate.