Stilurile de lucru
Chris parcurge un volum mare de munca, facand totul foarte repede. Se misca rapid, gandeste rapid, vorbeste rapid si pare sa faca totul mult mai repede decat majoritatea oamenilor.
Din cand in cand, insa, Chris face cate o greseala din cauza grabei – si pe urma ii ia de doua ori mai mult timp sa o repare – mai ales ca incearca de fiecare data s-o ia pe scurtatura, in loc sa-si ia ragazul ca sa faca treaba cum trebuie.
Chris mai are si prostul obicei de a sosi cu intarziere la sedinte si de a pleca de acolo inainte sa se termine, ca sa ajunga la urmatoarea sedinta! Iar in timpul sedintei, are obiceiul sa-si arate nerabdarea si sa-i tot intrerupa pe oameni, care incep din cauza asta sa se simta presati si grabiti.
In schimb, Pat soseste si pleaca intotdeauna la timp de la intruniri. Isi aduce documentele necesare si are grija sa se scrie cum trebuie procesul verbal. Sedintele conduse de Pat merg incet, deoarece toate punctele sunt discutate in cele mai mici amanunte.
Pat este meticuloasa. Procedurile stabilite sunt urmate cu exactitate – degeaba te-ai ruga de ea sa faca o exceptie, cat de mica. Tot ce face Pat este verificat de doua ori, si chiar si erorile minore sunt corectate cu grija si cu atentie.
Ceilalti angajati se plang ca Pat este chitibusara, mai ales cand e vorba de greselile altora. La randul ei, Pat nu se incadreaza in termene, deoarece ii ia prea mult timp sa colecteze toate informatiile care ar putea fi relevante.
Vijay este aproape intotdeauna dornic si dispus sa dea ajutor; nimic din ceea ce i se cere nu i se pare prea greu. Prezenta lui Vijay poate fi foarte placuta, deoarece are grija ca toata lumea din echipa sa se simta bine. Accepta sa preia lucrari de la aproape oricine; cateodata face unele lucruri chiar fara sa i se ceara. Dar asta il cam impiedica pe Vijay sa aiba vreun control asupra volumului lui de munca ori asupra prioritatilor lui, fiindca lasa balta anumite sarcini de fiecare data cand cineva are nevoie de ajutor. Tot ajutandu-i pe ceilalti, Vijay oboseste cateodata si devine emotional, plangandu-se ca nu-i inteles.
De asemenea, pe Vijay se simte deranjat si ingrijorat cand este criticat, chiar daca e criticat in mod constructiv. Se mai stie despre el si ca prefera sa taca, in loc sa indice existenta unor probleme – de frica sa nu supere pe cineva!
Robin este entuziasta si interesata de toate aspectele muncii ei. In general e prima care se ofera voluntar cand sunt repartizate noi sarcini. De fapt, Robin se implica intr-un fel sau altul in cam tot ce se intampla in departament, si chiar in afara lui, cand i se prezinta astfel de oportunitati.
Dar Robin se plictiseste repede de anumite sarcini, ceea ce face ca deseori sa nu-si incheie lucrarile. Intotdeauna pare sa existe o parte mai importanta a muncii ei, de care trebuie neaparat sa se ocupe. Nu-i ceva iesit din comun ca proiectele sa fie incredintate altcuiva spre finalizare, pentru ca tot timpul lui Robin este acaparat de noi sarcini. Din cauza asta, uneori oamenii se plang ca trebuie sa continue lucrari pe care sunt de parere ca Robin ar trebui sa le faca.
Lee munceste in mod echilibrat si-si incheie lucrarile sistematic. Chiar si in momentele de tensiune, Lee ramane calm si continua sa munceasca in acelasi ritm egal. Nu pare sa fie niciodata ingrijorat de volumul de munca si nu se lasa grabit.
Lee pare sa ignore sentimentele oamenilor si nu intelege de ce trebuie sa fie flexibil si sa se ocupe de lucrarile urgente – fiecare sa-si astepte randul.
Lee prefera sa lucreze singur si nu cere niciodata ajutor. Uneori pare distant, aproape neprietenos – ca si cum nu ar avea sentimente reale. Si se intampla cateodata ca o lucrare sa nu fie totusi incheiata; Lee doar o da la o parte intr-un mod ordonat, ca sa dea impresia ca se descurca.
Stilurile de lucru
Cele cinci personaje sunt versiunile extreme ale celor cinci stiluri de lucru tipice. Exista multe persoane care au caracteristici similare, dar cei mai multi dintre noi avem mai degraba o combinatie de stiluri. Chiar daca nu va potriviti exact intr-un tipar sau altul, recunoasteti probabil aspectele catorva dintre ele si le socotiti incomod de familiare.
Ganditi-va ce anume vi se pare important in munca dumneavoastra. Ce aspecte va mentin dinamici si motivati?
Va place sa aveti multe de facut, ca Chris? De obicei va grabiti? Sunteti in stare sa inlaturati orice frana cand apare ceva urgent de facut? Acesta este stilul Grabeste-te.
Sau sunteti mai degraba ca Pat? Va mandriti cu precizia dumneavoastra? Va ingrijoreaza cand gasiti greseli? Va place provocarea de a aduce ordine in lume? In acest caz, aveti stilul Fii Perfect.
Vi se pare o prioritate sa va intelegeti bine cu cei din jur? Sunteti intuitivi in legatura cu modul cum se simt oamenii? Va simtiti cel mai bine cand lucrati intr-o echipa in care sunt luate in considerare viziunile fiecaruia? Daca sunteti ca Vijay, atunci stilul vostru este Multumeste-i pe Oameni.
Sunteti motivati de aproape orice, cata vreme este o noutate? Va plac cel mai mult etapele incipiente ale fiecarui nou proiect? Este o provocare sa explorati diferitele domenii ale muncii dumneavoastra ? Acesta este stilul lui Robin, numit Straduieste-te din Greu.
Cel de-al cincilea stil se numeste Fii Puternic. Daca sunteti ca Lee, va mandriti cu capacitatea dumneavoastra de a face fata. Puteti chiar considera presiunea binevenita, deoarece va da sansa sa aratati cat de bine o gestionati. Ramaneti calmi cand are loc o criza.
In lumea reala, oamenii nu se incadreaza intotdeauna in categoriile clasice ale unui cadru de acest fel. Dar cei mai multi dintre noi suntem compatibil mai mult cu anumite categorii decat cu altele. Potrivire este si mai mare daca suntem stresati, deoarece stresul pare sa sublinieze unele dintre slabiciunile noastre.
Alan avea sarcina de a raspunde unui mare numar de reclamatii din partea clientilor. David, managerul lui Alan, banuia ca volumul de munca era prea mare pentru o singura persoana. David era nedumerit totusi ca pe masa de lucru a lui Alan nu pareau sa se inghesuie prea multe dosare, dar cand il intreba despre asta, el insista ca totul e sub control. Orice oferta de ajutor era tratata cu suspiciune, de parca lui Alan i-ar fi fost teama ca postul lui e in pericol.
Alan lucra din ce in ce mai mult, pana cand s-a imbolnavit de gripa – daramat probabil de munca excesiva. In acel moment, David a descoperit, in sfarsit, ca existau foarte multe reclamatii restante. Alan le indosaria cu grija, ca sa mentina impresia ca se descurca. Ca si Lee, Alan ezita sa admita ca are probleme sau sa ceara ajutor, desi in realitate era supraincarcat. Continua insa sa se zbata. In ceea ce il privea pe el, David semana putin cu Vijay: ii era frica sa-l confrunte pe Alan, ca sa nu-i raneasca sentimentele.
Daca intelegeti efectele stresului asupra stilurilor de lucru, puteti concepe modalitati mai bune de a lucra cu oamenii. Puteti avea grija cel putin sa nu faceti, din greseala, ca situatia lor sa fie si mai stresanta. Daca ar fi inteles cum e cu stilurile de lucru, David ar fi putut sa-si asume el insusi monitorizarea gradului de incarcare al lui Alan. Daca in loc sa se teama atat de mult ca-l va ofensa pe Alan, i-ar fi cerut sa vada reclamatiile clientilor si raspunsurile lui, si-ar fi dat seama ca trebuie alocat mai mult personal pentru munca respectiva. Dar asa, Alan devenea tot mai stresat pe masura ce ramanea mai mult in urma, iar stresul il facea sa vrea si mai mult sa demonstreze ca se descurca singur.
O mai buna intelegere a stilurilor de lucru poate fi utila si in alte moduri. Stilul influenteaza tot ceea ce facem. Apare in felul in care ne organizam munca, in felul in care ne gestionam timpul, in felul in care functionam in relatiile cu ceilalti, in contributia noastra la performanta echipei, in comunicare, ba chiar si in felul in care ne formulam frazele. Toate acestea au impact, indiferent daca suntem singuri sau cu impreuna cu ceilalti. Mai buna intelegere a stilului de munca ne poate ajuta sa ne crestem atuurile si sa reducem neajunsurile. Putem, de asemenea, sa ne concepem abordari alternative, pentru ca gama noastra de optiuni sa creasca.
Acesta este un extras din cartea Working out at work de Julie Hay, disponibila si in limba romana.
Fragmentul a fost pus la dispozitia redactie de catre Skill Solution.