Vanzarile si social media - cat este iluzie, cat utilitate...
Tot mai multe intalniri, sedinte, afaceri cu potential nou, sunt organizate astazi in spatiul virtual. Si oamenii de vanzari nu fac exceptie. Ei sunt tot mai implicati in social media iar proiectele lor depind tot mai mult de foloasele unor siteuri precum LinkedIn, Twitter sau Facebook. Pe de alta parte, in ciuda avantajelor de networking si de rapiditate ale mediului online, acest lucru poate avea si minusuri.
Cat de utila se dovedeste a fi, cu adevarat, investitia in networkingul online?
Cati dintre oamenii care dau “like” sau “”share” la produsul sau serviciul promovat de un om de vanzari sunt cu adevarat interesati de acest lucru?
Pentru cate persoane din multimea virtuala de entuziasti care se aboneaza la o pagina sau la un newsletter gestul lor este cu adevarat relevant (si cu urmari reale in sensul unei vanzari sau, macar, al unei intlaniri?)
Care este gradul de control al unui vanzator in social media?
Unii vanzatori au inceput sa renunte la mijloacele traditionale de contact (datul telefoanelor) sau, cel putin, sa prefere sa investeasca in crearea de contacte online. Problema este ca, desi aceasta metoda pare sa aduca cu sine o agenda de “fani” dispusi sa acorde atentie propunerilor celui care vinde ceva, acest lucru poate fi un miraj; …de care un vanzator entuziast aflat la inceputul carierei sau fara o experienta indelungata a folosirii social media ca instrument profesional poate fi sedus.
In plus un alt risc al implicarii excesive sau prost directionate in sfera online este acela ca vanzatorii nu isi mai antreneaza abilitatea de a mai da telefoane. Riscul cel mai pronuntat este, desigur, cand vine vorba de piata rece a potentialilor clienti. Mirajul social media ii poate oferi vanzatorului naiv iluzia acceptarii si deschiderii pietei intr-o masura nerealista.
In ploaia de emoticonuri si mesaje preluate generous de la o pagina la alta, de cereri de “prietenie”, cui ii mai vine sa se intoarca la birou, sa treaca prin stanjeneala si disconfortul de a suna un necunoscut? Un telefon inchis in nas cu replica “nu, nu ma intereaseza” este un stimulent mult mai prost decat o cerere de prietenie, un zambet online sau un “follow” in social media. Dar aceasta nu inseamna ca lumea virtuala, aparent mai primitoare, este si una pe care un vanzator sa se poata baza cu adevarat.
Exista, intr-adevar, instrumente care pot fi de folos in monitorizarea networkingului online (http://www.learningnetwork.ro/articol/care-este-kitul-tau-de-instrumente-pentru-social-media/266#.UezrWNJvC3E). Ele pot garanta intr-o oarecare masura un grad de control al vanzatorului asupra actiunilor sale de promovare, asupra impactului pe care il au acestea.
Facuta cu realism si responsabilitate, activitatea de promovare a vanzatorului in spatiul online poate avea succes. Altminteri insa, ea poate fi o fabrica de iluzii.
(Traducere si adaptare de Irina-Gabriela Buda dupa http://topsalesworld.com/blog/resources/why-you-dont-have-enough-new-opportunities-in-the-pipeline/)