Veronika Wieland: Facilitare și moderare în training
Poate că unul dintre cele mai fascinante și extraordinare aspecte în învățare este trezirea și folosirea nelimitată a capacității creative. Pentru unii, acest lucru poate părea ceva cât se poate de firesc. Pentru alții, nu doar greoi, ci și la nelalocul lui, mai ales dacă vorbim de învățarea organizațională. Însă, chiar în acest punct, totul devine și mai frumos și mai interesant. Pentru că tocmai aici este cea mai mare nevoie de creativitate. Iar organizațiile știu asta. Trainerii știu asta. Și toți se străduiesc să creeze și să folosească cele mai eficiente metode pentru a lăsa creativitatea să își joace rolul și să se îmbine perfect cu tot ceea ce presupune nevoile organizaționale și cele ale învățării. Despre asta și despre cum reușesc să facă acest lucru, vorbim azi cu Veronika Wieland:
Mi se pare esențial să creez un creier vizual comun pentru echipe unde să se poată conecta. (...) nu sunt conștienți că toată lumea poate desena. La fel ca dansul, cântatul. Doar uităm că obișnuiam să fim buni la asta.
L.N.: Veronika, cum te prezinți când vorbești despre facilitarea grafică?
V.W.: Sunt un gânditor vizual de când mă știu. Vizualizarea este modul meu de a gândi și de a lucra. Ca facilitator experimentat, folosesc această abordare la fel cum îmi folosesc respirația. Inspir și expir cu metafore, simboluri, culori și structuri. Mi se pare esențial să creez un creier vizual comun pentru echipe unde să se poată conecta.
L.N.: Cine te-a învățat să desenezi?
V.W.: La bază, sunt profesor de desen. De-a lungul timpul, am învățat de la profesorii mei, mentori, artiști și mulți gânditori vizuali.
L.N.: Când ai început să faci ceea ce faci acum?
V.W.: Mi-am început cariera de facilitator vizual acum 20 de ani. În ultimii 6 ani, am pregătit și antrenat facilitatori calificați- Qualified Facilitators®️- și am predat vizualizarea de asemenea.
L.N.: Care este partea ta favorită din ceea ce faci?
V.W.: Poate părea că este o exagerare, dar nu pot alege doar o singură parte a muncii mele. Îmi place să-mi pregătesc desenele dinainte ceea ce mă face să fiu bine pregătită și acordată. Îmi place scrisul frumos de mână, care întotdeauna impresionează participanții. Îmi place să folosesc simboluri și metafore pentru a deschide supapele gândirii.
L.N.: Ce ești întrebată cel mai des?
V.W.: Cum ai făcut asta?
L.N.: Ce crezi despre oamenii care spun că nu pot desena?
V.W.: Că nu sunt conștienți că toată lumea poate desena. La fel ca dansul, cântatul. Doar uităm că obișnuiam să fim buni la asta. Avem nevoie de niște trucuri, sfaturi, practică și încurajare. Și...vom crește.
L.N.: Ce instrumente folosești?
V.W.: Folosesc doar markere, table, hârtii, etc. de la Neuland. Aceste instrumente profesioniste îmi îmbunătățesc rezultatele.
L.N.: Care a fost ce mai neașteptat feedback pe care l-ai primit după un workshop?
V.W.: Nu pot să cred: îmi place să desenez!
Creatorii acestor metode și-au dorit să îi aducă la aceeași masă atât pe cei care iau decizii, cât și pe cei asupra cărora se repercutează aceste decizii pentru a lucra împreună folosind soluții creative. (...) putem spune și recunoaște că aceste abilități de facilitare nu reprezintă doar tehnici, ci, mai degrabă, un mindset sau o atitudine care poate fi folosită ca să-ți abordezi echipa în calitate de lider, manager de proiect, trainer sau coach.
L.N.: Veronika, ai pregătit un programul Moderation Techniques Training și aș vrea să te întreb ce înseamnă mai precis tehnicile de moderare și ce aduc ele nou în training și în L&D?
V.W.: Tehnicile de moderare constau în 5 metode diferite de facilitare care au fost dezvoltate la mijlocul anilor '60 în Germania de către echipa Quickborn. Creatorii acestor metode și-au dorit să îi aducă la aceeași masă atât pe cei care iau decizii, cât și pe cei asupra cărora se repercutează aceste decizii pentru a lucra împreună folosind soluții creative. Tehnicile de moderare sprijină dobândirea și câștigarea angajamentului în situații complexe, care sunt determinate de emoții, încurajate de conflict, precum și în situații de învățare reciprocă, sociale, iar aceste 5 metode pot fi legate una de cealaltă, pot fi aplicate și independent, însă, în același timp, pot fi combinate cu succes cu alte metode în întâlniri, workshop-uri sau training-uri.
În prezent, este dovedit că metodele facilitatoare, cum sunt tehnicile de moderare, își au locul lor bine stabilit și solid printre abordările de L&D. Ele creează căi mai ușoare pentru ca analiza nevoilor de training și livrarea acestuia să implice participanții în așa fel încât aceștia să își găsească propria cale și pentru a crea acel spațiu de învățare socială și a oferi asistență în faza de follow-up.
L.N.: De ce aș fi interesată să obțin o abilitate precum cea a tehnicii de moderare?
V.W.: Aceste abilități sunt utile celor care vor să creeze un spațiu creativ pentru echipele lor pentru a găsi acele căi specifice și personalizate de a dezvolta propriile abordări legate de proiecte, probleme, limitări, implementări și învățare. Cei care folosesc asemenea metodologii pot fi numiți traineri, coaches sau consilieri facilitatori care creează, pe baza abiltăților existente, surse și oportunități care să fie disponibile echipei lor în așa fel încât să le sprijine progresul.
Și, în final, putem spune și recunoaște că aceste abilități de facilitare nu reprezintă doar tehnici, ci, mai degrabă, un mindset sau o atitudine care poate fi folosită ca să-ți abordezi echipa în calitate de lider, manager de proiect, trainer sau coach. Aceste abilități asigură aducerea întregului în centru și obținerea angajamentului participanților.
Programul de două zile pe care îl propun este unul absolut practic. Punem în aplicare ceea ce am învățat prin crearea și livrarea workshop-urilor sau a trainingurilor.
Metodologia pune un accent special pe protejarea indivizilor, dar supraveghează și abordează problemele reale ale echipei. De aceea, setul de abilități este același.
L.N.: Este nevoie să am un anume job, statut profesional sau o cunoaștere anume pentru a urma acest program?
V.W.: Nu ai nevoie de o experiență sau abilități anume pentru a lua parte la acest program. Experiența noastră arată că cei care lucrează în grup, cum ar fi managerii de proiect, coaches pe agile, scrum masterii, trainerii, facilitatorii, profesorii, pot folosi foarte ușor ceea ce au învățat și au posibilitatea de a experimenta pe baza metodelor învățate.
L.N.: Care este diferența dintre moderare și facilitare în training? Dar în ceea ce privește abilitățile fiecăruia dintre acestea?
V.W.: Deși cuvântul moderator este folosit pentru diverse roluri, la bază, dacă este folosit în același mediu profesional, putem folosi aceste două expresii- facilitare și moderare- cu aceeași semnificație. Diferența provine doar din zona lingvistică. Facilitare, care provine din limba engleză și moderare, care provine din limba germană.
Facilitarea înseamnă să faci o acțiune sau un proces să fie ușor și posibil. Să asiști și să crești nivelul de viteză al unui proces.
Moderare înseamnă să eviți excesul sau extremele, în special în ceea ce privește comportamentul sau opinia cuiva.
Tehnicile de moderare gestionează conflictele, interesele opuse și situațiile aprinse. Metodologia pune un accent special pe protejarea indivizilor, dar suraveghează și abordează problemele reale ale echipei. De aceea, setul de abilități este același: colaborare efectivă, crearea de procese de grup adecvate, crearea și susținerea unui mediu participativ, ghidarea grupului spre rezultate adecvate și utile, construirea și menținerea cunoașterii profesionale, atitudinea profesională a modelului pozitiv (IAF’s Core Competencies).
Toate aceste metode ne ajută să vizualizăm toate gândurile pe o temă ale unei echipe pentru a crea un creier comun. Acest set de instrumente reprezintă o metodă axată pe acțiune care ajută la activarea energiei în echipă și la păstrarea cadrelor.
L.N.: Cum ți de ce ai ajuns la training pe tema tehnicilor de moderare?
V.W.: Am aproape 20 de ani de experiență în facilitarea de workshop-uri, întâlniri reuniuni și conferințe. Atunci când am început, părea foarte ușor pentru că aveam la îndemână o singură metodologie- tehnicile de moderare. Așa că îmi foloseam acest "ciocan" ca și cum fiecare situație ar fi fost un cui. Între timp, am învățat și folosit o mulțime de tehnici și metodologii care pot ajuta la abordarea corectă a problemelor actuale și atingerea obiectivelor dorite. Am fost norocoasă cu prima mea metodă, deoarece am avut-o pe aceea care este foarte variabilă, versatilă, bine structurată și este de tipul 5 în 1. A devenit cea preferată.
Tehnicile de moderare împiedică grupul să fie dominat de indivizi și, de asemenea, îi motivează pe acei membri ai săi mai timizi și mai liniștiți să participe activ. De asemenea, ele împiedică grupul să judece în grabă ideile.
Toate aceste metode ne ajută să vizualizăm toate gândurile pe o temă ale unei echipe pentru a crea un creier comun. Acest set de instrumente reprezintă o metodă axată pe acțiune care ajută la activarea energiei în echipă și la păstrarea cadrelor.
Am folosit tehnicile de moderare într-o multitudine de situații pentru a crea viziune, misiune, valori, strategie, proiecta hărți organizaționale și sisteme, rezolva probleme, dezvolta procese și organizații, împărtăși și crea învățare socială, ș.a.m.d.
Pot spune, prin urmare, că ele reprezintă un set multifuncțional pentru a câștiga foarte multe rezultate tangibile. Merită învățate!