Ce faci cu performanta slaba a anagajatilor?
Performanta slaba a angajatilor tai este performanta ta slaba!
Stiu ca este o afirmatie greu de digerat, dar este de bun simt nu doar sa-ti asumi rezultatele organizatiei pe care o conduci ci si sa realizezi ca slabele rezultate ale angajatilor se datoreaza, in primul rand, slabelor tale preocupari pentru rezultatele lor!
Parte din aceast subiect se adreseaza domeniului cunoscut cel mai des ca si “Performance management”.
Dar eu vreau sa va aduc in atentie nu doar sistemele de evaluare, ci ceea ce precede acest proces de evaluare. Doar sa evaluezi nu este suficient, ca sa nu zic ca, de cele mai multe ori, nici nu ajuta cu ceva.
Ganditi-va la urmatoarea imagine. Zburati cu avionul si sunteti pilotul lui. Unul dintre indicatoarele de pe bord este cel care arata altitudinea avionului. Sa zicem ca acest indicator va arata ca avionul se afla in coborare constanta de ceva vreme si va apropiati de sol. Ce faceti? Il luati la bataie pe secund, concediati stewardesa? Aruncati pasagerii din avion?
Sau trageti de mansa in sus sa se ridice din nou avionul? Banuiesc ca de bun simt este ultima varianta. Da, de bun simt.
Dar acuma “sa stam stramb si sa ne intrebam drept” de cate ori nu am vazut Manageri facand acest lucru stupid, “concediind stewardesa” sau “aruncand pasagerii din avion”, in loc sa traga in sus de mansa? De foarte multe ori, pentru ca “trasul de mansa” este dificil, inseamna responsabilitate, inseamna sa muncesti ceva si tu, nu doar sa tipi la altii si sa-i faci de doua parale ca nu sunt in stare sa….
Pe urma mai exista un alt simptom pe care l-am observat la multi manageri. Sunt lasi!
Pare ciudat dar asta este. Le este “frica” sa stea de vorba cu angajatul si sa-l intrebe care este cauza slabei sale performante. Prefera sa se minta pe sine insusi ca va trece, ca omul isi va reveni la un moment dat.
Alta cauza este ca, mai niciodata, managerii nu pun aceasta intrebare subalternilor lor:
- Ce as putea face eu pentru tine astfel incat tu sa-ti cresti performanta?
Asa este, raspunsul nu este simplu dar cu putina bataie de cap poti ajunge la niste observatii extraordinar de valide si de folositoare!
Alta intrebare foarte puternica este cea pe care un manger ar putea sa o puna subalternului dar nu o face sau o face prea rar:
- Ce crezi tu ca as putea face eu ca si manager ca sa-mi imbunatatesc performanta?
- Ce feedback ai sa-mi dai astfel incat eu sa fiu mai bun in pozitia pe care o ocup?
Lipsa acestor dialoguri in companie duce la slaba performanta – printre altele. Dar nu mai putin este vorba in primul rand de o lipsa cronica de comunicare in mai toate companiile acum, in aceasta perioada in care pe nimeni nu intereseaza nimic altceva decat rezultate si bani. Orice aspect care vizeaza termene mai lungi de un an sunt considerate aiuritoare. Toti vor sa “treaca si trimestrul asta cu bine si mai vedem noi ”!
Unii vor spune: “Dar nu este adevarat! Noi vorbim intre noi si inca mult!” Da, vorbiti mult si prost, fara “a spune nimc” serios… nimic care sa faca ca lucrurile sa mearga bine in mod real. Se discuta mult in companii este adevarat despre aruncatul vinovatiilor dintr-o parte in alta, despre cine are dreptate si cine nu, despre ce ar fi mai bine de facut si ce nu dar fara a lua vreo decizie, despre cum era odinioara si acum nu mai este, despre cine pune bete in roata si cine cu cine se aliaza, despre multe. Dar nu despre performanta, nu despre ce inseamna la noi, azi, performanta, despre cum am putea evalua mai bine performanta lui x sau y.
Discutiile si dezbaterile inutile nu aduc rezultatele. Actiunile duc la rezultate si deciziile clare si responsabile. Astea dau rezultate. Dar cei mai multi conducem business-uri care oricum merg, asa taras grapis, dar merg. Ce conteaza ca facem lucrurile in sila? Oamenii trebuie sa manance, sa-si plateasca curentul, gazul, sa-si repare masina, sa mearga la mare inca un weekend, sa iasa in oras, sa…sa…