Ce vor angajatorii de la viitorii angajati ASTAZI?
In ultimele decenii scolile de business au inceput sa isi adapteze curricula pentru a veni in intampinarea cererilor angajatorilor.
Organizatiile din Europa si Statele Unite se straduiesc sa se descurce in vartejul economiei globale actuale angajand oameni care devin eficienti fara a fi nevoie sa treaca prin perioade lungi de acomodare si formare. In ce masura reusesc centrele de studiu al afacerilor sa pregateasca astfel de viitori angajati?
Unii critici considera ca acest demers nu are succes. De altfel un articol faimos din Harvard Business Review (Warren Bennis&James O’Toole) sustinea ca programele de MBA nu le asigura studentilor abilitatile potrivite, nu reusesc sa le cultive leadership-ul si nici nu ii invata normele de comportament etic. Cu toate acestea angajatii corporatiilor continua sa faca angajari, ceea ce arata contrariul. Cum, in ultimii 30 de ani, cererile de angajare s-au axat pe competente precum leadershipul sau comportamentul etic, scolile de business s-au adaptat acestor criterii oferind cursuri specifice in acest sens.
Procesul nu este insa nici pe departe complet. De fapt el trebuie sa fie unul viu, adaptandu-se permanent realitatilor economice. Unele dintre cursurile de maine nu pot fi inca nici intrevazute din perspectiva timpurilor actuale.
Iar acest lucru depinde de cat de conectate sunt centrele universitare pentru afaceri la realitatile de business.
Cateva dintre intrebarile cheie care se pot formula in legatura cu aceasta chestiune sunt:
Ce asteptari au organizatiile de la scolile de business?
Cat de prezente sunt centrele de studii de business la realitatile pietei?
Cat de transaparenta si eficienta este comunicarea dintre cele doua entitati?
Numeroase studii din ultimii 15 ani au relevant, spre pilda, faptul ca organizatiile isi doresc angajati cu abilitati excelente de comunicare, gandire critica, sensibilitate in privinta interculturalitatii si a chestiunilor de gen.
Intr-un articol din 2010 (Business Education&Accreditation) autoarele Dianei Holtzman si Ellen Kraft au analizat nevoile unor angajatori pentru a putea identifica competentele pe care le cer. Printre ele se numarau: abilitatile de scriere, cele de lucru cu calculatorul, si cele de analiza cantitativa. Totodata un articol din 1993 (Human Resource Development Quarterly , autorii fiind Leslie Davidson, James Brown&Mark Davidson) sublinia faptul ca organizatiile doresc angajati care pot/sunt :
- analiza diferite contexte specifice de management;
- oferi solutii;
- au abilitati de comunicare interpersonala;
- au experienta;
- sunt punctuali;
- sunt morali.
Vestile in privinta potrivirii dintre asteptarile organizatiilor si oferta centrelor de studiu de business sunt, dupa unii cercetatori, optimiste. Un studiu al lui Fred David&Forest David sustine aceasta perspectiva: cei doi au adunat 200 de descrieri de posturi din cadrul corporatiilor si au identificat 140 de abilitati specifice. Apoi au analizat 200 de CV-uri ale unor studenti in business aflati in ultima perioada de invatare. Rezultatul a fost mica discrepanta, in special in ceea ce priveste cererea de abilitati de ordin practic raportata la natura mai degraba teoretica a cursurilor. Cercetatorii au decis sa studieze peste 100 de silabusuri ale centrelor de invatare de business. Raportul intocmit in urma acestui lucru recomanda un spirit mai practic, care sa aduca realitatile pietii in sala de curs. Din cadrul feedback-ului fac parte chestiuni precum simularile de caz ale diverselor situatii de munca sau marirea numarului de internshipuri.
Desi fundamentala, schimbarea de curriculum este un proces lent nu de putine ori, unul din motive fiind si sistemul birocratic universitar. Este de dorit, spre exemplu, ca centrele de studiu de business sa apeleze chiar la un consultant care sa le asiste prin procesul de actualizare a strategiilor si continuturilor de invatare in functie de transformarile din piata.
Nu in ultimul rand, abordarea curriculumui ca pe un proces, nu ca pe o entitate statica, este un prim pas in strategia de actualizare si adaptare a centrelor de studiu pentru afaceri la realitatile pietei pentru care isi pregatesc studentii.
Acest articol este oferit cu sprijinul ASEBUSS
(Traducere si adaptare de Irina-Gabriela Buda dupa “What Employers Want, What We Teach” - F.Frank Ghannadian, BizEd, martie/aprilie 2013)