Curba sigmoida: cum stim cand a venit vremea schimbarii?
Oricat de mult ti-ar placea schimbarile nu poti sa le faci oricand, oricum si ori de cate ori ai tu chef.
Atunci se pune problema: cum stii cand sa le faci?
Curba din imaginea de mai jos, este denumita de Charles Handy Curba sigmoida si in opinia lui – pe care o impartasesc cu totul – reprezinta insasi curba vietii. Charles Handy a fost numit spre sfarsitul deceniului 10 al secolului trecut, unul dintre primii 50 de mari ganditori ai planetei. L-am cunoscut si pot sa va spun ca la cei 82 de ani care ii avea atunci, era un om de o intelepciune desavarsita.
Ce spune el poate parea banal, de mare bun simt, dar cat de rar ne gandim la acest lucru!
Curba rosie reprezinta cresterea si descresterea oricarui lucru viu sau a structurilor sociale, politice sau economice. Nasterea – maturitatea – batranetea. Tot ce ne inconjoara viu sau nu, se misca in cicluri. Cresterea si descresterea oricarui imperiu de-alungul timpului. Ciclul de viata al produselor, pentru cei ce lucreaza in marketing.
Cu toate acestea recunostem ca viata nu se rezuma numai la atat. Ar fi deprimant ca tot ce poti sa faci in viata este sa spui unde te afli pe o curba.
Bine ca exista si a doua curba! Curba albastra. Nu sunt multe companii care rezista de zeci sau de sute de ani, dar sunt cateva. Oameni care renasc dupa ce au fost aparent doborati la pamant.
Observam ca cel mai bun loc pentru a porni pe cea de-a doua curba este punctul A, cel de dinaintea apexului si a inceperii coborarii.
Pare un lucru evident, dar stiti si voi ca nu e asa. Cati antreprenori, directori generali sau presedinti de firma stiti voi care sa demareze programe de schimbare sau de restructurare a propriului business cand firma merge inca ascendent, cand produsele par ca se vand singure, cand banii inca curg in valuri?
Problema este ca daca realizezi ce se intampla numai cand ai ajuns in B este deja prea tarziu! Energia pe care va trebui sa o mobilizezi ca sa iesi din coborarea abruta va fi colosala si te va costa enorm. Iar cei mai multi nu isi permit.
Daca transpunem acest aspect la nivelul unui individ, de exemplu disponibilizarea sau concedierea se afla undeva in jurul punctului B.
Inteleptii pornesc pe a doua curba din punctul A. Nu asteapta sa vada ce este „dupa deal” ca sa stie ca va veni si coborarea. Stiu deja asta. Si atunci se pregatesc. De aceea si sunt putini.
Drumul intre A si B este calea prin paradox, pentru ca aceasta curba a lui Handy este un paradox. Iti merge bine dar, cu toate astea, stii ca va veni vremea cand nu va mai fi asa. De ce lucrurile ar incepe sa mearga prost, daca acum merg asa de bine?! Nimeni nu se gandeste cand ii merge bine ca “…si asta o sa treaca”. Vorba lui Murphy: “Daca te simti bine, nu te ingrijora! O sa-ti treaca!”
O lansare de produse noi, o noua strategie de piata, o noua cultura organizationala, o noua tehnologie sau pur si simplu sa ne reinventam, orice alegem din cele enumerate este clar ca vor trebui sa fie fundamental diferite fata de ceea ce am avut inainte.
Asa cum spunea Marshall Goldsmith – „Ceea ce te-a adus pana aici, nu te va duce pana unde vrei sa ajungi”. Ceea ce ti-a adus succesul pina la punctul A, nu-ti va asigura supravietuirea pe termen lung si poate nici macar pe termen mediu.
Perioada ce se deruleza intre cele 2 puncte, A si B este una foarte dificila, tulbure si cu mari confuzii, anxietate, frica.
Ceea ce este valabil pentru organizatii este valabil si pentru viata de cuplu, de exemplu. Tinem cu dintii de vechile obiceiuri. Uitam ca viata si prioritatile noastre se schimba cu timpul, ca ne maturizam, imbatranim.
„De-alungul vietii noastre, a fiecaruia, simtim adesea ca ar trebui sa mai trecem o culme, acum ca viata e mai lunga...dar habar nu avem unde se afla aceasta culme. Atat de multi dintre noi locuim in acea zona dintre A si B, ingrijorati ca prima curba o va lua rapid in jos inainte sa o descoperim pe a doua” Pelerina goala - Charles Handy, Editura CODECS, 2007.
Acum in mijlocul crizei financiare, morale, politice si sociale, ne dam seama ca nu doar ca nu suntem in stare sa vedem ce-a de-a doua curba, dar am trecut de mult de punctul B si nu stim inca unde ne vom opri ca sa ne tragem rasuflarea si „sa urcam dealul din nou”.
Poate ca cei mai multi se vad inca pe prima curba. Dar unde oare?
Disciplina celei de-a doua curbe ne impune sa presupunem ca ne aflam in preajma varfului primei curbe, undeva pe langa punctul A si ca ar fi bine sa ne pregatim pentru cea de-a doua curba.
Richard Foster de la McKinsey a studiat 208 companii vreme de 18 ani cautand sa vada care dintre ele au avut succes intr-un mod consecvent. Au fost numai trei companii care si-au pastrat succesul vreme de 18 ani.
Din toate, 53% nu au putut sa-si pastreze recordul mai mult de 2 ani consecutivi. In consecinta, „secretul” e bine pastrat! E atat de simplu si atat de dificil in acelasi timp. Un alt paradox.
Cand cineva este foarte atasat de trecut este dificil sa sa se schimbe intr-un alt fel. Atasarea afectiva de trecut ne opreste din explorarea „cu ochii deschisi” a viitorul.
De aceea apare evidenta necesitatea angajarii unui consultant pentru a beneficia de cineva care nu este atasat emotional de trecut si te poate ajuta sa explorezi viitorul intr-un mod benefic pentru tine si organizatie.
Cine nu este atasat de trecut? Nu-ti poti renega amintirile, atat pe cele dragi cat si pe cele mai neplacute. Sunt acolo si fac parte din tine. Sunt una si aceeasi cu tine. Te simti de parca te-ai renega pe tine.
De aceea sfatuiesc antreprenorii sa isi fixeze obiective clare si comensurabile pentru interventia consultantului dar sa inceteze sa mai contabilizeze plata consultantului sau a coach-ului ca si cheltuiala. Ea este o investitie si o spun nu ca pe o butada, ci la modul cel mai serios. A nu considera asa este o grava eroare!
Singur, asa cum nu iti poti vedea singur ceafa in oglinda, tot asa nu te poti vedea nici pe tine insuti si nici compania ta. Nu ai cum. Asta nu inseamna ca esti nepriceput sau ca nu esti competent. Nu are de-aface cu asta. Are de-aface cu fizica.
Consultantul nu are amintirile tale, nici nu are nevoie de ele. Treaba lui este sa te ajute sa intelegi unde te afli pe prima curba si sa detecteze daca e timpul sa te apuci de treaba pornind munca pentru a doua curba. Sa exploreze alaturi tine viitorul, sa gaseasca solutii inovatoare pentru compania ta, sa te indrume spre eficacitate si eficienta.