Există 5 stadii pentru formarea echipelor performante. Care sunt acestea?
Tuckman identifică cinci stadii în formarea unui grup: forming (formarea), storming (furtuna.
agitația), norming (normarea), performing (productivitatea, funcționarea) și adjourning
(finalizarea).
Formarea
La acest nivel apare adesea un grad ridicat de anxietate. Membrii echipei pun întrebări
care reflectă interesul cu privire la rolurile atribuite și la resurse. Indivizii din cadrul echipei
caută informații despre alți membri, mai ales legate de trecutul profesional al acestora și
experiența în tipul de sarcină pe care echipa trebuie să o execute.
Etapa este caracterizată de încercări repetate de a identifica sarcinile în termeni de
parametri relevanți și de a stabili cum anume se vor realiza, precum și de stabilirea tipului de
informații necesare și a modului în care vor fi utilizate.
Cea mai importantă sarcină este stabilirea clară și de comun acord a obiectivelor.
Etapa de agitație
În timpul acestui stadiu apar conflictele între indivizi și subgrupuri. Sunt vizate
alegerile, autoritatea și/sau competența coordonatorului, iar membrii nu acceptă eventuale
încercări de dominare din partea conducerii.
Acest stadiu se caracterizează prin onestitate și deschidere în rezolvarea divergențelor.
Normarea
În timpul normării are loc rezolvarea conflictelor, iar echipa începe să abordeze
sarcina din perspectiva unei cooperări pozitive. Se întocmesc planuri și se stabilesc standarde.
Apar norme sau reguli acceptate și modalități de lucru referitoare la comportamentul
individual și colectiv.
Normele trebuie impuse în conformitate cu nevoile organizației.
Etapa de funcționare
Membrii echipei încep să vadă rezultatele date de concentrarea constructivă a energiei
asupra sarcinii comune. Se stabilește o structură de lucru eficientă, în mijlocul căreia indivizii
se simt bine și încep să colaboreze într-un mod mai relaxat.
La acest nivel, trebuie organizate sisteme de revizuire regulată pentru ca echipa să dea
randament în continuare și să fie în legatură cu mediul în care acționează.
Întreruperea activității
La acest stadiu nu ajung, de regulă, toate echipele, dar, în timp, membri importanți vor
părăsi grupul, iar proiectele majore vor fi finalizate sau întrerupte.
Alcătuirea unei echipe performante reprezintă o activitate foarte complexă. O organizație are
de-a face cu indivizi diferiți, cu profiluri psihologice diferite, cu interese și așteptări diferite.
De aceea, sunt necesare două ingrediente prețioase: efort și timp, pentru sa trece prin toate
stadiile de dezvoltare a echipei. Fiecare echipă se dezvoltă diferit, în funcție de membri săi și
de tipul de leadership predominant.