Importanța echipelor și cele 5 disfuncții ale muncii în echipă
“Nu Finanţele. Nu Strategia şi nici Tehnologia. Ci lucrul în echipă este cel care rămâne avantajul competitiv final, atât pentru faptul că este atât de puternic cât şi întrucât este atât de rar.” - Patrick Lencioni, 2002
Performanța și eficiența echipelor, în special a celor de executives, au început să constituie un focus pentru majoritatea organizațiilor din ziua de azi. Cu toate acestea, deşi lucrul în echipă este o practică răspândită în toate organizațiile, deseori atingerea performanţei într-o echipă nu este un lucru simplu de făcut şi nu se realizează de la sine.
În contextul provocărilor globale cu care se confruntă astăzi organizațiile, a crea echipe eficiente și performante reprezintă o adevarată provocare, acum mai mult ca oricând.
Mai întâi de toate, de ce este important să avem echipe eficiente mai ales la nivel de top?
Cu cât o echipă operează la un nivel mai înalt în organizație, cu atât are un impact mai puternic și cu atât mai dăunator în cazul în care nu funcționează.
E suficient să ne gândim la impactul financiar și moral al orelor în plus petrecute în ședințe ineficiente, la consecințele deciziilor neluate sau ale acțiunilor neduse la capăt (întrucât nu a fost clar cine ce face și până când), la deciziile și mesajele ce nu sunt cascadate corespunzător – pentru a ne imagina care ar putea fi costul unei echipe disfuncţionale de executives pentru organizație. Așadar, în cazul lor, gestionarea disfuncțiilor este vitală, cu atât mai mult cu cât ei reprezintă un model pentru ceilalți.
Totuși, ce înțelegem prin ”echipă eficientă”? Și care sunt caracteristicile unei astfel de echipe?
În cartea sa “Cele 5 disfuncții ale muncii în echipă”(Curtea Veche, 2007), Patrick Lencioni propune următoarele caracteristici ale unei echipe eficiente și coezive, reprezentate sub forma unei piramide ce are la bază “Încrederea”, iar în vârf “Obiectivele comune de business”:
- Au încredere unii în ceilalți
- Se implică în conflicte deschise de idei
- Își asumă angajamentul privind decizii și planuri de acțiune
- Se trag la răspundere unii pe ceilalți privind respectarea deciziilor agreeate
- Se concentrază pe atingerea obiectivelor comune de business.
[[{"fid":"1811","view_mode":"default","type":"media","attributes":{"height":"221","width":"300","style":"float: left; margin: 1px 2px;","alt":"Rolul liderilor in construirea echipei","title":"Rolul liderilor in construirea echipei","class":"media-element file-default"}}]]În oglindă, disfuncțiile ce se pot întâlni într-o echipă sunt:
- Absența încrederii este caracterizată de teama de a-ți da voie să fii vulnerabil în fața celorlalți, ceea ce împiedică construirea încrederii la nivelul echipei.
- Teama de conflict - din dorința de a păstra o armonie artificială - suprimă apariția conflictelor productive.
- Lipsa angajamentului poate fi generată de lipsa clarității sau a “buy-in”-ului și împiedică membrii echipei să ia decizii pe care să le ducă mai departe.
- Evitarea asumării responsabilității are la bază tendința de a evita disconfortul interpersonal generat de a trage la răspundere un alt coleg pentru comportamentele și performanța acestuia.
- Lipsa de atenție față de obiectivele comune, întrucât sunt urmărite obiectivele individuale. Atenția față de statusul personal împiedică concentrarea pe atingerea succesului colectiv.
Cum știu dacă echipa mea este una funcțională sau dacă, dimpotrivă, se confruntă cu una dintre disfuncțiile de mai sus? De unde aș putea începe?
Pentru a îmbunătăți funcționarea echipei tale (ca și lider) și pentru a înțelege mai bine la ce nivel se află disfuncția/disfuncțiile cu care se confruntă echipa ta, poți începe prin a răspunde la următoarele întrebări:
- Membrii echipei își exprimă în mod deschis și cu ușurință opiniile?
- Întâlnirile echipei sunt convingătoare și productive?
- În echipă deciziile se iau rapid, evitând tentația consensului?
- Membrii echipei se confruntă în mod natural unul cu celalalt privind punctele lor slabe?
- Obiectivele echipei sunt pe primul plan, înaintea obiectivelor personale?
Din rolul de coach/consultant poți oferi aceste întrebări liderului echipei care ți-a solicitat suportul.
Pentru a aprofunda, recomand chestionarul de evaluare a disfuncțiilor echipei, propus de Lencioni în “Cele 5 disfuncții ale muncii în echipă”, atât pentru a evalua situația actuală a echipei tale, cât și pentru a identifica oportunitățile de dezvoltare și punctele tari din cadrul organizației.
În următorul articol vom explora câteva puncte de plecare în a construi o echipă performantă, pornind de la transformarea celor 5 disfuncții ale modelului lui Lencioni. Până atunci, te las să reflectezi asupra stimulilor propuși în acest articol.