[email protected] 0770 414 202

O noua cultura: managementul Lean


'Obstacolele sunt acele lucruri infricosatoare pe care le vedem cand pierdem din vedere tinta finala '                         
- Henry Ford
 

Ce inseamna si care este istoria Lean?

Fabricatia Lean este astazi una dintre cele mai de succes strategii de afaceri pentru imbunatatirea competitivitatii organizatiilor.  Lean se bazeaza pe filozofia, conceptele si instrumentele Sistemului de Productie Toyota(TPS), dar totul a inceput in 1913 cu Henry Ford si linia sa de asamblare in flux a faimosului model T.

Henry Ford stia ca "timpul inseamna bani"  si ca o viteza mare pe flux = un profit mai mare.
In anii 90 Jim Womack si Dan Jones, doi profesori universitari din US si UK, au condus un studiu de evaluare in industria auto si au tras concluzia ca Toyota realmente ii surclaseaza pe ceilalti jucatori de pe piata, in ceea ce priveste performantele: productivitate, costuri, calitate si livrare. Dupa o analiza aprofundata ei au realizat ca toate instrumentele si tehnicile folosite de Toyota sunt de fapt universale. Chiar in industriile non-auto, aceasta strategie asigura cea mai spectaculoasa crestere a eficientei si competitivitatii.
Ei sunt cei care au lansat termenul de Lean in cartea lor Lean thinking astazi o biblie Lean in toata lumea.
Lean inseamna a produce mai mult cu mai putine consumuri: de spatiu, stocuri, oameni, timp.

Principiile Lean

  • Womack si Jones au definit cele 5 principii  care caracterizeaza o intreprindere Lean:
  • Specifica valoarea din punctul de vedere al clientului final
  • Identifica pasii din fluxul de valoare pt. fiecare familie de produse si elimina risipa.
  • Fa ca produsul sa curga in flux
  • Astfel incat clientul sa poata trage
  • Urmarind perfectiunea prin imbunatatire continua

Filozofia fundamentala in Lean o reprezinta definirea Valorii  din punctul de vedere al  clienului (consumator). Toate acele activitati care nu adauga valoare in ochii clientului (ci doar genereaza costuri) sunt identificate ca Risipa.
Lean nu se axeaza pe procesele individuale, ci imbunatateste intregul flux de valoare.
Cele mai recente dezvoltari in US si Europa, arata ca gandirea Lean poate fi aplicata si in procese administrative si de suport: in spitale, banci , telefonie, logistica, etc.

Eliminarea risipei- concept fundamental in Lean

Taiichi Ohno, pionierul Sistemului de Productie Toyota a fost cel mai aprig combatant al risipei existente in procesele interne. El a definit 7 tipuri de risipa (Muda):
Un practicant Lean trebuie sa aiba ochi pentru risipa .

  • SUPRAPRODUCTIA
  • STOCURIL
  • TRANSPORT
  • ASTEPTARE
  • REFACERI, REBUTURI
  • MISCARE
  • SUPRAPROCESARE

Si mai nou se vorbeste de a 8-a forma de risipa, RISIPA DE INTELIGENTA, APTITUDINI, TALENT

In procesele interne trebuie sa avem aceeasi atitudine critica fata de orice activitate pe care o facem  ca si consumatorul final.
Permanent trebuie sa ne intrebam: daca eu voi fi cumparatorul acestor produse sunt sau nu dispus sa platesc pentru aceasta activitate?

Inainte de toate o noua cultura: managementul Lean

In ultimii 10 ani multe companii au adoptat cu entuziasm strategia Lean concentrandu-se pe tehnicile si instrumentele specifice : ateliere kaizen- 5S cartografierea fluxului de valoare TPM celule de productie cu flux continuu- nivelarea productiei  si sincronizarea logisticii dar rezultatele nu au rezistat in timp.
Ceea ce a lipsit a fost intelegerea modului diferit de management care sustine in timp eficacitatea acestor instrumente : managementul Lean, managementul invatarii.
Lean se bazeaza pe o filozofie a respectului pentru oameni si a increderii in potentialul si contribuitia fiecarui angajat.
 

Subtilitatile managementului Lean ne arata:

  • diferenta fata de managementul invechit, de sus in jos, tip comanda si control si managementul Lean in care managerul este in primul rand un coach pentru echipa
  • diferenta dintre o organizatie bazata pe autoritate  si una bazata pe  responsabilitate
  • rezultatele durabile ale managerilor care inteleg detaliile pentru a descoperi cauza radacina a problemelor inainte de a trage o concluzie
  • puterea procesului de rezolvare a problemelor si de implementare a planurilor pentru cresterea managerilor si liderilor companiei

Managementul Lean inseamna management prin PDCA (Plan-Do-Check-Act), metoda stiintifica, iar stiinta inseamna multa munca.

Managementul permisiv, laissez-faire, se multumeste cu delegarea si stabilirea obiectivelor in esenta spunand nu ma intereseaza cum o faci atata timp cat ai rezultate. In contrast managerul Lean doreste sa inteleaga cum vei obtine rezultatele spunand "vreau sa stiu cum gandesti, spune-mi care iti sunt planurile". El devine mentorul unui angajat care invata sa rezolve probleme. "Comanda si controlul" traditional sunt inlocuite de noii leaderi care pun intrebari potrivite si au rol de coaching si trainer al echipei.
 

Beneficiile unei noi strategii

  • Womack si Jones au observat si definit beneficiile unei transformari Lean :
  • Orele de efort uman in fabrica – jumatate (1/2)
  • Defectele la produsele finite – jumatate (1/2)
  • Orele de efort de proiectare – o treime (1/3)
  • Spatiul de lucru pt aceeasi productie – jumatate (1/2)
  • Stocuri in curs de fabricatie – o zecime (1/10) 

In esenta Lean inseamna a produce mai ieftin, mai bine, la termenul cerut de client si cu flexibilitate la variatiile cererii.

Vreau sa fiu Lean!

Daca beneficiile sunt extraordinare obtinerea lor nu este usoara. Lean nu este un proiect. Lean este o schimbare de strategie care dureaza. Unele rezultate apar imediat altele in timp. Povestile de succes ale companiilor care au imbratisat Lean ne arata ca merita. Atentie insa la cateva greseli comune:

  • Lean inseamna in primul rand o schimbare de cultura si nu o serie de instrumente
  • Lean implica toti angajatii dar trebuie promovat si sustinut in primul rand de top management
  • Nu aplicati tehnicile avansate fara a avea un anumit nivel de  stabilitate operationala : munca standardizata, echipamente care functioneaza, calitate buna, furnizori stabili. Organizarea locului de munca prin tehnica 5S este un foarte bun punct de inceput.
  • Performanta in Lean nu se masoara dupa numarul de proiecte kaizen. Evitati imbunatirile punctuale si prioritizati proiectele dupa impactul in profitabilitate.

 

Articol preluat de pe Business-Edu.ro

Autor

Raluca Florea

Raluca are peste 10 ani d experienta in managementul calitatii, dezvoltarea de produs si al productiei. Fiind implicata in probabil primele proiecte de Lean Manufacturing din Romania, are experienta in aplicarea variatelor tehnici si instrumente ale managementului modern al productiei si in implementarea proiectelor de imbunatatire.
Scroll to Top
// //