Trei incarca, cinci descarca!
Antreprenorii sunt spirite libere, pline de idei, gata oricând să schimbe, să inoveze, să o ia pe cele mai întunecoase și mai puțin bătute cărări ca să-și atingă scopurile. Cei mai mulți dintre ei urăsc să-și planifice activitățile și găsesc mereu scuze pertinente ca să amâne la nesfârșit să facă acest exercițiu din lene, neștiință sau perfecționism dus la extrem.
Acești conducători de organizații care iubesc planificarea precum sarea-n ochi, sunt nemulțumiți totuși de lipsa de predictibilitate a afacerii pe care o conduc, de fragilitatea prognozelor de vânzări, de capacitatea redusă de a gestiona schimbări sau crize majore, de paralizia de decizie a echipei lor sau de fuga generală de responsabilitate.
Să ne gândim împreună de ce este profitabilă, pentru orice manager, investiția de timp și efort în planificare și cum reușește un plan, oricât de puțin detaliat sau precis ar fi, să ridice ceața din fața ochilor tuturor celor implicați în execuție și să-i facă mai performanți:
- Clarifică intențiile și așteptările pentru că de prea multe ori, în lipsă unui plan, pierzi din vedere scopul inițial sau îl schimbi radical din fuga calului, fără să iei în calcul consecințele. Confuzia generală conduce până la urmă la nerealizarea obiectivelor visate, dar niciodată comunicate sau la întârzierea inițiativelor importante și urgente. Lipsa de claritate în stabilirea așteptărilor și a felului în care măsurăm succesul scade motivarea și implicarea trupei, generând discuții contondente despre valoarea contribuției fiecăruia.
- Stabilește prioritățile și ghidează acțiunile, ceea ce este extrem de important pentru atingerea țintelor comune. Am văzut foarte mulți șefi puternic preocupați de hărnicia subordonaților lor și prea puțini care-și puneau o întrebare cu mult mai relevantă: ”oare oamenii mei muncesc ce trebuie sau își risipesc resursele în chestiuni secundare cu o valoare discutabilă?” Cele mai multe disfuncționalități apar ca urmare a percepției diferite asupra scopului urmărit și a priorităților, nu pentru că lumea refuză să lucreze.
- Ajută și grăbește luarea deciziilor la orice nivel ierarhic pentru că există o înțelegere comună a imaginii de ansamblu și a granițelor mandatelor de decizie. Numai companiile cu resurse nelimitate îți pot permite să alerge după toți iepurii în același timp. Cum nu ești niciodată în scenariul acesta, planificarea te ajută să clarifici pentru toți cei implicați, care sunt inițiativele strategice sau operaționale asupra cărora merită să ne concentrăm în prima fază. În lipsa unei agende de lucru comune fiecare șefuleț decide în legea lui, conform propriului nivel de înțelegere ce e de făcut și te trezești că trei încarcă și cinci descarcă același camion.
- Stimulează asumarea responsabilității pentru că stabilește clar cine contribuie cu ce și până când va fi gata. Aportul fiecărui angajat implicat în rezolvarea temelor aflate în desfășurare poate fi evaluat obiectiv. Oamenii care știu ce rezultate se așteaptă de la ei își valorifică la maxim cunoștințele, experiența și abilitățile și se concentrează să-și respecte angajamentele asumate ca să-și demonstreze capacitatea și probitatea profesională.
- Permite identificarea mai precisă a greșelilor și a măsurilor corective care se impun, ajutându-te astfel să devii mai eficace. Când lucrurile merg altfel decât te-ai gândit, planul te ajută să vezi exact ce trebuie corectat și mai ales îți semnalează din timp că există deviații la care trebuie să reacționezi, fie trecând la varianta B, fie reluând analiza situației prin prisma circumstanțelor nou apărute.
Orice plan, oricât de subțire e mai bun decât nici un plan, iar principala responsabilitate a unui conducător este să stabilească direcția în care merge compania, destinația ei, obiectivele finale și de parcurs, prioritățile, responsabilitățile și termenele de livrare. Pe scurt, să definească o strategie și să planifice punerea în practică a inițiativelor fără de care nu se pot atinge țintele.
Dragă antreprenorule care vrei să-ți transformați visele în realitate, gândește-te că planificarea îți simplifică existența, te ajută să investești mai deștept resursele limitate de care dispui, crește motivarea și implicarea coechipierilor, scade incertitudinea și frustrarea, reduce numărul și gravitatea greșelilor și-ți îmbunătățește reputația de lider. Poate că merită să încerci…